• Linisen

Nätad balkong? Visa mig hur du har gjort, kattvänlig!!

Nu är våren på G och ut vill matte, husse och busiga kattbröder!!
    Nu bor vi på tredje våning och jag får hjärtsnörp varenda gång bröderna bus är ute och spatserar på balkongräcket!!

Visa mig hur DU har gjort med DIN balkong!
    Vad använder du för materiel, hur högt är det?
    Klättrar kissarna även på nätet ?

Hjälp mig, vill kunna ha öppet balkong dörren!!

Tacksam för hjälp!

Linisen

• Svar på tråden Nätad balkong? Visa mig hur du har gjort, kattvänlig!!
  • Jahaja

Vi har nätat in med hönsnät, en stålvajer och en hel del spännband! :D haha.. :D
    Suveränt! Ska se om jag kan lägga ut bilder på sidan.. :)
    eller vi gör så här! --> en länk till min zoonen-sida och längst ner där bland bilderna finns bilder på balkongen! :)

www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp&gid=331708

• Jahaja

kom på att jag kanske skulle förklara hur vi gjort oxå.. ;)
    Vi har alltså satt upp ögglor runt om och genom ögglorna drog vi stålvajern och i den satte vi alltså fast hönsnätet med spännband, syns inte alls mycket faktiskt..
    Helt jättestabil fastän balkongen är STOR.. och även fast katten är upp å klättrar i de.. ;)

• Nettan73

Vi har inte nätat alls och aldrig har nån av katterna hoppat eller trillat ut.. och de får vara där ute hur länge de vill utan uppsikt.. Två av dem är i och för sig utekatter och vet att det finns en bättre väg ut, men en är innekatt och klarar ändå galant att busa på balkongen utan nät.. Och då¨ska jag tillägga att vi har ett träd som är fullt med fåglar precis utanför..

Jag kan dock förstå att det känns tryggare med nät, men man _måste_ ju inte ha det.. .-)

• Zemiramis

Jahaja: Åh, vilken söt kissen ni har . Förstår att ni föll för honom.

• Jahaja

Zemiramis: Tack så jättemycket! tyvärr så finns han inte längre.. =( Och han är såå saknad att man ibland inte vet vart man ska ta vägen.. :´( Men förmodligen så mår han bättre där han är nu..

• Majsan70

Nettan73

Varje år får veterinärerna in hur många katter som helst, som aldrig trillat ut från balkongen förut.. Det behövs ju lix bara att de gör det en gång för att det skall gå riktigt illa.

• milimina

har två bilder i galleriet på vår balkong vi bor på andra våningen med två vildhjärnor som kanske inte skulle hoppa ut men väl ramla ner av misstag, så det kändes som det viktigaste köpet när vi flyttade in så man skulle kunna ha öppet på sommaren.

nätet är köpt av en firma i göteborg efter tips här på fl, det är ett garnnät och alltså mjukt, inte i metall. förmodligen är det nåt slags fiskenät men det var salufört som just kattnät. vi har en 8kvm stor balkong som katterna älskar att vara på så det var värt varenda krona!

det är uppsatt med två träplankor (impregnerade) på vardera sida om balkongen, som är inkilade mellan vår och grannens så de sitter ordentligt fast. i dem har vi fäst nätet med öglor från golv till tak. längs med hela översidan på balkongen är det draget med lina som vi trätt maskorna på och fäst i grannens balkongstag (de kan inte se den dock så de störs inte), och i nederkanten sitter det säkrat med buntband. eftersom vi har en del i glas med längre mellanrum sitter det alltid balkonglådor där också, som säkrar upp ännu mer.

värt att notera: den vilde svarte var på väg över kanten en dag när han smitit ut medan jag höll på att sätta fast nätet! så att det behövs tvivlar vi inte ett ögonblick på den lille röde gillar dessutom att gå ut en stund varje dag även på vintern, så stegen står kvar åt honom så han når att se ut över sitt territorium.

• Majsan70

milimina

Hur tycker du ert nät funkar??
    Vi var o kollade på ett sånt, men ratade det just pga att det var som ett slags fiskenät. Kan se mina kissar trassla in sina tassar i detta.*S*
    Snyggt o prydligt ser det ut iofs.

• Nettan73

Majsan70-  aj, det var som attan.. Jag trodde faktiskt inte det! Men jag struntar nog i nät i alla fall, eftersom vi bor ganska långt ner samt har ett buskage under balkongen - de landar mjukt om de skulle trilla.. Vi hade en katt som bodde tillfälligt hos oss och hon tog den vägen när hon ville ut (då vi försökte hålla henne inne)..

• Majsan70

Nettan73
    Ja bor ni så långt ner är det ju ingen panik.:)
    Själva bor vi på tredje våningen o vill absolut inte att nån av älsklingarna skall trilla ner.

• Nettan73

Majsan - ja, Nu bor vi så långt ner.. kan säga att mina kissar varit ovanligt tursamma för vi bodde på femte våningen tidigare.. =/

• milimina

nätet funkar kanon! just eftersom det är mjukt så känner de att det är "svajigt" (alltså det sitter ju stadigt men det blir ju följsamt också eftersom det är av garn) och de klättrar inte i det.

till och med när  de kommer farande i full galopp och hoppar upp på räcket och missar (dvs kanar över kanten) fångas de upp och landar mjukt och säkert på insidan igen. alla tummar upp för garnnätet alltså!

• Linisen

Jag har garnälskande katter, skulle aldrig funka med garnnätet.
    Förutom att de älskar att leka med det äter de gäran upp det med

• Aiwendil

En liten fråga till er som nätat in balkongerna...
    Känner man sig inte instängd?

• Linisen

Bra fråga!

Det skulle jag med vilja veta och hur blir det sedan när solen kommer fram, trist med en bur att sitta och sola i

Då blir man ju en stor kassler

• Jahaja

Aiwendil: Jag var faktiskt orolig över hur de skulle bli och om man skulle bli "Instängd".. men jag måste säga att de va helt tvärt om! Det känns ju som ett litet extra rum, men för min del blev det mer "ombonaT".. och med missen springandes där hur han vill, så de kunde inte bli bättre! :D

• milimina

haha, nä instängd känner jag mej inte. det är ju nästan osynligt! man tänker inte på att det finns där, mer än skänker det en tacksam tanke när en av våghalsarna rasar ner, igen.

eftersom det är så tunt så blir det inga ränder om man vill sola dete skuggar inte heller så solen flödar in på balkongen!

linisen,
    det är inte säkert att de tuggar på det, men man kanske inte ska chansa

• Linisen

Ok Millimina

Vart har du köpt det då?
    Kanske ska ge det en chans ändå!

Linisen

Svar på tråden Nätad balkong? Visa mig hur du har gjort, kattvänlig!!