Dåligt resultat på KUB - väntar på NIPT svar
Jag har inte gjort NIPT men har också fått dåligt resultat på kub. Jag var 31 år och fick 1:2 för trisomi 21 och 1:267 för trisomi 13 och 18. Nackspalten mättes till 3,6 mm. Eftersom vi fick sämsta siffrorna för trisomi 21 fick jag göra fostervattenprov direkt istället för NIPT. Eller egentligen skulle jag göra moderkaksprov men moderkakan låg i bakvägg så då gick det inte att komma åt den. Moderkaksprov kan man göra tidigare än fostervattenprov så från att vi gjorde kub fick vi vänta i tre veckor för att ens få göra fostervattenprovet. Efter det tog det en vecka innan vi fick svar på korta analysen (de tre trisomierna) och sedan ytterligare några dagar innan vi fick svar på långa analysen (mer ovanliga kromosomavvikelser). Så sammanlagt en månads väntan från kub tills vi fick sista svaret. Det var samma dag jag gick in i v 18. Väntan är hemsk! Jag var framförallt orolig för trisomi 13 eller 18 och växlade hela tiden mellan hoppet om att allt skulle vara bra och förtvivlan över att jag kanske skulle behöva begrava mitt barn. Eftersom det drog ut så långt på tiden oroade jag mig även för att behöva söka tillstånd för sent avbrytande hos Socialstyrelsen och få avslag, även om jag visste att om det skulle gå så långt och det var något fel skulle jag inte få avslag. Men ändå, en sak till att gå igenom. Jag kunde inte tänka på annat än barnet i magen och hur det skulle sluta så jag gick till vc och blev sjukskriven 50%. Det var skönt att komma till jobbet och fokusera på annat en stund men sen skönt att komma hem och bara ligga och halvsova i soffan. Jag sov knappt på nätterna eftersom jag låg och grubblade och grät som mest då och med två barn hemma fick jag ingen tid att vila och ta igen mig på kvällarna. Jag fick även en samtalskontakt vilket var väldigt skönt.
När vi tillslut fick svaret på fostervattenprovet visade det sig att vår bebisen inte hade någon kromosomavvikelse. Vi fick även ett utökat rul som gjordes av en läkare istället för bm där hon tittade extra noga på organen, framförallt på hjärtat. Bred nackspalt (från 3,5 mm) ökar risken för missbildningar och då främst på hjärtat. Inte heller rul visade några avvikelser. Vår son fyllde 1 år i somras och det är inget avvikande alls medan honom. Han var bara ett foster med bred nackspalt utan någon speciell anledning. Så det kan gå bra trots dåliga siffror på kub! Jag håller tummarna för er! <3