• Wed 7 Oct 2020 11:07
    1038 visningar
    12 svar
    12
    1038

    Vardagsmat & matlådor??

    Hej,

    Flyttade hemifrån med min sambo för ca 3 år sedan, har sedan dess
    alltid haft bekymmer gällande mat & matlådor. Varken jag eller sambon
    är direkt duktiga på matlagning eller idéer, eller har någon större lust till
    att laga mat. Vi äter väldigt mycket ute, och lägger ca 6-7000kr per månad
    på utemat. 

    Vi har försökt ta tag i detta, men är inte så lätt. När man i 3 års tid käkat
    mat på restaurang, så smackar det inte så gott med halvbrända ICA köttbullar och pasta.. Dvs vi är väldigt kräsna, har svårt att komma på vad man ska laga för mat, lata och har dåligt med tid (jobbar 12 tim vissa dagar). Att båda har möjlighet att käka lunch på jobbet gör inte saken bättre. (Finns flera pizzerior & restauranger vid jobbet). 

    Hur gör ni med mat och matlådor? Lagar ni mat varje söndag och fryser ner flertal matlådor? Hur länge kan en matlåda vara nerfrusen utan att bli dålig? Lägger ni den direkt i mikron eller låter den tina och bli rumstempererad under dagen? 

    Eller lagar ni mat & matlådor varje dag? 

    Hur kommer ni på vad ni ska käka?

    Gäller främst dom som inte har barn, utan lever singla/sambos. 

  • Svar på tråden Vardagsmat & matlådor??
  • Wed 7 Oct 2020 11:24
    #1

    Ni får helt enkelt lära er att laga vanlig mat och övning ger färdighet. Vanlig enkel mat som ni ändå äter till middag går utmärkt att äta i matlåda dagen efter. Köttfärssås, korvstroganoff, chili con carne tex är ju klassiska rätter som lätt kan frysas.

    Är ni kräsna borde det vara en stor motivation och anledning till att laga egen mat.

    Vill ni börja enkelt så kanske en egengjord kycklingsallad med en burk dressing kan vara bra som matlåda. Pannkakor likaså. Paj och gratäng samma sak där. Eller en matigare baguette med Rostbiff och potatissallad.. Använd fantasin och snegla lite på övriga kollegor och vad de har i sina lådor.

  • Anonym (Matka­sse!)
    Wed 7 Oct 2020 12:15
    #2

    Fixa matkasse från Ica!

  • Wed 7 Oct 2020 12:19
    #3

    Köp en bra kokbok med enkla basrecept och prova ett i taget. Till slut lär ni er laga mat.

    Ett annat tips på vägen kan vara sådana där matkassar man kan beställa. Då får man recept och de matvaror som behövs för att tillaga rätterna. För det mesta krävs att man har en del basvaror hemma, som mjöl kanske eller flytande smör.

    För att peppa er kan ni ta de pengar ni annars skulle ha lagt på utemat i ett särskilt konto, ni kommer snart se hur det växer till ett helt berg! Vet ni hur mycket det blir? Minst 70 000:- på ett år!! Det räcker till en rejäl semester eller något annat trevligt :)

  • Anonym (U)
    Wed 7 Oct 2020 12:24
    #4

    Ja det låter ju festligt med restaurangmat varje dag
    Är väl bara att köpa en kokbok. 

  • Anonym (Slosa ett par kvalla­r till storko­k)
    Wed 7 Oct 2020 12:53
    #5

    Jag gor mycket pa en gang, som t ex. kottbullar, kottfarssas, korv stroganoff, lasagne, mousaka, olika grytor osv. och fryser in portionsvis. Sedan plockar jag fram det kvallen innan och lagger i matladan tillsammans med ett tillbehor sasom ris/potatis/pasta/quinoa/couscous, som jag da lagar farskt enligt vad som passar med ratten jag valt att stoppa i matladan just den kvallen.

    Det ar sjalva storkoken som ar det "jobbiga", men tillbehoren (att koka ris eller pasta) utgar jag ifran att ni inte tycker ar sa himla jobbigt och ar ju inte heller tidskravande.

    Sen finns det ju saker som skoter sig sjalva i ugnen, sasom kycklingklubbor. De kan du ju grilla i ugnen medan du tittar pa TV och sen lagga i matladan innan du gar och lagger dig. 

    Att ata utemat blir i langden katastrofalt dyrt i jamforelse med egna matlador, sa anstrang er att hitta ratter som ni gillar och som ni kan gora sjalva. Klart att kopta ICA kottbullar inte faller er i smaken nar ni ar vana vid restaurangmat, men om ni lagar maten sjalv sa blir det ju en helt annan smak pa det hela (som ni aven kan paverka). 

    Gor en stor sats lasagne och dela upp i lador. Gor en stor sats lins/bongryta och dela upp i lador. Gor en stor sats kottbullar och dela upp i lador (men inte for tatt sa att de fryser samman,utan med lite mellanrum sa att man kan plocka isar dem styckvis). Slosa ett par kvallar pa att tillsammans laga nagra ratter att frysa in, sa att ni har matlador for ett tag framover.

    Gardagens rester gar ocksa bra att anvanda. Da gor ni helt enkelt "for mycket" mat till middagen, sa att det racker till matladorna dagen darpa. 

  • Wed 7 Oct 2020 13:22
    #6

    Det blir alltid rester från helgen som blir matlådor samt att jag gör storkok på söndagarna. Brukar bli 2-3 olika rätter som håller sig i kylen till fredagen. Visst kan det ibland bli lite tradigt med samma maträtter hela veckan men jag spar så mycket pengar och tid att det är värt det. 
    Gör en matsedel för en vecka, ta fram recept, handla och laga- hur enkelt som helst !

  • Wed 7 Oct 2020 13:37
    #7

    Jag skulle också säga matkasse... Ica bistro eller inspiration skulle kanske passar er. Så får ni lära er att laga enklare men rolig mat. Senare kanske ni kan lägga av med kassen helt när kunskapen och inspirationen kommit upp lite.

  • Wed 7 Oct 2020 17:41
    #8

    Käkar ni en bra lunch på jobbet(typ husmanskost, inte pizza varje dag) kan ni väl äta enkel mat som typ fil och mackor på kvällen. Sen lyxa till det med räkor och vin på fredagen ;)

    Vill ni spara pengar måste ni sluta vara så kräsna.

Svar på tråden Vardagsmat & matlådor??