• Anonym (Sjukt)

    Går upp så fort jag äter på restaurang!

    Att restaurangmaten inte är bra för en vet ju alla men det är verkligen sjukt hur mycket jag går upp om jag äter ute en dag. Jag väger mig varje dag så därför har jag bra koll. Äter jag hemma så diffar det ett par hundra gram högst men ligger oftast stabilt på samma vikt men när jag äter på restaurang så kan jag gå upp ett 0,5-1 kg på bara ett eller två mål ute. Det ramlar ju av på någon dag igen då det bara är saltet i maten som gör viktuppgången men det är ju stor skillnad jämfört med att äta hemma. Har du märkt samma sak?

  • Svar på tråden Går upp så fort jag äter på restaurang!
  • Anonym (vatten)

    Det beror på hur mycket salt, kolhydrater, alkohol osv maten innehåller då det påverkar hur kroppen samlar vätska. 

  • Anonym (vatten)

    Är du dessutom kvinna så påverkar det mycket beroende på var i menscykeln man befinner sig. 

  • Anonym (Sjukt)
    Anonym (vatten) skrev 2020-10-08 22:43:37 följande:
    Det beror på hur mycket salt, kolhydrater, alkohol osv maten innehåller då det påverkar hur kroppen samlar vätska. 
    Det är främst saltet i maten för jag dricker inte alkohol och jag äter samma mat på restaurang som hemma för det mesta.
    Anonym (vatten) skrev 2020-10-08 22:44:38 följande:
    Är du dessutom kvinna så påverkar det mycket beroende på var i menscykeln man befinner sig. 

    Det stämmer att det diffar var man är i menscykeln men som jag sa så är det verkligen en så tydlig skillnad när jag äter ute och att det bara beror på restaurangmaten.
  • Tow2Mater

    Att äta samma mat på restaurang som hemma låter ju lite lustigt, men du äter säkert mer när den serveras dig ute än hemma. Plus kommer den ju ofta med bröd etc ute som man kanske inte har till hemma.

  • Anonym (Sjukt)
    Tow2Mater skrev 2020-10-08 22:52:16 följande:
    Att äta samma mat på restaurang som hemma låter ju lite lustigt, men du äter säkert mer när den serveras dig ute än hemma. Plus kommer den ju ofta med bröd etc ute som man kanske inte har till hemma.
    Vad är det för lustigt med det? Jag äter omelett eller pasta primavera hemma t ex precis som på restaurang. Jag är liten i maten och gillar inte ens restaurangmat generellt så jag skulle nog tippa att jag förmodligen äter mindre ute än hemma. Bröd kan jag iofs ta på restaurang och det äter jag sällan hemma men det är en brödbit liksom och inte en hel limpa.
  • Aniiee

    Med tanke på hur mycket salt och smör det är i restaurangmat så är det inte ett dugg konstigt. Om du äter en omelett hemma så tillagar du den säkert i max en matsked smör. Äter du en på en (bra) restaurang kan du räkna med att den både är stekt i 30-50 gram smör och det dessutom är antingen smör eller grädde i den.... Tar du en nypa salt hemma så är det förmodligen krampgrepp på den, inte som en kocks, som tar salt i löst grepp mellan tre fingrar. Primavera, ja då kan du slå dig i backen på att det är både färsk pasta (=fler kalorier), mer salt (och kanske vispgrädde snarare än matlagningsgrädde, beroende på om de gör den med eller utan mejeriprodukter), och rejält med parmesanost irörd, samt en "skvätt" olivolja. 

    Gissa varför många kockar och matskribenter är överviktiga.....


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
Svar på tråden Går upp så fort jag äter på restaurang!