• Anonym (Engelska)

Tips hur träna upp engelska?

Jag behöver träna upp min engelska då jag aldrig pratar engelska eller kollar på engelskspråkiga filmer eller serier på TV.

Har ni några tips på hur jag kan träna upp min engelska på ett roligt sätt?

• Svar på tråden Tips hur träna upp engelska?
  • Kjell2

Titta på engelskspråkig film och ta bort texten
    Delta i en studiecirkel
    Leta reda på något diskussionsforumen kring något du är intresserad av på engelska och delta där
    Lyssa på podcast på engelska
    Spela datorspel med mycket engelska

• Anonym (Engelska)
    Duckan skrev 2020-10-09 09:18:15 följande:

Läs böcker på engelska.

Tack för svar. Jag har inte tid att läsa böcker tyvärr, och jag har svårt att koncentrera mig när jag läser böcker. Skulle även behöva typ en översättning till svenska vid varje mening för annars lär jag mig inte.
  • AndreaBD

Det är bara att ta allt som du tycker är roligt på engelska. Titta på engelska filmer och serier som du gillar, läs böcker som du gillar på engelska. Kolla saker på youtube, videobloggar, dokumentärer eller vad som helst. Kanske gillar du Stefan Tyrones videoblogg, sök efter namnet. Amerikansk kille som anpassat sig till livet i Sverige.

Engelsk-språkiga forum eller chat finns ju också, framför allt om man nu är intresserad av ett ämne så kan man ju utbyta info.

Sedan finns det ju hur många som helst sidor där man kan träna grammatik, göra hörövningar, läsa texter och svara på frågor och allt som man brukar göra i skolan inom engelska. Googla bara på "english exercises" eller liknande. 

• Anonym (Ljud)

Ljudböcker då kanske? Börja med såna som handlar om något du redan läst/sett på film så du känner att du hänger med även om du inte förstår varje ord. Jag lyssnar på storytel i princip nonstop.

• sextiotalist
    Anonym (Engelska) skrev 2020-10-09 09:21:20 följande:

Tack för svar. Jag har inte tid att läsa böcker tyvärr, och jag har svårt att koncentrera mig när jag läser böcker. Skulle även behöva typ en översättning till svenska vid varje mening för annars lär jag mig inte.

Acceptera att du inte förstår allt i början
  • BuoBä
    Anonym (Engelska) skrev 2020-10-09 09:21:20 följande:

Börja med kapitelböcker för barn och ungdom, som har enklare språk. Eller chick lit, de brukar vara lättlästa. Papper eller ljudbok.

Det finns appar för "Word of the day", annars är Duolingo en klassiker.
  • Mrs Moneybags

Om du inte har tid att lyssna eller titta på engelska böcker/serier/filmer så kan det nog bli tufft. 

När jag gick i gymnasiet och tränade inför olika prov (visserligen tyska och spanska) brukade jag lyssna på radio på det språket varje kväll, läsa på språket, försöka prata på språket hemma - översätt allt du säger på svenska till engelska i ditt huvud.

• Anonym (myself)
    BuoBä skrev 2020-10-09 10:03:14 följande:
    Börja med kapitelböcker för barn och ungdom, som har enklare språk. Eller chick lit, de brukar vara lättlästa. Papper eller ljudbok.

Det finns appar för "Word of the day", annars är Duolingo en klassiker.
    Just det - Duolingo ska vara bra. Har en kollega på jobbet som är engelsman och hans barn hade mycket hjälp av just Duolingo.
  • Anonym (Tub)

En del youtube-kanaler har bra textning på engelska. Då kan man lyssna och läsa samtidigt, vilket brukar göra att man förstår bättre. Några jag kan komma på på rak arm är Tom Scott (m.youtube.com/c/TomScottGo/), Dr Mike (m.youtube.com/channel/UC0QHWhjbe5fGJEPz3sVb6nw), Jessica Kellgren-Fozard (m.youtube.com/user/MissJessicaKH)och Will it Soft Serve (m.youtube.com/channel/UCr8gsAaPXZuG0UR-zTk9mMg), men det finns säkert många fler om du orkar leta runt lite. Vill du se korta, intressanta föredrag kan jag rekommendera ted-talks. Och söker du på "learning english" på Youtube får du upp massor av kanaler som lär ut engelska på engelska. Där kan du få tips om uttal, grammatik m.m. samtidigt som du tränar upp hörförståelsen.

• andraadvent

Ladda ner appen Svt Språkplay. De flesta Svt program finns där och du får varje ord översatt, finns på många olika språk, jättebra app.

• Anonym (amri)

Gör saker du tycker är kul på engelska. Spela spel, laga mat efter någon engelsktalande kock på youtube, fördjupa dig i något annat intresse på engelska.

När du ser på film eller lyssnar på musik så tvinga dig själv att upprepa repliker eller fraser högt. Tala till dig själv på engelska om du inte har en konversationspartner.

Integrera det i andra dagliga aktiviteter. Tyvärr behöver man nöta in tex glosor för att bygga upp sitt ordförråd. Men gör det till en del av din rutin: lär dig fem glosor medan du kokar morgonkaffet eller böj oregelbundna verb på gymmet i takt med dina repetitioner.

• Anonym (Anonym)

Diskutera på internationella forum. :D Träna Engelska på Duolingo.com (eller appen)

• Glinda från Oz

Börja spela ett appspel där du måste ha någon form av engelskspråkig konversation. Jag spelar t.ex Hay Day där man bygger upp en bondgård och är med i ett kvarter där man hjälper andra spelare. Det är väldigt okomplicerat.

Duolingo är jättebra också, jag håller på och lär mig franska med den appen och den är toppen.

• Anonym (Alice)

Titta på engelskspråkiga serier eller filmer! Ta bort de svenska undertexterna och behöver du ha något, så ha undertexter på engelska istället. Acceptera att du inte förstår allt från början, du kommer förstå tillräckligt via kontexten, lovar. Jag har själv pluggat mycket språk. Bl.a. en nybörjarkurs som enbart var på det språket, med lärare som inte pratade ett ord engelska eller svenska. Det gick bra det med och självklart lärde man sig med tiden.

Du kan också kolla om ditt stadsbibliotek har nån engelskakurs som ljudbok eller liknande. 

Språk är ju något som måste få ta tid. Du måste öva och utsätta dig själv för språket. Om du varken har tid att se, lyssna, prata eller läsa engelska kommer du aldrig bli bättre på det. 

Svar på tråden Tips hur träna upp engelska?