• Anonym (sandra)

    Har haft ätstörning, men behöver gå ner i vikt, hur?

    Ja som rubriken säger, jag har under många år haft anorexi, som blev till bulimi, så senare blev till en viss överätning, mycket pga mina adhd-mediciner. jag blev helt enkelt extremt hungrig när jag inte tog dem, och hade ingen aptit när jag tog dem.

    Nu har jag slutat med medicinerna, men vikten finns kvar och nu har jag ett bmi som ligger på övervikt.

    Jag vill gärna gå ner till normalvikt och känna mig mer hälsosam. Just nu har jag inte dragit igång med några stora träningsprojekt, dels är jag nyligen opererad i höften och kommer heller inte kunna träna på 6 veckor till, dels är jag rädd att det drar igång ett tvångsmässigt tränande som jag hade när jag hade anorexi.

    Jag har dock promenerat mycket senaste 3 månaderna. har inte vägt mig då jag inte har våg hemma pga tidigare ätstörningar, men märker att jag gått ner lite, några kg kanske.

    Hur hade ni lagt upp det?

  • Svar på tråden Har haft ätstörning, men behöver gå ner i vikt, hur?
  • Anonym (Jag)

    Har inga tips, men liknande bakgrund, så jag följer gärna och ser om det kommer in några bra förslag.

  • Kjell2

    Mycket fysisk rörelse efter möjlighet
    Skippa skräp som godis, läsk, fikabröd, chips, junkfood, efterrätter mm
    Två till tre vettig mål mat om dagen.
    Sunda mellanmål

  • Anonym (sandra)
    Kjell2 skrev 2020-10-09 10:55:56 följande:

    Mycket fysisk rörelse efter möjlighet
    Skippa skräp som godis, läsk, fikabröd, chips, junkfood, efterrätter mm
    Två till tre vettig mål mat om dagen.
    Sunda mellanmål


    Jag äter inte skräp alls sedan ett halvår, och det gör väl viss skillnad, men inte så mycket. 

    Jag är alltid hungrig, inte sugen, utan hungrig. Har alltid varit så att jag har svårt att känna mättnadskänslor. Paradoxalt nog så har jag mest känt mättnadskänslor när jag inte alls äter. Så jag har svårt att bedöma hur mycket normala människor äter och vad som är normalt. Äter hellre tex två måltider per dag än en massa små jobbiga mellanmål.

    Jag tycker det svåraste är när man rör sig (vilket jag ju som sagt inte kan nu i minst 6 veckor, men troligt att det blir längre pga rehab osv) är att äta tillräckligt för att inte vakna hungrig och inte kunna sova på hela natten, och ändå äta så lite att man verkligen går ner i vikt. Helst vill jag slippa räkna kalorier då det påminner om ätstörning, men inser att det kanske blir nödvändigt ändå.

    Mitt sätt har ju alltid varit hård träning och 500 kalorier om dagen. Vilket inte blir så bra.
  • Kjell2
    Anonym (sandra) skrev 2020-10-09 11:06:29 följande:
    Jag äter inte skräp alls sedan ett halvår, och det gör väl viss skillnad, men inte så mycket. 

    Jag är alltid hungrig, inte sugen, utan hungrig. Har alltid varit så att jag har svårt att känna mättnadskänslor. Paradoxalt nog så har jag mest känt mättnadskänslor när jag inte alls äter. Så jag har svårt att bedöma hur mycket normala människor äter och vad som är normalt. Äter hellre tex två måltider per dag än en massa små jobbiga mellanmål.

    Jag tycker det svåraste är när man rör sig (vilket jag ju som sagt inte kan nu i minst 6 veckor, men troligt att det blir längre pga rehab osv) är att äta tillräckligt för att inte vakna hungrig och inte kunna sova på hela natten, och ändå äta så lite att man verkligen går ner i vikt. Helst vill jag slippa räkna kalorier då det påminner om ätstörning, men inser att det kanske blir nödvändigt ändå.

    Mitt sätt har ju alltid varit hård träning och 500 kalorier om dagen. Vilket inte blir så bra.
    Har du professionell hjälp?
  • hammarhajen

    Jag tänker att du ska tänka långsiktigt, fokusera på hälsa och ta det lugnt.
    Det vill säga, försök inte gå ner i vikt för utseendets skull, utan för hälsans skull.
    Tänk hälsa när du väljer matvaror och även om det tar längre tid så blir det mer hållbart och trevligare att leva både under och efter en viktminskning. Skälet att gå ner i vikt (om man inte är väldigt stor) är ju att få en god hälsa. Att väga något kg för mycket men i övrigt ha bra värden, en frisk kropp etc är ju ingen större fara.

    Fortsätt rör på dig mycket (när du kan igen).

    Välj bra mat enligt näringsrekommendationerna (du vet, grönsaker, rotfrukter, frukt, bär, fullkorn, fisk) och dra ner på det som inte rekommenderas (rött kött, chark, mättade fetter som grädde och smör, socker, godis, läsk...)

    Ät mycket grönsaker om du är hungrig, tre morötter som snacks i väskan är bra att ha med ut

    Skippa kaloriräkning och våg, med din bakgrund. Tror även att det bästa är att skippa förbud - bjuds det efterrätt på middagen så ät och njut, så länge det är bara ibland är det lugnt.

    Lycka till!

  • Anonym (sandra)
    Kjell2 skrev 2020-10-09 11:13:38 följande:
    Har du professionell hjälp?
    Nej, senaste 10 åren har jag klarat mig hyfsat bra från att återfalla i självsvält i alla fall. Men jag har ju undvikit många saker, som att väga mig, begränsa mitt matintag till vissa saker osv, sådant som triggar mig.

    Att jag vägdes nu var inför operationen :)
  • Anonym (sandra)
    hammarhajen skrev 2020-10-09 11:20:44 följande:

    Jag tänker att du ska tänka långsiktigt, fokusera på hälsa och ta det lugnt.
    Det vill säga, försök inte gå ner i vikt för utseendets skull, utan för hälsans skull.
    Tänk hälsa när du väljer matvaror och även om det tar längre tid så blir det mer hållbart och trevligare att leva både under och efter en viktminskning. Skälet att gå ner i vikt (om man inte är väldigt stor) är ju att få en god hälsa. Att väga något kg för mycket men i övrigt ha bra värden, en frisk kropp etc är ju ingen större fara.

    Fortsätt rör på dig mycket (när du kan igen).

    Välj bra mat enligt näringsrekommendationerna (du vet, grönsaker, rotfrukter, frukt, bär, fullkorn, fisk) och dra ner på det som inte rekommenderas (rött kött, chark, mättade fetter som grädde och smör, socker, godis, läsk...)

    Ät mycket grönsaker om du är hungrig, tre morötter som snacks i väskan är bra att ha med ut

    Skippa kaloriräkning och våg, med din bakgrund. Tror även att det bästa är att skippa förbud - bjuds det efterrätt på middagen så ät och njut, så länge det är bara ibland är det lugnt.

    Lycka till!


    Jo, det är väl så jag levt ungefär. 

    Jag tror min svårighet dels varit att inte äta för mycket, pga den icke-existerande mättnadskänslan, dels att jag ser mat som en tröst på något sätt, och kanske åt för mycket mat när jag separerade för ett par år sedan. Jag har mer problem med att äta för mycket mat än att äta skräp.

    Jag är även lite osäker inför att tex börja träna mer organiserat på gym eller yoga tex, har gjort det mycket förr, och jag trivs egentligen med det. Är lite rädd att jag inte ska klara det nu och att folk tittar.
  • Anonym (Mats fru)

    Min bakgrund och förhållande till mat är som ditt. Jag behövde börja om från början. Så jag började med Viktväktarna. Det funkar för mig och triggar inte mitt tidigare beroende. Maten gör ca 80 % vad viktnedgång, rörelse 20 % (finns olika källor, en del angerett 90-10-förhållande).

  • Anonym (sandra)
    Anonym (Mats fru) skrev 2020-10-09 12:09:48 följande:

    Min bakgrund och förhållande till mat är som ditt. Jag behövde börja om från början. Så jag började med Viktväktarna. Det funkar för mig och triggar inte mitt tidigare beroende. Maten gör ca 80 % vad viktnedgång, rörelse 20 % (finns olika källor, en del angerett 90-10-förhållande).


    Okej, då kanske jag ska titta på det.
  • Anonym (sandra)
    Anonym (Mats fru) skrev 2020-10-09 12:09:48 följande:

    Min bakgrund och förhållande till mat är som ditt. Jag behövde börja om från början. Så jag började med Viktväktarna. Det funkar för mig och triggar inte mitt tidigare beroende. Maten gör ca 80 % vad viktnedgång, rörelse 20 % (finns olika källor, en del angerett 90-10-förhållande).


    Var det jobbigt med hunger, eller kände du dig mätt? Jag upplever det värsta är om man inte kan sova pga hunger, det är oerhört triggande för mig, har levt många år på det viset tidigare.
  • Anonym (Mats fru)
    Anonym (sandra) skrev 2020-10-09 12:22:51 följande:

    Var det jobbigt med hunger, eller kände du dig mätt? Jag upplever det värsta är om man inte kan sova pga hunger, det är oerhört triggande för mig, har levt många år på det viset tidigare.


    Jag känner mig mätt. Hittills gått ner 25 kg.
  • Anonym (o)

    Var noga med att de du följer på sociala medier (som du inte känner, man brukar ha några på t.ex instagram) inte är kaloriräknande personer med en massa förbud. Utan mer sunda personer som inte triggar ätstörningar på samma sätt.


    Försök fundera över vad som gör dig väldigt mätt och ät det innan läggdags. Sova hungrig är inte kul, håller med och INTE värt det.

  • Anonym (sandra)
    Anonym (o) skrev 2020-10-09 18:32:56 följande:

    Var noga med att de du följer på sociala medier (som du inte känner, man brukar ha några på t.ex instagram) inte är kaloriräknande personer med en massa förbud. Utan mer sunda personer som inte triggar ätstörningar på samma sätt.


    Försök fundera över vad som gör dig väldigt mätt och ät det innan läggdags. Sova hungrig är inte kul, håller med och INTE värt det.


    Jag har i stort stet slutat följa allt som har med träning och fitness och yoga att göra av den anledningen. försöker istället fokusera på saker som jag tycker är roliga, som folk som skapar konst eller målar, folk som går pilgrimsfärder, fjällvandrar, etc

    Dvs aktiv livsstil utan att det handlar om hur snygg man är.
Svar på tråden Har haft ätstörning, men behöver gå ner i vikt, hur?