• Anonym (S)

    Jag har högrisk HPV

    Hej jag var nyligen på cellprovtagning. Senast var cirka 4 år sen då allt verkade se bra ut (jag är 26, snart 27 idag). Men efter denna gång fick jag efter 2 veckor en ny kallelse till cellprov som kommer ske en månad efter första. Jag ringde till vårdcentralen för jag trodde något blivit fel, och hon sa att jag har HPV och antagligen därför blivit kallad till nytt cellprov. Fick ingen mer information än så. Jag fick panik och visste inte vad jag skulle ta mig till. Visste knappt vad HPV var. Gick sedan in och läste min journal där det stod om mitt samtal, där hade hon även skrivit att jag har högrisk HPV.

    Vad innebär nu detta? Hur länge kan denna högrisk HPV vara i kroppen? Hur orolig ska jag vara? Jag är jätteuppgiven och ledsen om vartannat, nojar sönder ibland att jag är eller kommer bli jättesjuk. Att jag smittat min partner eller han smittat mig. Eller hur länge detta ens varit i min kropp. Förstår att det oftast tar tid att utveckla cancer, men är ändå väldigt orolig och förvirrad och vill höra andras erfarenhet.

    Någon med erfarenhet eller råd?

  • Svar på tråden Jag har högrisk HPV
  • FtS70

    Det finns många olika typer av HPV och olika typer har olika risk. Förutom HPV som upptäcks vid gynekologisk cellprovskontroll finns det andra typer som ger vanliga hudvårtor och fotvårtor. Andra HPV-typer orsakar könsvårtor, så kallade kondylom. De HPV-typer som orsakar cancer brukar inte orsaka vårtor. Att man har ett ?högrisk? HPV innebär endast en liten risk att utveckla cancer. Risken är förhöjd jämfört med HPV-negativa kvinnor, som har en väldigt liten risk.

Svar på tråden Jag har högrisk HPV