• Wed 7 Oct 2020 17:24
    3529 visningar
    14 svar
    -1
    14
    3529

    Tidiga tecken på autism

    Jag har en snart 14-månaders kille här hemma som uppvisar vad jag förstått räknas till tidiga tecken på autism. Det första vi reagerade på redan vid 10-månaders ålder var att han inte lyssnar till sitt namn, detta gör han än inte idag. Han pekar inte, kan inte vinka hej/hejdå, härmar inte grimaser, säger inga ord ännu utan det som sägs mest är dadadada.

    I övrigt är han en glad liten kille, som är nyfiken på andra barn, gillar att leka tittut och bli jagad av pappa, gillar att klättra på möbler och dansa till musik. Jag upplever inte att ögonkontakten är bristande, men har inte heller något att jämföra med då de är första barnen och med Corona har vi inte heller vistats på exempelvis öppna förskolan.

    Är nyfiken på vad era barn med autism visade för tidiga tecken kring den åldern?

  • Svar på tråden Tidiga tecken på autism
  • Anonym (Anony­m)
    Wed 7 Oct 2020 18:43
    #1

    Sluta läs om symptom och självdiagnosticera ditt barn! Det är omöjligt att avgöra autism i den åldern!

  • Anonym (Sussi­e)
    Wed 7 Oct 2020 19:48
    #2

    Bristande ögonkontakt är det mest karakteristiska tecknet på autism hos små barn . Det finns andra orsaker än autism att barn är sena i utvecklingen.

    Tänk på att alla barn utvecklas olika.

  • Wed 7 Oct 2020 20:26
    #3
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-07 18:43:44 följande:

    Sluta läs om symptom och självdiagnosticera ditt barn! Det är omöjligt att avgöra autism i den åldern!


    Fast självdiagnosticera mitt barn har jag ju inte gjort. Däremot har jag uppmärksammat ett antal saker som skulle kunna peka mot autism. Ja, det är säkerligen omöjligt att avgöra diagnos i denna ålder, och det jag efterfrågar i det här forumet är ju inte att sätta en diagnos på honom. Som förälder är jag uppmärksam och följer hans utveckling, det jag vill är ju det bästa för mitt barn och ge så bra förutsättningar som möjligt och då måste jag ju få läsa på.
  • Anonym (Lilla My)
    Wed 7 Oct 2020 20:36
    #4
    +1

    Vår dotter var så som du beskriver ditt barn, speciellt talet, ingen ögonkontakt mm. BVC sa att det var normalt. Vid 4 år var det fortfarande inte mycket tal. Efter många undersökningar fram o tillbaka, blev även satt hos logoped, visade det sig att dottern var typ döv! Hon hörde men hade en hörselnedsättning. Fick rör i båda öronen, efter den dagen släppte allt, och då menar jag allt. Hon börja prata och lyssnade till sitt namn.

  • Anonym (Anony­m)
    Wed 7 Oct 2020 22:11
    #5
    Florist1244 skrev 2020-10-07 20:26:08 följande:
    Fast självdiagnosticera mitt barn har jag ju inte gjort. Däremot har jag uppmärksammat ett antal saker som skulle kunna peka mot autism. Ja, det är säkerligen omöjligt att avgöra diagnos i denna ålder, och det jag efterfrågar i det här forumet är ju inte att sätta en diagnos på honom. Som förälder är jag uppmärksam och följer hans utveckling, det jag vill är ju det bästa för mitt barn och ge så bra förutsättningar som möjligt och då måste jag ju få läsa på.
    Jo men din beskrivning låter ju som en typisk bebis, långt från vad jag skulle se som autism. Det kanske är annorlunda i verkligheten men med den här infon så är det bättre att du ser honom som ett vanligt barn istället för att fundera på om han har si eller sån diagnos.
  • Anonym (.)
    Wed 7 Oct 2020 22:21
    #6

    Sonen var som vilket barn som helst i den åldern, men när han var runt 2.5 år så började vi ana att allt inte stod rätt till, mest pga att inte börjat säga ett enda ord till oss. Sonen är idag 7år och har autism.

  • Wed 7 Oct 2020 22:28
    #7

    Du har inte funderat på om han snarare hör dåligt?

  • Wed 7 Oct 2020 23:20
    #8
    Florist1244 skrev 2020-10-07 17:24:18 följande:

    Jag har en snart 14-månaders kille här hemma som uppvisar vad jag förstått räknas till tidiga tecken på autism. Det första vi reagerade på redan vid 10-månaders ålder var att han inte lyssnar till sitt namn, detta gör han än inte idag. Han pekar inte, kan inte vinka hej/hejdå, härmar inte grimaser, säger inga ord ännu utan det som sägs mest är dadadada.

    I övrigt är han en glad liten kille, som är nyfiken på andra barn, gillar att leka tittut och bli jagad av pappa, gillar att klättra på möbler och dansa till musik. Jag upplever inte att ögonkontakten är bristande, men har inte heller något att jämföra med då de är första barnen och med Corona har vi inte heller vistats på exempelvis öppna förskolan.

    Är nyfiken på vad era barn med autism visade för tidiga tecken kring den åldern?


    Min son är också snart 14 månader gammal. Han började peka för tre dagar sedan. Han började vinka hej/hejdå för ungefär en vecka sedan, och de första orden sa han för ungefär två veckor sedan. Han sa då pappa, och nam (han tyckte att maten var god). I övrigt säger han bara dada. Han säger inte pappa eller nam varje dag, men vi har hört det någon gång. Dadada är det normala för honom.

    Han lyssnar inte direkt till sitt namn, men lyssnar ganska ofta (inte alltid, om han är upptagen med något han tycker är roligare) om jag ropar med glad röst till honom.

    Jag skulle säga att det du beskriver låter som en helt normal 13/14-månaders kille. Min son är fjärde barnet, så jag har lite att jämföra med sen innan, och inget av mina barn har någonsin följt alla milstolpar enligt såna där listor på nätet. Ingen av dem är autistisk :)
  • Thu 8 Oct 2020 07:23
    #9
    MammAmma skrev 2020-10-07 22:28:11 följande:

    Du har inte funderat på om han snarare hör dåligt?


    Vi upplever inte att han hör dåligt, på morgonen flyger han upp så fort vi öppnar dörren till hans sovrum. Han hör när någon kommer hem genom ytterdörren, och sätter vi på någon rolig sång kommer han springandes :)

    Vi får helt enkelt avvakta och se hur utvecklingen fortsätter, var mer nyfiken på hur ni andra haft det :)
  • Anonym (Sussi­e)
    Thu 8 Oct 2020 10:17
    #10
    -1

    Så kallade autismanpassningar är ju bra för alla barn. Jag är specialpedagog och använder bildschema och teckenstöd med min treåring. Detta trots att hon inte har diagnos.

    Så är du osäker så tycker jag att du kan börja med lite tecken i alla fall.

  • Anonym (santi­agina)
    Sat 24 Oct 2020 15:03
    #14

    Du ska nog inte oroa dig än. Min son är 22 månader och ignorerar också ofta sitt namn. Däremot är han enormt social och talar i flera ords-meningar på två språk, så ingen misstänkt autism. Jag tror att han helt enkelt är koncentrerad på något annat och inte har lust att släppa allt så fort mamma ropar. Om din son gillar tittut och dans hade jag tolkat det som socialt och kontaktsökande

Svar på tråden Tidiga tecken på autism