• Anonym (Werty)

    Får man göra så här som gift?

    Har panik!!!

    Har gift mig med en man med psykopatiska drag.

    Jag vill skiljas. Han kom in i giftermålet med en hund. Jag köpte för mina pengar en egen hund som jag står som ensam ägare på. Nu har vi separerat men inte hunnit skilja oss än. Jag blev tvungen att omplacera min hund till en fantastisk familj men strax efter att han fick reda på det har han nu anmält MIN hund som försvunnen, för att ta reda på vem den nya ägaren är så att han kan köpa loss hunden av dem.

    Får man göra så? Han påstår att det är jag som agerat olovligt när man är gift på pappret fortfarande.

  • Svar på tråden Får man göra så här som gift?
  • Anonym (Kanske)

    Hade ni nåt äktenskapsförord där det stod att hund som skaffades av ena parten ej skulle tillfalla det gemensamma?

  • Anonym (Werty)

    Och jag kan tillägga att han är inte särskilt lämplig som hundägare då han har kraftiga spelproblem, ingen egen lägenhet och har psykiskt misshandlat mig i flera års tid.

  • Anonym (Kanske)

    Tänker att man normalt ej skaffar saker som ensam ägare när man är gift. Men jag är inte familjerättsjurist så?

  • Anonym (...)

    Men kollade du inte med honom innan om han ville ha hunden?

  • Anonym (Anonym)

    Jag skulle tro att han har rätt, på ett sätt. Det känns ju idiotiskt att en levande varelse ska ingå i en bodelning, men i så fall skulle den så klart tillfalla dig. Har han inte kvar sin hund då? Huvudsaken är inte hunden, huvudsaken är att pengarna du fick för hunden ska ingå i bodelningen, det lär han kunna kräva tyvärr. Sedan kan du inte göra något åt ifall han pressar eller lurar dem till att sälja tillbaka hunden utom att prata med dem om hur han är.

  • Anonym (Werty)
    Anonym (Kanske) skrev 2020-10-07 22:25:59 följande:

    Hade ni nåt äktenskapsförord där det stod att hund som skaffades av ena parten ej skulle tillfalla det gemensamma?


    Nej det hade vi inte. Men jag har stått för hyran och övriga räkningar det senaste året. Alla möbler är mina från start. Han har vunnit 50-90 tusen vid flera tillfällen men jag har aldrig fått något av de pengarna, då han spelat upp det mesta igen.
  • Anonym (Kanske)
    Anonym (Werty) skrev 2020-10-07 22:30:23 följande:

    Och jag kan tillägga att han är inte särskilt lämplig som hundägare då han har kraftiga spelproblem, ingen egen lägenhet och har psykiskt misshandlat mig i flera års tid.


    Så är det säkert och hans beteende är ju märkligt, absolut! Men det behöver inte betyda att han gjort nåt juridiskt fel!!

    Han har väl frågat om han fått köpa tillbaka hunden av de nya ägarna och de har gått med på det. Vad är problemet?

    Lite oklart vad du frågar efter här egentligen.
  • Anonym (Kanske)
    Anonym (Werty) skrev 2020-10-07 22:33:00 följande:

    Nej det hade vi inte. Men jag har stått för hyran och övriga räkningar det senaste året. Alla möbler är mina från start. Han har vunnit 50-90 tusen vid flera tillfällen men jag har aldrig fått något av de pengarna, då han spelat upp det mesta igen.


    Alltså när man är gift har man ju inte egna saker på samma sätt som när man är sambo eller bor själv. Ekonomin är gemensam! Ni är fortfarande gifta?
  • Anonym (Werty)
    Anonym (Kanske) skrev 2020-10-07 22:30:44 följande:

    Tänker att man normalt ej skaffar saker som ensam ägare när man är gift. Men jag är inte familjerättsjurist så?


    Vi skulle skaffa den nya hunden tillsammans. Men dagen innan jag skulle hämta den (hade betala handpenning och berättat för glada barn) så ville han avboka. Så sa han ?då blir det din hund och ditt jävla ansvar.

    Inget har varit normalt i vår relation tyvärr.
  • Anonym (Kanske)
    Anonym (Werty) skrev 2020-10-07 22:35:17 följande:

    Vi skulle skaffa den nya hunden tillsammans. Men dagen innan jag skulle hämta den (hade betala handpenning och berättat för glada barn) så ville han avboka. Så sa han ?då blir det din hund och ditt jävla ansvar.

    Inget har varit normalt i vår relation tyvärr.


    Nej, kanske lika bra att ni delar på er.
Svar på tråden Får man göra så här som gift?