• Anonym (Blä! Dubbelblä.)

    Det är ingen idé att ens ansöka... sa chefen

    Julen närmar sig, drygt två månader kvar, och många av oss skulle behöva lite långledigt.
    Dock kan ju inte alla arbetsgivare stänga kring jul.

    Jag jobbar i en bransch där det kan skäras ned en del, dock måste verksamheten vara igång och då krävs personal på plats.

    Jag har inte varit långledig en jul- och nyårshelg sedan 2010-2011 och tänkte unna mig det i år. Det är alltså TIO år sedan sist.

    Så jag gick in till chefen och berättade om min planering. Svaret jag fick vad det som rubriken säger. Det är ingen idé att ens ansöka. Varför då? Jo, för att alla med småungar ska vara... gissa vad? Jo, föräldralediga. Såklart.
    Som arbetsgivaren inte får neka enligt lag.

    Så vi "gamla trotjänare" med vuxna barn som jobbat i 15 år på samma arbetsplats får stå tillbaka för de, i många fall, relativt nyanställda med knatteligor där hemma.
    Och det gör mig så less.

    Sen till sommaren så gör de samma sak, kombinerat med semester och är borta 2 eller 3 månader..
    Då har man iallafall laglig rätt till fyra veckors sammanhängande ledighet!

    Varför måste småbarnsföräldrar vara så förbannat egoistiska?

    Det är för övrigt inte bara i dessa sammanhang som knatteligan och deras föräldrar tror att de är jordens medelpunkt. 
    Deras små underverk tillåts att störa rent generellt väldigt ofta. Skulle kunna ge många exempel men jag tror inte det behövs... så uppenbart är det.

  • Svar på tråden Det är ingen idé att ens ansöka... sa chefen
  • Vanessa89

    Du får byta jobb om det inte passar. Svårare än så är det inte.

  • Anonym (K)

    Kanske börjar du bli lite snorig och småförkyld just då?

  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (K) skrev 2020-10-04 11:50:58 följande:

    Kanske börjar du bli lite snorig och småförkyld just då?


    Alldeles för genomskinligt.

    TS, alla sätter sig själv först. Om du hade haft småbarn, skulle du då sagt till familjen att du inte kommer att ta ut ledigt över jul för att du tänker på dina stackars kollegor som säkert vill vara lediga...? #realitycheck

  • Anonym (Blä! Dubbelblä.)
    Vanessa89 skrev 2020-10-04 11:50:19 följande:

    Du får byta jobb om det inte passar. Svårare än så är det inte


    Nej, inte efter femton år med max tio år kvar i arbetslivet.
    Då får jag helt enkelt ta det även om det är förbannat surt.

    Inte en jul på tio år har jag bett om ledigt. Nästa år ser jag till att ansöka redan i januari.

    "Inte passar"? Tycker du att alla ska behöva stå tillbaka varje år för att vissa alltid ska vara lediga? Tycker du att det är rättvist?

    OCh för den delen så gäller den lagen på andra arbetsplatser också så vad vore då meningen med att byta jobb?

    Din kommentar skvallrar om att du är en av dessa egoister. Hur känns det att bara tänka på sig själv och skita i andra?
  • Anonym (Blä! Dubbelblä.)
    Anonym (K) skrev 2020-10-04 11:50:58 följande:

    Kanske börjar du bli lite snorig och småförkyld just då?


    Ja, kanske det. FHM säger ju att man ska stanna hemma vid minsta symtom.
  • Anonym (Blä! Dubbelblä.)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2020-10-04 11:55:03 följande:

    Alldeles för genomskinligt.

    TS, alla sätter sig själv först. Om du hade haft småbarn, skulle du då sagt till familjen att du inte kommer att ta ut ledigt över jul för att du tänker på dina stackars kollegor som säkert vill vara lediga...? #realitycheck


    Jag gjorde inte så när mina barn var små.
    Så nej, det stämmer inte.
  • BeautifulLiz

    Så har vi det också men jag bryr mig inte om det. 
    Jag tar en månad på sommaren och några veckor utomlands under året. Då åker jag alltid när skolorna är igång och då brukar det inte vara något problem.

    Bara fördelar då det är lätt att få ledigt och det är mycker färre barn med på flygen och på hotellen. 

  • Anonym (ooo)
    Anonym (Blä! Dubbelblä.) skrev 2020-10-04 12:00:41 följande:
    Jag gjorde inte så när mina barn var små.
    Så nej, det stämmer inte.
    Men det är ju inte de andra föräldraras problem?

    Du gjorde så, antagligen för att du i det läget tyckte det var bra pengar att arbeta de datumen? Kom inte och gnäll nu.
  • Anonym (Blä! Dubbelblä.)
    Anonym (ooo) skrev 2020-10-04 12:16:40 följande:
    Men det är ju inte de andra föräldraras problem?

    Du gjorde så, antagligen för att du i det läget tyckte det var bra pengar att arbeta de datumen? Kom inte och gnäll nu.
    Det var inte mer betalt att jobba i mellandagarna, och det är det inte nu heller.
    Jag prioriterade ungefär som BeautifulLiz här ovan, bara det att vi åkte under loven. 

    Helgdagarna är/var vi alltid lediga.
    Jobbar alltså inte inom vården.

    Vadå "kom inte och gnäll"?
    Menar du att jag inte har rätt till min åsikt?
  • Anonym (K)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2020-10-04 11:55:03 följande:

    Alldeles för genomskinligt.

    TS, alla sätter sig själv först. Om du hade haft småbarn, skulle du då sagt till familjen att du inte kommer att ta ut ledigt över jul för att du tänker på dina stackars kollegor som säkert vill vara lediga...? #realitycheck


    Det är fult rimligt att TS tänker också på sig själv och inte pä någon annans småbarn.
Svar på tråden Det är ingen idé att ens ansöka... sa chefen