Inlägg från: milimina |Visa alla inlägg
  • milimina

Nätad balkong? Visa mig hur du har gjort, kattvänlig!!

har två bilder i galleriet på vår balkong vi bor på andra våningen med två vildhjärnor som kanske inte skulle hoppa ut men väl ramla ner av misstag, så det kändes som det viktigaste köpet när vi flyttade in så man skulle kunna ha öppet på sommaren.

nätet är köpt av en firma i göteborg efter tips här på fl, det är ett garnnät och alltså mjukt, inte i metall. förmodligen är det nåt slags fiskenät men det var salufört som just kattnät. vi har en 8kvm stor balkong som katterna älskar att vara på så det var värt varenda krona!

det är uppsatt med två träplankor (impregnerade) på vardera sida om balkongen, som är inkilade mellan vår och grannens så de sitter ordentligt fast. i dem har vi fäst nätet med öglor från golv till tak. längs med hela översidan på balkongen är det draget med lina som vi trätt maskorna på och fäst i grannens balkongstag (de kan inte se den dock så de störs inte), och i nederkanten sitter det säkrat med buntband. eftersom vi har en del i glas med längre mellanrum sitter det alltid balkonglådor där också, som säkrar upp ännu mer.

värt att notera: den vilde svarte var på väg över kanten en dag när han smitit ut medan jag höll på att sätta fast nätet! så att det behövs tvivlar vi inte ett ögonblick på den lille röde gillar dessutom att gå ut en stund varje dag även på vintern, så stegen står kvar åt honom så han når att se ut över sitt territorium.

• milimina

nätet funkar kanon! just eftersom det är mjukt så känner de att det är "svajigt" (alltså det sitter ju stadigt men det blir ju följsamt också eftersom det är av garn) och de klättrar inte i det.

till och med när  de kommer farande i full galopp och hoppar upp på räcket och missar (dvs kanar över kanten) fångas de upp och landar mjukt och säkert på insidan igen. alla tummar upp för garnnätet alltså!

• milimina

haha, nä instängd känner jag mej inte. det är ju nästan osynligt! man tänker inte på att det finns där, mer än skänker det en tacksam tanke när en av våghalsarna rasar ner, igen.

eftersom det är så tunt så blir det inga ränder om man vill sola dete skuggar inte heller så solen flödar in på balkongen!

linisen,
    det är inte säkert att de tuggar på det, men man kanske inte ska chansa

Svar på tråden Nätad balkong? Visa mig hur du har gjort, kattvänlig!!