• Serafen

Dåligt resultat på KUB - väntar på NIPT svar

Jag gjorde KuB igår och fick en förhöjd risk för trisomi 21 (1:82). Nackuppklarningen var 2.6 mm och jag är 38 år. Fick därefter ta ett blodprov för NIPT. Analysen ska ta upp till 14 dagar. Det känns som en evighet och än så länge har det bara gått ett dygn. Jag varvar mellan att känna mig helt avstängd och väldigt orolig. Det är svårt att se framför sig att detta kommer gå bra. Fick ett MA i vecka 12 som upptäcktes på KUBen tidigare i år så det känns så himla tungt att jag kanske åter igen gått igenom hela första trimesterns illamående, yrsel och trötthet och kanske inte få någon bebis.

Jag vill gärna höra hur det gått för er andra som gjort NIPT och hur hanterade ni er oro och nedstämdhet i väntan på provsvaret? Hur många dagar tog det innan ni fick svar? (det är KS lab i Stockholm som analyserar provet).

• Svar på tråden Dåligt resultat på KUB - väntar på NIPT svar
  • Serafen

Tack för att ni delar med er av era erfarenheter. Det får mig att känna mig lite mindre ensam i min upplevelse.

Väntetiden för provsvar verkar kunna variera lite beroende på vilket lab som analyserar. Karolinska Lab som sköter NIPT på uppdrag för SLSO uppger 10-14 dagar. Gör man privat kan det gå lite snabbare. Tror det var på Vasamammas hemsida som det stod 5 dagar, så de är ju helt klart snabbare.

Jag hoppas verkligen att ni andra som väntar på NIPT resultat i detta nu får era provsvar så snart som och att de visar att allt är bra med era bebisar <3 Berätta gärna när ni fått era provsvar (om ni vill alltså)!

• Serafen
    Bunny on speed skrev 2020-10-06 20:52:49 följande:

Ca 10 dagar.

Jag grät, tittade på gravstenar, funderade på namn...

Vi hade dock tur. Vi fick dåliga siffror på trisomi 13 och 18 = ej förenliga med (bra) liv. Men nipt kom tillbaka trisomi 21, så nu har vi en sprallig kille på 1,5 år.

Vad skönt att det gick bra! 
  • Serafen
    Kajjoh skrev 2020-10-09 18:09:04 följande:

Ville bara flika in att jag fått svar nu och det såg bra ut!! 10 dagar efter provet vid lunch var portalen man är hänvisad till uppdaterad! (Vi fick reda på att det blir en pojke oxå!)!

Lycka till i er väntan!

Grattis! Vilken lättnad det måste vara.

Jag är inne på dag 8 nu sedan jag tog provet. Jag hoppas verkligen att det kommer snart. Börjar bli riktigt nervös för att telefonen ska ringa.
  • Serafen

9 dygn efter blodprovet kom resultatet. Blodprovet visade inga kromosomavvikelser och det är en pojke! Jag är så lättad. 

Svar på tråden Dåligt resultat på KUB - väntar på NIPT svar