• Linisen

Nätad balkong? Visa mig hur du har gjort, kattvänlig!!

Nu är våren på G och ut vill matte, husse och busiga kattbröder!!
    Nu bor vi på tredje våning och jag får hjärtsnörp varenda gång bröderna bus är ute och spatserar på balkongräcket!!

Visa mig hur DU har gjort med DIN balkong!
    Vad använder du för materiel, hur högt är det?
    Klättrar kissarna även på nätet ?

Hjälp mig, vill kunna ha öppet balkong dörren!!

Tacksam för hjälp!

Linisen

• Svar på tråden Nätad balkong? Visa mig hur du har gjort, kattvänlig!!
  • sleepygrodis

När vi hade balkong använde vi hönsnät som vi fäste i räcket, ett par decimeter högre än räcket. Våra tre katter vågade inte försöka sig på att hoppa eller klättra då.

• Linisen

Men hade ni stag då på sidorna som hööl upp nätet?

• bettyboopan

*puttar och puffar*

Undrar detsamma!

• sleepygrodis

Satt fast det i räcket med buntband tror jag att det heter, plastband. Vi hade inga extra stag.

• Tate

Vi bodde på fjärde våneningen med balkong, och jag inhängnade hela balkongen. Jag köpte långa trästavar, typ två gånger två centimeter, som jag kapade så att de motsvarade hela balkongens höjd, från golv till tak. Dessa fäste jag vid balkongräcket med ca en meters mellanrum hela vägen runt. Bland annat så surrade jag fast stavarna med ståltråd, och jag la även en grövre stav ovanpå balkonräcket (på utsidan av de andra stavarna) som jag spikade fast i varje enskild stav för att det skulle bli så stabilt som möjligt. Där det gick fäste jag även i tak, och de två stavarna längst ut fäste jag även i väggen. Sedan använde jag häftpistol för att fästa hönsnät hela vägen runt, ända upp till tak.

Våra katter var i och för sig ute även på riktigt, men det var så himla skönt att våga ha balkongdörren öppen hela sommaren! Jag lämnade dessutom dörren öppen om jag bara var iväg en kort stund, så kunde katterna ligga ute och sola om de ville.

• sleepygrodis

Jo, vi hade en krok i väggen på varje sida, som vi fäste i också, så det blev stadigare.

• Annemone

Åh vilken bra tråd, precis samma som jag undrar lite om

Sleepygrodis
    Sitter det stabilt med bara buntband längst ned? Jag har en liten vilding så jag vet inte om det skulle fungera om man inte hade hela vägen upp till taket...

• Bonanza

Vi hade nät på vår balkong där vi bodde förut. Vi gjorde så att vi gjorde som en vajer av ståltråd och fäste i balkongen ovanför. Sedan satte vi sånt där grönt kompostnät från räcket upp till vajern. Band fast med ståltråd. Katterna klättrade till och med i det  några gånger och det höll.

/ Bonanza
  • Annemone

Sleepygrodis- Ooops, sorry! Såg inte att du hade svarat

Vet ni förrsten hur det fungerar när man bor i hyresrätt? Måste man få tillstånd från värden för att näta in?

• sleepygrodis

Vi bodde i hyresrätt och nätade in utan att fråga. Hade inte en tanke på det, he he... En av våra katter är också ganska vild, men jag tror att de blir rädda för att hoppa när de inte ser var de kan landa.

Svar på tråden Nätad balkong? Visa mig hur du har gjort, kattvänlig!!