• Åsa

Klasstillhörighet

Royals skrev 2020-10-11 12:28:18 följande:

Frågan uppkom när jag läste en annan tråd.

Jag tänkte att jag skulle skapa en egen tråd om detta för att ta del av er syn på klasstillhörighet.

Om vi tar några familjer som exempel vilken samhällsklass tillhör dessa och varför?

A. Ett par i 35-40 år, konsult respektive sjuksköterska, sammanlagd årsinkomst 1,3 miljoner/år. Bor i bostadsrätt i centrala Göteborg värd ca 6,5 Miljoner. 2 bilar, Porsche & BMW sammanlagt värde 1,2 miljoner. 3-7 utlandsresor/år. Total belåningsgrad under 50%.

B. En familj 35-40 år + 1 barn (5år), arbetar i butik resp hantverkare, sammanlagd inkomst 550 000 kr, bor i bostadsrätt i Malmö värd 3 miljoner, ingen bil. 1-2 utlandsresor/år. Belåningsgrad ca 50%.

C. Ensamstående mor (60 år) + vuxen dotter boende hemma (20 år). Arbete inom äldreomsorg (mor)+ student (dotter). Total inkomst under 250 000 kr/år. Hyresrätt, ingen bil, utlandsresa vartannat år.

Du kan hitta många diskussioner om detta om du letar och folk blir aldrig överens, eftersom medelklassen bedömer klass efter utbildning och kulturellt kapital, arbetarna går efter inkomster och marxisterna går på inflytande i samhället

Utan att veta något om deras familjebakgrund eller utbildning: 

A: Vilken utbildning har konsulten? Spontant skulle jag säga medelklass, klassresenärer om de har arbetarbakgrund. Överklass ifall de kommer från sådan familjebakgrund. 

B: Väletablerade arbetare/lägre medelklass.

C: Förmodligen icke fackutbildad arbete.

• Åsa
    Mentat skrev 2020-10-12 16:07:01 följande:

Irrelevant fråga. Det finns inga tydliga gränser mellan människors tillvaro längre, som det gjorde på den tid adeln verkligen hade privilegier etc.
    Hela klassbegreppet är idag överspelat och förpassas lämpligen till sophögen.

Ja och nej. Hela svenska samhället har en materiell standard som överstiger vad större delen av jordens befolkning lever med. Indelningstermer som sådana är ganska ointressanta. Men det kvarstår markanta skillnader i skolresultat, yrkesval och hälsa som på gruppnivå relaterar till eget och ursprungsfamiljens yrken, inkomster m m vilket fortfarande gör någon form av indelningar relevanta i samhällsplaneringssyfte även om termerna i sig upplevs förlegade.
  • Åsa
    ventilera mera skrev 2020-10-14 08:20:54 följande:

Jag har inte direkt för avsikt att ge mig in i diskussionen då jag tänker att ämnet bara har ett antal subjektiva svar och aldrig kommer att redas ut, men jag har en kollega som är lärare och grevinna och hennes man, som då namnet och titeln kommer ifrån, är pensionerad busschaufför. Så vad kallar man dem? Inga direkta inkomster att prata om men definitivt svensk adel med ett välkänt gammalt namn.

OT: Utan att vara expert på detta verkar det otroligt att din kollega skulle vara grevinna. Om hon är änka efter en greve och nu bara är sambo, eller om busschaufförsmaken skulle ha en grevetitel är hon grevinna, annars torde hon vara dotter till en greve eller ingå i en släkt/dela efternamn med grevliga personer, men inte ha titel själv. 
  • Åsa
    ventilera mera skrev 2020-10-14 10:57:03 följande:

Ja, som jag ganska tydligt skrev, så kommer namn och titel från hennes man. Som du skriver själv, om busschaufförsmaken skulle ha en grevetitel... 

OK, jag läste slarvigt.
Svar på tråden Klasstillhörighet