• Anonym (sitsen vi sitter)

    Mina barn vill ha fritidsaktiviteter, men vad?

    Mina barn är 7, 7 och 9 och i år har tjatet om fritidsaktiviteter eskalerat. Det är inte så konstigt, de vill ha kul med sina kompisar vilket jag förstår. De får inte gå vanligt fritids efter skolan längre. Jag har sjukersättning från och med i våras/somras och i år avslog de ansökan om fritidsplatser. De anser att mina barn inte behöver fritids för jag är ju hemma. Nu två månader in på terminen så märks det tydligt att barnen inte har tillräkligt med utlopp för sina kompis- eller rörelsebehov.

    När jag frågar dem vad de vill göra så har de inga, eller egentligen alla, förslag. De vill göra allt eller vadsomhelst. De har kompisar som verkar syssla med varenda sport jag hört talas om och några till.

    Det svåra är ju att en del sporter är dyra och en del kräver föräldraengagemang som jag inte kan ta pga sjukdom. Så jag frågar er här: Vad finns det för något mina barn kan göra som både inte kostar skjortan och som inte kräver att föräldrar hjälper till med massa saker?

    Barnens pappa finns inte tillgänglig att få hjälp från.

  • Svar på tråden Mina barn vill ha fritidsaktiviteter, men vad?
  • Anonym (Jenny)

    Men fråga runt vad deras kompisar håller på med - då kan du även eventuellt få fördelen att ni kan samordna upphämtning och avlämning. Du kan också ringa till klubbar och föreningar och berätta ärligt om ert läge så att du vet om det föräldraengagemang som krävs är rimligt. Ibland kan det även finnas olika sätt att hjälpa till på, kanske något som du inte skulle tycka var så betungande. Tyvärr är det ofta större krav på föräldrarna ju mindre avgifterna är. Finns ju också fonder som man kan söka pengar från för en aktiv fritid för barn.

    Jag skulle börja med att kolla upp kommunala musikskolan eller om ni har en kulturskola. Även scouterna eller friluftsfrämjandet. Och var som sagt öppen redan från början att du inte har förutsättningar att vara väldigt engagerad. 

  • Anonym (.)

    Alla fritidsaktiviteter bygger på volontärsarbete, vuxna som lägger ner ett enormt antal timmar på andras ungar. Problemet idag är att det är alldeles för få vuxna som är villiga att lägga ner den minsta lilla tid på andras ungar, därför finns en skriande brist på människor som kan vara med och driva aktiviteterna. Därför brukar de allra flesta föreningarna ha krav på att föräldrarna måste hjälpa till ett antal gånger varje termin. Jag har hört att en del föreningar har försökt med att höja avgiften för de som absolut inte kan tänka sig att hjälpa till.
    Då uppstår problem nr 2, att de får in mer pengar än vad som är realistiskt att göra av med eller att tiden att göra av med dem helt enkelt inte finns därför att det är för få händer som kan hjälpa till.
    Förstå mig rätt, jag försöker inte läxa upp dig utan förklara förutsättningarna. Jag gissar att om du är ärlig och berättar vad som hindrar dig så kan föreningarna hitta en lösning som passar dig. Kanske att de ändå vill att du hjälper till men med något su skulle kunna göra hemifrån, tex uppdatera hemsidor, baka eller annat pyssel.

  • Anonym (sitsen vi sitter)
    Anonym (Jenny) skrev 2020-10-10 23:43:12 följande:

    Men fråga runt vad deras kompisar håller på med - då kan du även eventuellt få fördelen att ni kan samordna upphämtning och avlämning. Du kan också ringa till klubbar och föreningar och berätta ärligt om ert läge så att du vet om det föräldraengagemang som krävs är rimligt. Ibland kan det även finnas olika sätt att hjälpa till på, kanske något som du inte skulle tycka var så betungande. Tyvärr är det ofta större krav på föräldrarna ju mindre avgifterna är. Finns ju också fonder som man kan söka pengar från för en aktiv fritid för barn.

    Jag skulle börja med att kolla upp kommunala musikskolan eller om ni har en kulturskola. Även scouterna eller friluftsfrämjandet. Och var som sagt öppen redan från början att du inte har förutsättningar att vara väldigt engagerad. 


    Tack för svaret. Det är ju så att deras kompisar verkligen gör allt. Äldstas tre bästa kompisar spelar tennis, rider, spelar fotboll, spelar hockey, orienterar, simmar, spelar bandy. De yngres kompisar spelar fotboll, spelar bandy, är med i scouterna, dansar, rider. Alla har, vad jag förstått, ganska stora krav på föräldrarna eller är dyra, om inte i avgifter så i utgifter.
  • Anonym (sitsen vi sitter)
    Anonym (.) skrev 2020-10-10 23:51:21 följande:

    Alla fritidsaktiviteter bygger på volontärsarbete, vuxna som lägger ner ett enormt antal timmar på andras ungar. Problemet idag är att det är alldeles för få vuxna som är villiga att lägga ner den minsta lilla tid på andras ungar, därför finns en skriande brist på människor som kan vara med och driva aktiviteterna. Därför brukar de allra flesta föreningarna ha krav på att föräldrarna måste hjälpa till ett antal gånger varje termin. Jag har hört att en del föreningar har försökt med att höja avgiften för de som absolut inte kan tänka sig att hjälpa till.
    Då uppstår problem nr 2, att de får in mer pengar än vad som är realistiskt att göra av med eller att tiden att göra av med dem helt enkelt inte finns därför att det är för få händer som kan hjälpa till.
    Förstå mig rätt, jag försöker inte läxa upp dig utan förklara förutsättningarna. Jag gissar att om du är ärlig och berättar vad som hindrar dig så kan föreningarna hitta en lösning som passar dig. Kanske att de ändå vill att du hjälper till men med något su skulle kunna göra hemifrån, tex uppdatera hemsidor, baka eller annat pyssel.


    Och det är jättebra att det finns folk som vill och kan göra det. Hade jag kunnat hade jag också gjort det. Jag har inte fått sjukersättning för att det är så himla roligt. 
  • Anonym (Fia)

    Scouterna! Kanske kör? Kyrkan kan ha olika aktiviteter för barn (inkl kör). Dessa borde inte kräva något större föräldraengagemang om man inte kan/vill och inte kosta särskilt mycket. Finns det 4H-gård i närheten? Vad erbjuder er kommun för aktiviteter?

  • Anonym (sitsen vi sitter)
    Anonym (Fia) skrev 2020-10-11 00:28:04 följande:

    Scouterna! Kanske kör? Kyrkan kan ha olika aktiviteter för barn (inkl kör). Dessa borde inte kräva något större föräldraengagemang om man inte kan/vill och inte kosta särskilt mycket. Finns det 4H-gård i närheten? Vad erbjuder er kommun för aktiviteter?


    Det verkar vara mycket körning i scouterna och jag får inte köra längre. Jag ska höra med dem. En kör är nog inte tillräkligt spring i benen. 4H-gård har jag ingen aning om det finns, jag vet knappt ens vad det är förutom att det har någonting med djur att göra, men vi bor i närheten av en ridskola. Jag kanske borde prata med dem. Kommunen verkar inte ha så mycket att erbjuda utöver kulturskolan.
  • Anonym (asdf)

    Det behöver vara billiga aktiviteter eftersom du med sjukersättning gissningsvis inte har pengar i överflöd. Ridning, hockey, segling, piano och andra klassiskt dyra sporter går då fetbort. Billigare aktiviteter är fotboll, innebandy, orientering, basket, brottning, körsång, scouter etc. Eftersom du inte kan köra bil och gissningsvis inte orkar åka buss långt så behöver aktiviteterna rimligtvis ligga i närområdet, gärna så pass nära att barnen vid behov kan ta sig dit själv. Det bästa är att googla och kolla med andra föräldrar i området/skolan. Kanske råkar det lokala innebandylaget ha träningar för barn i gympahallen i en skola i närheten? Eller kanske har ni någon lokal kyrka i närheten som har körsång? Hittar du något lämpligt i närområdet så kan du kontakta arrangören och fråga vilket föräldraengagemang de kräver och sålla ut dem som kräver för mycket. Utrustning kan man ofta hitta billigt på andrahandsmarknaden.

  • Anonym (.)
    Anonym (sitsen vi sitter) skrev 2020-10-11 00:03:44 följande:
    Och det är jättebra att det finns folk som vill och kan göra det. Hade jag kunnat hade jag också gjort det. Jag har inte fått sjukersättning för att det är så himla roligt. 
    Nej, jag förstår det men jag förklarade som sagt bara förutsättningarna.
    Sen är alla föreningar olika beroende på vilka som sitter i styrelsen. Vissa är jättestrikta med föräldrasamverkan, andra är mer flexibla.

    Jag själv var en period engagerad i scouterna, satt bla i styrelsen.
    I vår förening var det inte speciellt mycket körningar, ett par gånger per termin, max. Då försökte vi alltid samordna det så att ett fåtal föräldrar körde men att de hade hela bilen full med barn och utrustning. Helt enkelt för att minimera varje föräldrars nödvändighet att köra hit och dit. Däremot fanns det mycket annat att göra för den som inte aktivt kunde ta sig dit, tex att baka. De som sa att avsaknad av bil var det stora problemet för att engagera sig, erbjöd vi alltid att vi kunde hämta och lämna vid fixar-dagar.
  • Anonym (Sara)

    Det kan skilja sig väldigt mellan olika orter så du får nog kolla upp specifikt priser och vilket engagemang som krävs. Men några exempel:

    Scouter är ofta billigt och brukar inte hålla på med massa försäljning och liknande. Kan dock kräva skjuts till nåt läger, men det går säkert att fåhjälp med.

    Aktiviteter inom kommunala musikskolan, tex instrument, körsång eller dans. Eftersom det inte är föreningsdrivet brukar det inte kräva lika mycket engagemang.

    Brottning är billigt där vi bor, man behöver dock skjutsa till tävling ibland. Men det går säkert prata med klubben om.

    Orientering är ofta billigt och i dina barns åldrar brukar det inte kräva så mycket engagemang.

    I em del kommuner finns så kallade idrottsskolor där barnen får prova på många olika aktiviteter. Det brukar heller inte kräva extra engagemang pch passar ka ske dina barn bra aom ännu inte vet vad de vill göra.

  • Anonym (Sara)

    Bordtennis brukar nämnas som en billig sport också.

Svar på tråden Mina barn vill ha fritidsaktiviteter, men vad?