Anonym (Emma) skrev 2020-10-05 09:21:36 följande:
Min man spenderar nästintill ingen, och då menar jag verkligen ingen tid med barnen fastän han är hemma. Jag har pratat med honom men han säger bara att han mår dåligt och att barnen får väl prata med honom om det är något? Det är så sjukt att jag inte vet vart jag ska ta vägen. det har gått för långt. Förstår att han mår dåligt och säkert är deprimerad samt kan ha någon annan diagnos (vill ej spekulera för mycket då det inte är bekräftat) men han vägrar söka hjälp? Till andra säger han att han mår bra?
Emma, jag vet ju inte hur länge detta pågått, men om man är deprimerad på riktigt, så måste man gå till botten med och få hjälp, är han inte villig att göra det, på bekostnad av relationen till dig och era barn så måste du förklara för honom att du inte orkar längre, antingen kommer det resultera i att han går med på att skaffa hjälp, eller skilsmässa. Det är lätt att stanna kvar i en relation för barnens skull, men barnen mår bättre av att ha en lycklig förälder, än två trasiga.
Jag har själv levt många är med en partner som har mått psykiskt dåligt, men vi har tillsammans kämpat och tagit oss framåt med antidepressiva, kuratorer och psykologer och läkare. Det har varit tufft i många år och är inte bra än, men vi arbetar framåt, det är det som får mig att stanna, som jag lovat, i med och motgångar.
Men slutar hen att vilja jobba själv mot motgången, och ger upp, då måste jag också ge upp, för mig och mina barns skull.