• Anonym (TS)

    Hur tusan tappar jag dessa kilon?!

    Jag vill gå ner i vikt! Jag är 174cm och väger ca 66 kg. Jag har således ingen direkt övervikt men skulle vilja väga 3-4 kg mindre. Rent psykiskt mår jag som bäst när jag väger runt 63 kr. Men min kropp verkar föredra att väga 66-67 kg. Det är skitsvårt att gå ner dessa ynka kilon och om jag väl lyckas så går jag upp till nuvarande så går jag upp igen väldigt snabbt igen.

    Någon som har några toppenbra tips till mig? Både på hur jag går ner dessa kilon och på hur jag sen behåller vikten?

    Tacksam för alla tips jag kan få

  • Svar på tråden Hur tusan tappar jag dessa kilon?!
  • Anonym (Heja TS)

    Det finns nog inte en metod som passar alla, så du får prova dig fram. Jag tycker periodisk fasta av typ 16:8 gör det enklare att kontrollera vikten. Det kanske är värt ett försök, men det är inte säkert att det passar dig, eller får dig att gå ner i vikt. Jag hoppar över frukost och äter bara under tiden 12-20.
    Den största fördelen är att man kan göra det alla dagar utan att bli asocial. Man kan äta lunch och kvällsmål med familj/arbetskamrater som vanligt.

  • Maac

    Läs på om set point och se om den teorin kan stämma. Jag tror hårt på den då jag själv omöjligt kan väga tre kilo mindre. Kroppen strävar för att komma till trivselvikten igen. Mitt bästa tips är att styrketräna, då kan du forma kroppen, väga lika mycket men ändå vara slankare.

  • hammarhajen

    Du är ju normalviktig, så inte behöver du gå ner. 

    Handlar det om att må bra psykiskt är receptet inte att ha en viss vikt. utan att lära sig tycka om den man är. 

    En annan toppengrej för att må bra psykiskt (och fysiskt) är träning och fysisk aktivitet. Släpper ut massa må-bra-ämnen och ger dessutom konkret upplevelse av att kroppen är starkt och funktionell. Och man ser bättre ut också, när balansen muskler och fett ändras.

    Så släng ut vågen och börja träna!

  • Anonym (TS)
    Anonym (Heja TS) skrev 2020-10-05 01:12:57 följande:

    Det finns nog inte en metod som passar alla, så du får prova dig fram. Jag tycker periodisk fasta av typ 16:8 gör det enklare att kontrollera vikten. Det kanske är värt ett försök, men det är inte säkert att det passar dig, eller får dig att gå ner i vikt. Jag hoppar över frukost och äter bara under tiden 12-20.

    Den största fördelen är att man kan göra det alla dagar utan att bli asocial. Man kan äta lunch och kvällsmål med familj/arbetskamrater som vanligt.


    Frukost har jag alltid haft svårt att få i mig, så jag kämpar snarare med att lyckas äta på morgonen. Mår bättre när jag gör det.
  • Anonym (TS)
    Maac skrev 2020-10-05 01:18:47 följande:

    Läs på om set point och se om den teorin kan stämma. Jag tror hårt på den då jag själv omöjligt kan väga tre kilo mindre. Kroppen strävar för att komma till trivselvikten igen. Mitt bästa tips är att styrketräna, då kan du forma kroppen, väga lika mycket men ändå vara slankare.


    Ska läsa, tack för tips. Ja det verkar onekligen som att min kropp trivs i just denna vikten. Men jag gör inte det. Eller det är ju inte kilona i sig jag inte trivs med, utan hur dessa ynka kilon förändrar min kroppsform. Speciellt mage/midja. Den är betydligt snyggare när jag väger 3-4 kg mindre.

    Jag styrketränar redan, men får kanske träna ännu mer.
  • Anonym (TS)
    hammarhajen skrev 2020-10-05 05:37:58 följande:

    Du är ju normalviktig, så inte behöver du gå ner. 

    Handlar det om att må bra psykiskt är receptet inte att ha en viss vikt. utan att lära sig tycka om den man är. 

    En annan toppengrej för att må bra psykiskt (och fysiskt) är träning och fysisk aktivitet. Släpper ut massa må-bra-ämnen och ger dessutom konkret upplevelse av att kroppen är starkt och funktionell. Och man ser bättre ut också, när balansen muskler och fett ändras.

    Så släng ut vågen och börja träna!


    Alltså, jag bad inte om åsikter angående om jag behöver gå ner i vikt eller ej. Jag bad om tips hur jag kunde gå ner i vikt. Jag vet att jag inte är överviktig. Jag skulle kunna väga 10kg mer och ändå vara normalviktig enligt bmi. Men jag skulle också kunna väga 10 kg mindre och vara normalviktig. Jag trivs bäst när jag väger runt 63.

    Varför förutsätter du att jag inte tränar? Jag tränar 3-4 ggr i veckan.
  • Anonym (Jojon)

    Om det bara är tre kilo du vill gå ner så vill även jag slå ett slag för att öka på träningen. 3-4 gånger i veckan är bra, men om du ökar till 4-5 gånger i veckan kommer du forma om kroppen och öka på muskelmassan medan fettförbränningen ökar. 

    Ett till råd från mig...börja inte jojobanta med att gå ner tre kilo och sen gå upp 5, gå ner 5 och gå upp 8 osv. Det är destruktivt och kommer att göra dig fetare på sikt. Därför är det lönlöst att gå ner tre kilo genom diet som man sedan släpper på när sommaren kommer och man börjar dricka lite mer vin och äta på restaurang osv... Jag talar av egen erfarenhet.

    Träna mer. 

  • Anonym (TS)
    Anonym (Hm) skrev 2020-10-08 17:31:26 följande:

    Tycker att du är normal viktig.


    Ja det är jag. Fullt normalt bmi. Och jag har aldrig påstått att jag är överviktig. Men jag trivs bäst när jag väger runt 63kg.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (TS) skrev 2020-10-08 19:02:52 följande:
    Ja det är jag. Fullt normalt bmi. Och jag har aldrig påstått att jag är överviktig. Men jag trivs bäst när jag väger runt 63kg.
    Aha, för mig fungerade stavgång bra.
Svar på tråden Hur tusan tappar jag dessa kilon?!