• CiaKinuski

För sträng?

Hej!
    Har  några frågor angående min hundvalp. Hon är nu 4 månader och har varit hos mig en månad nu. Hon r en blandras på schäfer och husky och jätte härlig på många sätt men hon har vissa saker som jag får fel i huvudet med.
    1.Hon äter från kattsandlådan. Hur ska jag få henne att sluta göra det?
    2. Hon kissar inomhus och gör det i gömda ställen så jag inte ska hitta dem.
    Idag fick jag tanken att "är jag för sträng?" och tänkte att nu måste jag få hjälp. Idag hittade jag henne i badrummet och åt från kattlådan och då blev jag så arg och tog henne i nackskinnet och grälade på henne. Då kissade hon en pöl på golvet men det var ingen fara när det var i badrummet så det gick lätt att städa upp. Efter att jag städat badrumsgolvet kissade hon på tambursmattan och då tog jag henne och satte i buren som hon flera gånger har varit i då hon kissat inmhus. Nu kissade hon också i buren och flippade ur. Hon gnälde/ylade/grät vad man nu ska säga att det var och hon lugnade inte ner sig så tog henne i famnen och smekte henne på huvudet längs ryggen och huschade för att få henne lugn. Hon var helt klart rädd för mig nu och då blev jag själv lite rädd, att hade jag varit för sträng?
    3.Hon ignorerar mig också då jag säger "kom" eller "hit" att hamnar locka henne med godis eller så måste jag springa efter henne för att få henne till mig. Sen när hon är hos mig så är hon jätte ducktig nog att sitta, ligga, tass, high five och att vänta på stället då jag upprepar ordet "vänta". Men just kom och hit så kan hon nog men hon liksom ignorerar mig. Kan det ha med att göra att jag oftast sakt hit eller kom och sedan grälat på henne om hon gjort något fel ayy hon  därför nu inte alltid kommer fast jag bara vill ha henne vid mig eller för att krama om henne?
    Jag är lite räd att jag varit för sträng mot henne när hon bara är 4 månader. Går på hundskolaa också med henne men vi lär oss inget av dessa där. Vi lär os mer att hunden ska följa ägarens rörelser utomhus osv.
    Tacksam för svar för jag blir rädd och tokig själv!

• Svar på tråden För sträng?
  • Anonym (V)

När jag hade valp läste jag Memea Mohlins böcker och tyckte att hon hade många bra tips och metoder.

Varför korsar man en Husky med en schäfer? Två krävande hundar som är totalt olika i sättet. Vilka egenskaper ville man få fram? Varför har du valt den korsningen? En ren schäfer lär ju vara betydligt lättare att hantera.

• Dexter dot com
    CiaKinuski skrev 2020-10-07 16:34:37 följande:

Okej. Finns det något annat jag kan göa för att förstärka hennes band till mig tillbks och lita på mig som i början?

Var en rolig person som leker, belönar, gosar. Nu handlar ju allt om att hon ska bli trygg med dig, sitt hem och närmiljön. Ställ inga krav, träningen leker du fram och belönar.
    Det handlar ju om att du ska vara en person som hon frivilligt vill följa och samarbeta med.
    Blir också nyfiken på ditt val av hund...vad har du tänkt dig att aktivera denna hund med i framtiden?
  • Anonym (U)

En hund av de raserna är ingen bra hund för nybörjare, eller för folk med dåligt tålamod. 

vad gäller kissa inne så är det ju så att man får ta ut valpen när den lekt, sovit och ätit. typ en gång i halvtimmen, sen en gång i timmen osv. Hon fattar inte att hon gör fel så att skälla fungerar inte..

Om du sätter upp en barngrind eller liknande där kattlådan sitter så att katterna kan slinka igenom men inte hunden så löser du lätt det problemet. 

• Anonym (U)

Ett tilläg. Att valpen går undan och kissar på ställen du ej hittar är troligtvis för att du skällt på den när den kissat inne. Om du ej gjort det utan bara tyst lyft ut den varje gång det hände så skulle hon istället för att lära sig att gömma det, lärt sig att hon ska gå till dörren. Nu är hon rädd och vågar inte markera att hon behöver gå ut.

• Anonym (D)

Att ta tag i nacken på en hund ska man undvika. Nacktaget visar att passar du dig inte nu så kommer jag bita ihjäl dig. Det greppet har jag bara använt när två kompisars hundar hamnade i slagsmål. Hunden jag tog tag på gav sig direkt och la sig på rygg.

Hon kissa på sig inne i badrummet för hon blev rädd och samtidigt visa underkastelse.

Du får nu långsamt bygga upp förtroendet igen. Positiv belöning. Och det bästa är om hon inte kommer åt kattlådan alls.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (U) skrev 2020-10-07 17:34:08 följande:

Om du sätter upp en barngrind eller liknande där kattlådan sitter så att katterna kan slinka igenom men inte hunden så löser du lätt det problemet. 

Eller under! En del grindar kan sättas en bit upp i luften.
  • CiaKinuski

Tack för alla svar! Har en grind som stoppar henne från att gå till vardagsrummet men hon får också vara där men den är mer menat just för att kattorna då ska få vara ifred i vardagsrummet och om hunden blir ensam hemma så att området är lite mindre. Har nog beställt 2 grindar till som ena är menat för sovrumsingången och andra wc dörren så kattorna ändå kan hoppa över för att ta sig till lådorna.
    Jag undrade själv också att varför man korssat schäfer och husky när dom är lite krävande båda två till raserna men hon liknar massor en schäfer men öronen har många sagt att man sir är från en husky. Har tänkt börja göra agillity och sådan här spårnings övningar med henne bara för att hon ska få användning av alla sinnen hon har, men först efter att hon vuxit till sig lite.
    Själv har jag lärt att det igentligen inte är så stor skillnad vilken sorts ras man tar som första hund bara man vet vad man väntar sig. I släkten har vi haft många blandrashundar och många tyckte att de hundar är lättare än renrasiga hundar. Andra orsaken var också till att jag valde mind hund var att hon inte heller var så hemskt dyr, fast det ju nog är pengar, men också för att hon var i ett dåligt hem och jag ville ge henne ett bättre hem än det hon var i. Där var dom ute i små hagar och hon var dessutom ensam medan ägaren hade utlåst 2 huskyn, en mops, pincher hund och en pitbull och de var alla redan vuxna. Huset var jätte orent och hade urin från hundarna inomhus och måde dåligt att tänka att valpen skulle kanske sluta lika så därför köpte jag henne.
    Hon är nog en jätte fin hund och har jobbat redan långt för att få henne så långt som jag nu fått henne fast jag har mycket lång väg kvar och hon har sina fuffens.
    Här är min hund <3 Mindy

• Anonym (Anonym)

TS, det du beskriver låter ju som misär. Om du är djurvän så borde du anmäla säljaren till Länsstyrelsen.

Fin hund förresten.

• Anonym (funkar inte så)

Att ta en hund i nackskinnet och lägga ner den ska enbart göras med en hund som är dominant. Som om två hanhundar slåss .Då ska båda läggas ner med kraft

Din hund är osäker att utöva dominas mot henne kommer göra problemen värre och hon blir bara mer osäker av det 

Du måste lära dig att använda rätt verktyg vid rätt tilfälle .Dominas är inget en osäker hund behöver .Jag skulle använda mig av hundgodis . När hon kissar ute då berömmer du, ge henne en godis och säger duktig tjej. Kissar hon inne.Fya inte ta bara ut henne och så fort hon gör det du vill beröm och ge henne godis 

• CiaKinuski

Har tänkt på det jo att anmäla honom för det var ett vidrigt ställe och hundarna kan inte ha mått bra där :(
    Det var en släkting som sa att då hunden gör fel så ta i nackskinnet och visa vem bestämmer, men ska inte göra det nu då eftersom hon bara blir rädd för mig och annars också för att det finns andra sätt. Berömmer henne varje gång utomhus jo då hon gjort sina bestyr. Inomhus säger jag alltid "fy" om jag sir när hon gör sina bestyr men hon har bättre börja hålla sig än då som hon kom till mig.

Nu slog det mig en annan fråga. Hur ska jag få henne att sluta bita mina katter? De är bara kattungar också (5-6 månader gamla) så de är vana vid att hunden är här och de ger inte med klorna men de skriker då hunden tar rag i dem för hårt. Det är ena ungen som hon skärskilt alltid går till och tar i. :(

Svar på tråden För sträng?