• CiaKinuski

För sträng?

Hej!
    Har  några frågor angående min hundvalp. Hon är nu 4 månader och har varit hos mig en månad nu. Hon r en blandras på schäfer och husky och jätte härlig på många sätt men hon har vissa saker som jag får fel i huvudet med.
    1.Hon äter från kattsandlådan. Hur ska jag få henne att sluta göra det?
    2. Hon kissar inomhus och gör det i gömda ställen så jag inte ska hitta dem.
    Idag fick jag tanken att "är jag för sträng?" och tänkte att nu måste jag få hjälp. Idag hittade jag henne i badrummet och åt från kattlådan och då blev jag så arg och tog henne i nackskinnet och grälade på henne. Då kissade hon en pöl på golvet men det var ingen fara när det var i badrummet så det gick lätt att städa upp. Efter att jag städat badrumsgolvet kissade hon på tambursmattan och då tog jag henne och satte i buren som hon flera gånger har varit i då hon kissat inmhus. Nu kissade hon också i buren och flippade ur. Hon gnälde/ylade/grät vad man nu ska säga att det var och hon lugnade inte ner sig så tog henne i famnen och smekte henne på huvudet längs ryggen och huschade för att få henne lugn. Hon var helt klart rädd för mig nu och då blev jag själv lite rädd, att hade jag varit för sträng?
    3.Hon ignorerar mig också då jag säger "kom" eller "hit" att hamnar locka henne med godis eller så måste jag springa efter henne för att få henne till mig. Sen när hon är hos mig så är hon jätte ducktig nog att sitta, ligga, tass, high five och att vänta på stället då jag upprepar ordet "vänta". Men just kom och hit så kan hon nog men hon liksom ignorerar mig. Kan det ha med att göra att jag oftast sakt hit eller kom och sedan grälat på henne om hon gjort något fel ayy hon  därför nu inte alltid kommer fast jag bara vill ha henne vid mig eller för att krama om henne?
    Jag är lite räd att jag varit för sträng mot henne när hon bara är 4 månader. Går på hundskolaa också med henne men vi lär oss inget av dessa där. Vi lär os mer att hunden ska följa ägarens rörelser utomhus osv.
    Tacksam för svar för jag blir rädd och tokig själv!

• Svar på tråden För sträng?
  • CiaKinuski

Dragviljan har jag tänkt med att cykla och hon får springa framför, men måste träna in henne till det först. Sedan går jag nu en gång per dag (inte alla dagar) 5km och sedan kortare länkar. Som vuxen kommer jag ta henne på ännu längre länkar och även massa skoggspromenader då hon får använda nosen.

Buren var inte min ide utan en släktings sa jag redan.

Alltså nu ärligt undrar jag varför alla ger mig så mycket hat för det jag skrivit då jag läst ett liknande inlägg dom invalderade buranvändning och tagning i nackskinnet och där var positiva tips osv men jag får nästan bara hat av er alla!! Fattar ni att jag är ju här för att fråga tips när jag aldrig haft en liknande hund jag nu har till beteende ???????????

• Jemp
    CiaKinuski skrev 2020-10-08 10:22:55 följande:

Dragviljan har jag tänkt med att cykla och hon får springa framför, men måste träna in henne till det först. Sedan går jag nu en gång per dag (inte alla dagar) 5km och sedan kortare länkar. Som vuxen kommer jag ta henne på ännu längre länkar och även massa skoggspromenader då hon får använda nosen.

Alltså nu ärligt undrar jag varför alla ger mig så mycket hat för det jag skrivit då jag läst ett liknande inlägg dom invalderade buranvändning och tagning i nackskinnet och där var positiva tips osv men jag får nästan bara hat av er alla!! Fattar ni att jag är ju här för att fråga tips när jag aldrig haft en liknande hund jag nu har till beteende ???????????

Ledsen, det går knappt att förstå vad du skriver...

Jag vet inte vad du syftar på för tidigare inlägg men du måste skaffa dig kunskap nog för att kunna sålla när du får så förlegade råd. Det handlar inte bara om att valpen är ung utan för att man inte ska behandla hundar så alls.

Skogspromenader är såklart bra men kommer inte aktivera henne tillräckligt som vuxen. Cykling med drag låter klokt men inte förrän hon är vuxen.
  • Anonym (Q)

Du har en liten valp av en mer krävande sort.

För att komma tillrätta med det undflyende beteendet så är ett bra sätt att flera gånger under dagen ta tag i henne och stoppa något riktigt gott i munnen på henne. Först tar du det väldigt långsamt och fint, men när hon börjar koppla det att du tar tag i henne med härliga, smaskiga belöningar, kan du börja grabba tag i henne lite mer överraskande (självklart utan att göra henne illa!). Superpraktiskt att kunna fånga in en speedad valp och få den att tro att det är det bästa som har hänt.

Rumsrenhet är bara att inse att det är ett människoansvar och ta det. DU ska se till att hon är ute när hon behöver göra ifrån sig. Att hon går undan är för att hon visar att hon förstår att man inte ska kissa där man bor, men hon har bara inte riktigt greppat var man bör gå istället - det är upp till dig att visa henne att man gör det utomhus. Öka frekvensen med kissrundor ett tag och ge belöning varje gång hon kissar där du vill att hon ska kissa. Säg ditt "kiss-ord" ganska lugnt medan hon kissar och belöna efter att hon har kissat färdigt, så att du inte stör henne. 

Ignorera olyckor inomhus. Ett smart sätt att få kontroll på kissandet och bajsandet för aktiva hundar är att innan du väntar tills hon har gjort ifrån sig innan du tar henne på en rolig promenad. Alltså du tar ut henne och står sedan och är ganska tråkig på en plats du vill att hon ska göra ifrån sig på tills hon gör det och först då ger ni er ut på äventyr. För aktiva hundar är det en så stark belöning att de snart kommer att göra ifrån sig med en gång. Annars blir de lätt att man går in igen så snart hunden har gjort ifrån sig och då lär den sig att hålla sig för att inte få slut på det roliga.

Att hon kissar när du skäller på henne är för att visa riktigt hur undergiven och valpaktig hon är. När du bygger upp hennes självförtroende kommer du att se mindre av det. När hon gör det är det viktig information till dig att situationen blev för intensiv och stressig för henne. Ta ett djupt andetag (gäspa! - det är en lugnande signal för hundar), anpassa din kroppshållning så att den inte ser hotande ut och torka upp kisset.

Vad som kan göra stor skillnad för väldigt aktiva raser är att aktivt belöna lugna beteenden inomhus. Hon ska vara övertygad om att allt roligt och gott kommer till hundar som ligger och slappar och uppför sig städat inomhus. När hon zoomar runt och är odräglig - föreslå inte en promenad eller en lek just då utan vänta tills hon är lugn och sansad (väck förstås inte en sovande valp).

Träna också massor av lekar som innebär att ni skiftar mellan aktiva lägen och passiva. Hopp och lek - stopp och hon måste ligga för att starta leken igen. Eller hon måste sluta försöka stjäla godisbiten för att få den. Du ger henne möjlighet att öva på sin självkontroll.

• Dexter dot com
    CiaKinuski skrev 2020-10-08 10:22:55 följande:

Men det är inte hat det handlar om utan att vi som har hunderfarenhet blir förfärade och upprörda över hur du behandlat valpen. Att skaffa hund är ett stort ansvar och du borde ha läst på ordentligt innan och du borde ha förstått att bestraffning och bur inte är ett alternativ i en sund hundfostran.
    Hade du läst på hade du också förstått att en 4 månaders valp absolut inte ska gå 5 kms promenader ! En så ung valp ska gå och skrota i sin egen takt och upptäcka närområdet, inte gå promenader. Leder och ligament ska inte utsättas för den typen av motion. 
    Är föräldrarna röntgade förresten?
  • CiaKinuski

Har ingen aning om föräldrarna alls då hon kommer från Lettland och sedan hämtad till Finland hos en man som hade det jätte orent hemma hos sig. Varför undrar du det?

5km länk har jag gått för att hon orkar det och för att jag bor i höghus. Det är inte riktigt lätt att släppa henne ut och bara gå i närområdet när hon har aldeles för mycket energi också i hundskolan jag går i har sakt om länk att hunden ska få lukta omkring i världen och vad allt hon berättade.

• Dexter dot com
    CiaKinuski skrev 2020-10-09 00:27:54 följande:

Har ingen aning om föräldrarna alls då hon kommer från Lettland och sedan hämtad till Finland hos en man som hade det jätte orent hemma hos sig. Varför undrar du det?

5km länk har jag gått för att hon orkar det och för att jag bor i höghus. Det är inte riktigt lätt att släppa henne ut och bara gå i närområdet när hon har aldeles för mycket energi också i hundskolan jag går i har sakt om länk att hunden ska få lukta omkring i världen och vad allt hon berättade.

För att har du ingen hälsostatus på avelsdjuren och linjerna bakom så har du ju ingen koll på tex höfter och armbågar och då är det ju ännu viktigare att inte överbelasta leder under tillväxtperioden. En valp hänger bara på vara sig den egentligen orkar eller ej. Att lukta och undersöka kan valpen göra i sin takt medan du sitter på en stubbe i skogen. Stor skillnad på att vara ute länge och gå promenad med en valp.
  • Anonym (Kattlåda)

Hej TS,

Jag tänkte bara ge tips om kattlådan. Hundar älskar kattbajs!

Vi köpte en låda med lock och lucka, ena hunden pressade ändå in huvudet så vi vred den så att luckan är in mot hörnet och har som en smal gång endast katten kommer förbi, sem var det problemet ur världen :)

• mari123

Du går väl UT med din lilla vovve flera ggr om dagen? De flesta hundar lär sig att det är UTE man gör sina behov. De borde ju kanske inte fatta det ....MEN som det verkar så är det vad de flesta vovvar hajar rätt snart

• CiaKinuski

Går ut med henne med ca. 2h mellanrum då hon sover mycket. Då jag är hos föräldrarna så är vi ute med henne massor och busar läst på gården.

Sant med att jag inte vet om höften osv. ????

Fixade faktiskt igår en net port till wc:n så nu borde hon inte slippa dit mer men få se om hon är smart och tror sig vara katt och går under ????

• Anonym (Valptiden)

Det är skillnad på att vara duktig på hunduppfostran och valpuppfostran.

En valp växer och är ett barn. En 4 månaders valp behöver mycket påminnelser och lugn!

Ta det lugnt med valpen och försök hitta en bra nivå där hunden får lyckas med de delar som du håller på och lär den.

Och vissa saker (såsom kattsand) är oemotståndliga och behöver skyddas på ett sätt så att hunden slipper misslyckas!

• Jemp
    CiaKinuski skrev 2020-10-09 00:27:54 följande:

Hur är det med rabies i Finland, för visst bodde du där?

Jag rekommenderar att du tar henne till veterinären och kollar om hon har antikroppar mot rabies, särskilt mtp det stora problemet med smuggelhundar.
  • CiaKinuski

Hon har alla vacciner fått och denna månad ska hon få sin sista rabies vaccin. Bor i Finland ja.

Svar på tråden För sträng?