• Anonym (O positiv)

    Vet du vilken blodgrupp du har? Blodbrist....

    Det är blodbrist och sahlgrenska går ut och ber folk lämna blod.

    De som brukar lämna blod har säkert koll på allt, men har du koll på ens vilken blodgrupp du har?

    Det hade inte jag förrens ett halvår tillbaks när jag krävde ut min förlossningsjournal från 10 år tillbaks. Jag är 40.

    Samt, är det många som håller sig ifrån att springa till sjukhuset i onödan nu pga corona?

    Om du svarar ja, vad har du för blodgrupp, och kommer du ihåg hur du fick reda på det?

  • Svar på tråden Vet du vilken blodgrupp du har? Blodbrist....
  • Anonym (O positiv)


    Oj, bilden kom inte med...
  • sextiotalist

    Jag har den blodgruppen de efterfrågar. Men får inte ge, för högt blodtryck , så jag är spärrad till årsskiftet :(

  • Jemp

    Fick först reda på det inför en operation som liten, sen nån labb i skolan, sen som blodgivare och under graviditet/förlossning.

  • Jemp

    Har förresten A+ och har skjutit på blodgivningen, ja. Inte egentligen för att hålla mig borta men för att jag inte har vägarna till stan pga tillfälligt hemarbete.

  • Anonym (Linn)
    Anonym (O positiv) skrev 2020-10-11 11:08:39 följande:

    Det är blodbrist och sahlgrenska går ut och ber folk lämna blod.

    De som brukar lämna blod har säkert koll på allt, men har du koll på ens vilken blodgrupp du har?

    Det hade inte jag förrens ett halvår tillbaks när jag krävde ut min förlossningsjournal från 10 år tillbaks. Jag är 40.

    Samt, är det många som håller sig ifrån att springa till sjukhuset i onödan nu pga corona?

    Om du svarar ja, vad har du för blodgrupp, och kommer du ihåg hur du fick reda på det?


    B+ är min blodgrupp... fick veta när jag blev blodgivare.

    Inte den vanligaste blodgruppen i i Sverige precis.Blodgrupp behöver du sällan hålla koll på det testas på sjukhuset om det behövs.
  • Anonym (Fisken)

    Jag vet att jag har A+, det fick jag veta när jag var 18 år och gravid första gången. Jag var blodgivare men får inte ge sen 12 år tillbaka eftersom jag själv riskerar järnbrist och har fått vara och ta järndropp. 

  • AndreaBD

    Jag har noll negativ och skulle vilja ge blod, men jag får inte för att jag hade cancer för 14 år sedan!

    Jag tycker det är dumt, kan inte tänka mig att det skulle kunna vara någon fara. 

  • syntharen

    Jag har 0+, anmälde mig som blodgivare i början av september men pga många ville bli blodgivare fick jag ingen tid förrän i mitten av november. Så trots att det klagas på att det finns för få blodgivare här i Malmö så var det tydligen ändå för många... Jag fick reda på min blodgrupp när jag väntade mitt första barn som 30 åring.

  • Anonym (op)

    A-

    får dock inte ge blod pga tunna blodkärl :(

  • Anonym (Alicia)

    Jag har AB- och fick veta det när jag blev blodgivare som 18-åring. Tydligen är det den mest ovanliga blodgruppen. 

Svar på tråden Vet du vilken blodgrupp du har? Blodbrist....