• Serafen

    Dåligt resultat på KUB - väntar på NIPT svar

    Jag gjorde KuB igår och fick en förhöjd risk för trisomi 21 (1:82). Nackuppklarningen var 2.6 mm och jag är 38 år. Fick därefter ta ett blodprov för NIPT. Analysen ska ta upp till 14 dagar. Det känns som en evighet och än så länge har det bara gått ett dygn. Jag varvar mellan att känna mig helt avstängd och väldigt orolig. Det är svårt att se framför sig att detta kommer gå bra. Fick ett MA i vecka 12 som upptäcktes på KUBen tidigare i år så det känns så himla tungt att jag kanske åter igen gått igenom hela första trimesterns illamående, yrsel och trötthet och kanske inte få någon bebis.

    Jag vill gärna höra hur det gått för er andra som gjort NIPT och hur hanterade ni er oro och nedstämdhet i väntan på provsvaret? Hur många dagar tog det innan ni fick svar? (det är KS lab i Stockholm som analyserar provet).

  • Svar på tråden Dåligt resultat på KUB - väntar på NIPT svar
  • Kajjoh

    Hej jag väntar oxå på Nipt, med kub-resultaten runt 1:300, typ. Blev så ställd så jag kommer inte ens ihåg siffrorna riktigt. Blev erbjuden nipt och lämnade blodprov direkt. Det va för en vecka sedan...

  • Nallekatt

    Hej, vet precis hur du känner, förra hösten fick jag också dåligt kub 1:9 för DS, detta bekräftades med NIPT och MKP, men jag gjorde nipt på vasamamma och behövde bara vänta 1 vecka.

    Är nu gravid igen (12+0) och ska göra nipt på KS Solna imorgon, tar det verkligen 2 hela veckor att gå svar?! Förra gången gick det så sent att jag fick avbryta i vecka 17 och är verkligen inte sugen på att göra ett avbrytande så sent igen.(Eller öht såklart)

    Vill gärna säga att det bara är att tänka positivt men det gör man inte i en sån sits, men det som hjälpte mig var att försöka hålla mig sysselsatt.

    Önskar er lycka till!

  • närkommertrean

    Jag har inte gjort NIPT men har också fått dåligt resultat på kub. Jag var 31 år och fick 1:2 för trisomi 21 och 1:267 för trisomi 13 och 18. Nackspalten mättes till 3,6 mm. Eftersom vi fick sämsta siffrorna för trisomi 21 fick jag göra fostervattenprov direkt istället för NIPT. Eller egentligen skulle jag göra moderkaksprov men moderkakan låg i bakvägg så då gick det inte att komma åt den. Moderkaksprov kan man göra tidigare än fostervattenprov så från att vi gjorde kub fick vi vänta i tre veckor för att ens få göra fostervattenprovet. Efter det tog det en vecka innan vi fick svar på korta analysen (de tre trisomierna) och sedan ytterligare några dagar innan vi fick svar på långa analysen (mer ovanliga kromosomavvikelser). Så sammanlagt en månads väntan från kub tills vi fick sista svaret. Det var samma dag jag gick in i v 18. Väntan är hemsk! Jag var framförallt orolig för trisomi 13 eller 18 och växlade hela tiden mellan hoppet om att allt skulle vara bra och förtvivlan över att jag kanske skulle behöva begrava mitt barn. Eftersom det drog ut så långt på tiden oroade jag mig även för att behöva söka tillstånd för sent avbrytande hos Socialstyrelsen och få avslag, även om jag visste att om det skulle gå så långt och det var något fel skulle jag inte få avslag. Men ändå, en sak till att gå igenom. Jag kunde inte tänka på annat än barnet i magen och hur det skulle sluta så jag gick till vc och blev sjukskriven 50%. Det var skönt att komma till jobbet och fokusera på annat en stund men sen skönt att komma hem och bara ligga och halvsova i soffan. Jag sov knappt på nätterna eftersom jag låg och grubblade och grät som mest då och med två barn hemma fick jag ingen tid att vila och ta igen mig på kvällarna. Jag fick även en samtalskontakt vilket var väldigt skönt.

    När vi tillslut fick svaret på fostervattenprovet visade det sig att vår bebisen inte hade någon kromosomavvikelse. Vi fick även ett utökat rul som gjordes av en läkare istället för bm där hon tittade extra noga på organen, framförallt på hjärtat. Bred nackspalt (från 3,5 mm) ökar risken för missbildningar och då främst på hjärtat. Inte heller rul visade några avvikelser. Vår son fyllde 1 år i somras och det är inget avvikande alls medan honom. Han var bara ett foster med bred nackspalt utan någon speciell anledning. Så det kan gå bra trots dåliga siffror på kub! Jag håller tummarna för er! <3

  • Daphodil

    Jag fick 1:92 på trisomi 21 med första barnet. Nipt visade dock normal kromosomuppsättning. Jag var också orolig, och minns inte hur lång tid det tog att få svar, men mindre än 2 veckor iaf.

  • Serafen

    Tack för att ni delar med er av era erfarenheter. Det får mig att känna mig lite mindre ensam i min upplevelse.

    Väntetiden för provsvar verkar kunna variera lite beroende på vilket lab som analyserar. Karolinska Lab som sköter NIPT på uppdrag för SLSO uppger 10-14 dagar. Gör man privat kan det gå lite snabbare. Tror det var på Vasamammas hemsida som det stod 5 dagar, så de är ju helt klart snabbare.

    Jag hoppas verkligen att ni andra som väntar på NIPT resultat i detta nu får era provsvar så snart som och att de visar att allt är bra med era bebisar <3 Berätta gärna när ni fått era provsvar (om ni vill alltså)!

  • Bunny on speed

    Ca 10 dagar.

    Jag grät, tittade på gravstenar, funderade på namn...

    Vi hade dock tur. Vi fick dåliga siffror på trisomi 13 och 18 = ej förenliga med (bra) liv. Men nipt kom tillbaka trisomi 21, så nu har vi en sprallig kille på 1,5 år.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Bunny on speed
    Bunny on speed skrev 2020-10-06 20:52:49 följande:

    Ca 10 dagar.

    Jag grät, tittade på gravstenar, funderade på namn...

    Vi hade dock tur. Vi fick dåliga siffror på trisomi 13 och 18 = ej förenliga med (bra) liv. Men nipt kom tillbaka trisomi 21, så nu har vi en sprallig kille på 1,5 år.


    Dåliga siffror = 1:6
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Serafen
    Bunny on speed skrev 2020-10-06 20:52:49 följande:

    Ca 10 dagar.

    Jag grät, tittade på gravstenar, funderade på namn...

    Vi hade dock tur. Vi fick dåliga siffror på trisomi 13 och 18 = ej förenliga med (bra) liv. Men nipt kom tillbaka trisomi 21, så nu har vi en sprallig kille på 1,5 år.


    Vad skönt att det gick bra! 
  • Kajjoh

    Tack för att ni delar m er! Det BM sa när jag gick va att jag inte skulle googla runt en massa på detta.. hmmmm.

    På fredag kan jag få svar som tidigast, det har då gått 10 dagar. Jag är 37 år och nackspalten tror jag va 3 mm. Blodproverna har jag inte koll på.

  • moroten91

    Min son hade en nackspalt på över 9(!)mm på ultraljud och vi fick höra att det endast var 15% chans till ett friskt barn. Nu är han 1,5år och världens mest fantastiska unge på alla sätt och vis. Fullt frisk!

Svar på tråden Dåligt resultat på KUB - väntar på NIPT svar