• gulledig

    förkyld o vägrar äta- tips på mat!

    Har en tjej på 1 år och 8 månader som är förkyld med feber. Vägrar äta nu förutom lite Actimel drickyoghurt ibland. Försöker få i henne vätskeersättning men lyckad måttligt trots att den är utblandad med saft.

    Ammar men är gravid i v 21 så det kommer ingen mjölk längre tyvärr.

    Vad brukar ni ge era sjuka barn? Gärna med högt energi/näringsinnehåll!

  • Svar på tråden förkyld o vägrar äta- tips på mat!
  • lövet2

    Det är OK att inte äta när de är sjuka. Huvudsaken är att de dricker. I den åldern kan de dricka vad som helst, så jag ger välling, youghurt, saft, Festis, isglass, vatten förstås, läsk om inget annat går ned. Bättre med saft vid en förkylning än mjölk. Mjölk är slembildande medan socker är slemlösande. Det är därför många sorters hostmedicin för barn innehåller mycket socker.

    Annars ger jag det som funkar när de är sjuka. Om det då är spenat eller tårta spelar ingen roll. Det gäller ju bara några dagar.

  • Pimpinellan

    Det som går ner. Vår äldsta har fått saft, den yngre har jag ammat. I övrigt vad de velat tugga på. Mosad banan kanske funkar?

  • LaFontaine

    Vi ger det som går ner. Vid ett tillfälle åt dottern piggelin och drack saft i tre dygn. På de fjärde dagen gick lite smaksatt yoghurt ner och på den femte åt hon som om ingenting hänt.

  • legomum

    Säger som LaFontaine. Ge det som går ner. Mina har överlevt på druvor och saft i några dagar för att sedan återgå till normalmat som om inget hänt.

    Har haft plockmat framme som barnen kunnat mumsa på när de velat och det fungerar ibland.

    Gör det som fungerar och ha koll på vätskan. Den är det viktigaste att få i sig.
    Men man måste inte ge vätskeersättning till sjuka barn, jag har aldrig lyckats få i mina det. Att ge gurkstavar, glass, vattenmelon, saft, vattenlek (ja små barn dricker ju av vattnet när de leker) brukar kunna ordna att de får vätska i sig.

    Sedan ska jag slå ett slag för febernedsättande, då har mina barn ibland piggat på sig så att de tyckt att det varit ok att äta.

    Krya på er där hemma.

  • Physalis

    Håller med övriga. Har gett det som gått ner. Har köpt allt möjligt jag tror dottern kan tänkas äta och sen köpt mer av det som fungerar.

    Hos oss har festis, saft, juice, oboy, glass, såna små danonino kvargar och banan fungerat. När hon var liten fungerade päronpure och babygröt.

    Såklart har vi erbjudit vanlig mat vid måltiderna också och då kanske något ätits men det viktiga hae varit att få i henne något och framförallt vätska.


    Korrekturläser som en kratta
  • lövet2

    Ett tillägg: Min 16-åring påminde mig just om en nyårsafton för några år sedan. Hela familjen hade influensa. Till fin nyårsmiddag åt vi varsitt Mariekex och drack sockerdricka till. Både vuxna och barn.

  • Solblomma30
    lövet2 skrev 2020-10-07 17:15:01 följande:

    Ett tillägg: Min 16-åring påminde mig just om en nyårsafton för några år sedan. Hela familjen hade influensa. Till fin nyårsmiddag åt vi varsitt Mariekex och drack sockerdricka till. Både vuxna och barn.


    Hahaha! Tack för kvällens skönaste skratt! :D Vilken nyårsmiddag! Här i vår familj får man också äta precis vad man vill när man är sjuk. Vi har lyckats få magsjukan två jular i rad nu och julmiddagen har därför varit nyponsoppa och vitt rostat bröd. Mums ;)
Svar på tråden förkyld o vägrar äta- tips på mat!