Inlägg från: Solblomma30 |Visa alla inlägg
  • Solblomma30

Dåligt resultat på KUB - väntar på NIPT svar

Kajjoh skrev 2020-10-22 21:50:29 följande:

Mindre bra på Kub innebär väl inte default förhöjd risk för hjärtfel? Att nackspalten är extra bred har jag hört, men din som är på 2,9 mm är ju inte inom den risken. Är väl dock inte en av dem som har bäst koll.

Jag firade efter beskedet ?inga avvikelser? iaf! 3 v kvar till UL. :)

Gammal fråga men en nackspalt på 2,9 mm är
    GMD skrev 2020-10-22 18:18:08 följande:

Vi har också fått dåligt svar 1:4 2.9mm väntar på att ta prov för att se DS eller ej.

Men frågan är om det inte är DS så finns det förhöjd risk för hjärtfel eller annat. RUL är väl så pass sent att det är försent för abort om det visar sig vara missbildad eller stort hjärtfel etc.

Hur gör ni som fått svar på trisomierna? Firar ni eller blir det lång ångest och oro innan man att allt är grönt?

En nackspalt på 2,9 mm ligger inom det övre spannet för vad som är normalt. Alltså är det fortfarande ett normalt resultat. Men när man räknar samman det med ålder, vikt, etnicitet, blodprovssvar osv så kan det ge en ökad risk. Men man går normalt inte på utökad organscreening hos läkare med 2,9 i nackspalt.

Sen är det så att om barnet visar sig ha stora missbildningar på RUL så kan man fortfarande ansöka om abort hos socialstyrelsen. Det kan vara lite tajt om tid, men det ska inte vara några problem egentligen. Jag tror att sista dag för att påbörja en abort är vecka 21+6, och de flesta har väl RUL dessförinnan.
  • Solblomma30

Min 14-månaders kille hade 2,6 i nackspalt, jag frågade barnmorskan vad som räknas som normalt och hon sa att allt under 3,5 är normalt. Så eventuellt är det kanske brytpunkt för organscreening om kromosomerna är normala? Jag vet dock inte om det är så.

Svar på tråden Dåligt resultat på KUB - väntar på NIPT svar