• Ann-Louise

    Läkare se hit......långt....

    Nu måste vi hitta vad som är fel på mig.

    I september för 2 år sedan fick jag en förkylning med hosta. Denna hosta ville aldrig gå över. Så i december sökte jag läkare då jag både hostade och hade svårt att andas. Fick en massa astmamediciner utskrivna. Dessa hjälpte inte mycket så var hos läkaren i januari igen och hon bytte ut mina mediciner till andra med kortison i. Månaden efter höjdes dosen på dessa då jag fortfarande inte var bra. Blev dock inte bättre. Inte förrän i juni kom jag till en annan läkare som tog blodprover som jag inte gjort innan. Detta visade på Mycoplasma och Chlamydophila pneumoniae. Fick antibiotika mot detta och kände mig för första gången på 9 månader frisk.

    Det blev höst, och jag började hosta och få svårt att andas igen, gick inte till läkare förrän i januari. Vi trodde då att det kanske var samma igen så fick utskrivet antibiotika i e kraftigare kur än förra gången inga blodprover togs.

    Blev inte bättre och bytte nu till annan läkare och vårdcentral dit jag kom mars-20. Blodprov på lunginflammation togs och det visade ingenting. Fick i maj göra gastroskopi för de trodde det kom från magen. Var lite röd runt magmunnen men ingen den läkaren sa kunde förklara mina besvär. Gick då på Omeprasol och gör så fortfarande.

    Mådde mycket bättre sedan under sommaren då det var varmare ute, men blev sämre i höstas igen.

    Nu är jag skickad på arbetsprov för qtt utesluta kärlkramp. Ska också snart göra spirometritest. Dock har jag 2 gånger tidigare gjort spirometritest och legat inom godkända värden.

    Är så trött på att vara sjuk, vill ha förslag på vad det kan vara så vi kan hitta rätt.

    Mina symtom just nu är: Hosta och mycket svårt att andas i attacker. Hostar ibland tills jag kräks. En tryckande smärta över brösten, sträcker sig ut över hela brösten. Känns som om någon står och trampar på en när man andas. Allt blir värre i vissa lokaler inomhus, mår bättre utomhus, om det inte är för kallt I mitt hem känner jag inget om jag ligger på soffan, men kan inte andas så fort jag gör någonting. Reagerar på kyla, både luft och om jag tex äter en glass eller dricker något kallt. Blir också värre om jag anstränger mig och försöker träna. Vid ansträngning kan det även börja sticka vid halsen. Detta gör det även om jag träffar på pälsdjur som jag vet jag är allergisk mot.

    Känner mig så trött hela riden pga av inte kunna andas ordentligt.

    Har även fått munsvamp efter Bufomix men detta ska jag ta nästa gång med läkaren nästa gång jag träffar honom. Men kan munsvamp försämra mina syntom?

    Snälla, kom gärna med förslag på vad det kan vara, orkar inte vara sjuk längre. Ibland tar jag upp till dubbel dos astmamedicin per dag för att överhuvudtaget kunna andas. Min läkare vet om att jag överdoserar men sagt ok till detta, jag behöver ju kunna andas.

    En annan sak, kanske lite långsökt. Har haft problem med 2 tänder och ont i käkbenet. Nu har jag dragit ut de 2 tänderna, men har fortfarande ont i käkbenet där tänderna satt. Kan detta ha något med detta att göra? Tror inte det, men vill nämna det. Går man till tandläkaren eller vanliga läkaren för att kolla upp det? Menar att tänderna finns ju inte kvar längre, så kanske inte tandläkarens sak att kolla upp det.

    Tacksam för hjälp.

  • Svar på tråden Läkare se hit......långt....
  • Anonym (...)

    Har du gjort en datorröntgen av lungorna? Som sagt, remiss till lungmedicin (be vårdcentralen skicka, eller skriv själv). Kan ju vara allt möjligt. Allergisk alveolit, sarkoidos, thymom...

  • Ann-Louise

    Har bara gjort vanlig röntgen 2 gånger och det har inte visat någonting.

    Men tack för tips om att skicka egenremiss. Det har jag inte tänkt på. Tänker prata med min läkare igen och höra om han vill skicka någon annars gör jag det själv.

    Har hostat så jag kräkt idag igen. Och känslan att inte kunna andas ordentlugt är fruktansvärd.

    Tyvärr är det vissa inomhusmiljöer som triggar det mer. Men på vårdcentralen har de tydligen bättre inomhusklimat, för naturligtvis har jag inte fått ett anfall när jag är där. Så läkaren upplever inte att jag är så dålig och känns som han inte fattar hur illa det är. Han borde följa med mig ut i bilen så kan han garanterat få se ett anfall.

    Men jag lever just nu på astmamediciner för att över huvudtaget få luft.

    Måste få rätsida på det här........

Svar på tråden Läkare se hit......långt....