• Anonym (6 veckor)

    Hur får jag bort pormasken?

    Har haft en vit finne i mungipan i 6-7 veckor nu och den försvinner inte. Har haft tandkräm på den sista tre nätterna men det hjälper inte. Hur får jag bort den? Den går inte att klämma heller för den är för hård liksom. Den är ganska stor.

  • Svar på tråden Hur får jag bort pormasken?
  • Anonym (6 veckor)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-09 17:09:11 följande:
    Det låter som en talgknöl. Jag har ett par såna i ansiktet. De går inte bort.

    Eller kanske nåt sånt här: www.expressen.se/halsoliv/skonhet-1/v ita-knottror-pa-huden-det-kan-vara-milier/
    Läste länken men det stämmer ju inte riktigt på mig. Den här är i mungipan. På något sätt måste den ju gå att få bort?
  • Fredde1981

    Frugan fick en ansiktsbehandling föregående helg. Då stack de hål på huden vid talgknölen och klämde ut den, var tydligen jäkligt obehagligt!

  • Anonym (S)

    Sterilisera en nål och punktera den rakt igenom så nålen kommer ut på andra sidan och försök pressa sen.

  • Anonym (6 veckor)
    Fredde1981 skrev 2020-10-09 17:29:56 följande:
    Frugan fick en ansiktsbehandling föregående helg. Då stack de hål på huden vid talgknölen och klämde ut den, var tydligen jäkligt obehagligt!
    Låter inte så skönt. Vet du hur länge hon hade haft den? Hade hoppats att det skulle räcka att lägga på något acnemedel ett tag och att den skulle ge sig då och spricka så småningom.
    Anonym (S) skrev 2020-10-09 17:31:04 följande:
    Sterilisera en nål och punktera den rakt igenom så nålen kommer ut på andra sidan och försök pressa sen.

    Räcker det att koka en synål ett tag för att sterilisera?
  • Anonym (S)
    Anonym (6 veckor) skrev 2020-10-11 17:01:13 följande:

    Låter inte så skönt. Vet du hur länge hon hade haft den? Hade hoppats att det skulle räcka att lägga på något acnemedel ett tag och att den skulle ge sig då och spricka så småningom.Räcker det att koka en synål ett tag för att sterilisera?


    Cicamed är grymt, men det där är antagligen ingen finne, så då hjälper inte det.

    Jag kör nålen genom eld.
  • Fredde1981

    Hon hade nog haft dem ganska länge, de gjorde inte ont och störde inte.

    För att sterilisera - 5 sekunder i den gula delen av en öppen låga (tändare).

    Låt svalna lite innan du använder nålen.

  • Anonym (6 veckor)
    Anonym (S) skrev 2020-10-11 17:53:50 följande:
    Cicamed är grymt, men det där är antagligen ingen finne, så då hjälper inte det.
    Jag kör nålen genom eld.
    Fredde1981 skrev 2020-10-11 18:36:49 följande:
    Hon hade nog haft dem ganska länge, de gjorde inte ont och störde inte.
    För att sterilisera - 5 sekunder i den gula delen av en öppen låga (tändare).
    Låt svalna lite innan du använder nålen.
    Då kör jag nålsticket om ett par dagar om inte punktbehandlingen med 2% salicylsyra jag köpte idag hjälper. Vet inte varför jag är så ovillig att köra nålen redan idag, haha.

  • Anonym (6 veckor)

    Har jag ärrat mig själv för livet nu?

    Körde med acnemedlet men det hände inget utan den var fortfarande stenhård och vit. Så nyss tog jag en nål som jag torkade med alsolsprit först och sen körde jag den under tändaren två gånger i typ 10 sekunder, stack hål mitt i finnen och det hände ingenting! En gång till, fortfarande hände inget så då började jag klämma och riva med naglarna liksom och till slut blev det ett hål men det kom inget vitt utan bara blod.  Är det normalt?!

    Nu är det som ett håligt köttsår liksom och jag undrar om jag a) inte har åstadkommit något egentligen och b) om jag kommer att få ett fult urgröpt ärr där nu? Jag la på två olika alsolsprit efteråt för att undvika infektion förhoppningsvis.

    Ni andra verkar ha gjort det här förut kommer det att bli fint och som vanligt igen eller behöver jag boka tid till plastikkirurgen? Tungan ute 

Svar på tråden Hur får jag bort pormasken?