• Dendäranonym95

    Orolig!

    Hej. För två veckor sedan var jag och lämnade blodprov på vc då jag är väldigt trött, orkeslös, yr, minnessvårigheter, huvudvärk, osv. En massa symtom. Berättade då att jag även haft b12 brist 2012 när jag var gravid, dom utredde de inte särskilt utan kollade bara gluten-laktos vilket det inte berodde på och sa sen att de berodde på min graviditet. Tog dubbel dos med tabletter med både järn, folsyra samt b12 sen följdes de aldrig upp så när receptet tog slut så slutade jag med dom. Nu har jag då fått dessa symtom som blivit mer o mer. Nu är tröttheten extrem. Kan även bli darrig och konstig. Svettas på natten. Konstiga lukter och konstig smak i munnen, svidande tunga, utslag i munnen. Ser stjärnor när jag tittar rakt fram.

    Så idag ringde läkaren upp mig och sa att mina levervärden var bra, och att blodproverna var konstiga? Men att något värde var för lågt. Folsyra tror jag, han kunde inte se om de va b12 eller järn så läkaren som beställde proverna hade inte tagit specifikt på b12... men vad jag förstod var värdena låga.. så han frågade lite om jag har anorexia, vegetarian osv vilket jah inte är. Och om jag är liten, och det är jag, 159 o väger 50kg. Sen frågade han vad dom utredde 2012 och då sa jag gluten och laktos tror jag de va. Sen inget mer. Och han frågade om jah har problem med magen vilket jah har, magsyra osv. Hela min familj har det. Men iaf han ville jag skulle ta nya prover och då på b12, järn, folsyra, även något som hade med benmärgenatt göra???? Blev väldigt orolig när han sa det. Tänker direkt på Cancer, typ leukemi....

    han sa även blodsocker och att jag inte får äta eller något innan provet... jah är jätte nervös.. är så jävla rädd för cancer!! Vill typ inte ens gå o ta prov för jah vill inte få min dödsdom..

    han sa även att oavsett vad proverna visar så kommer han vilja skicka remiss till gastoskopi för de fanns någon sjukdom i magsäcken som gör man inte tar upp b12 o då behöver höga doser.. så han ville kolla det...

    Finns de någon här som varit med om samma? Jag kommer inte kunna sova inatt för jag är så förstörd... tänker direkt på leukemi, lynfom när han nämnde benmärgen...

  • Svar på tråden Orolig!
  • Anonym (Alma)

    Du behöver inte vara orolig. Låter som du har en läkare som är engagerad och vill att du ska må bra.

    Se fram emot att lämna prover så du får hjälp att må bättre.

  • Anonym (Anonym)

    Äter du extra folsyra nu när du är gravid, eller kombivitaminer för gravida? Det är väldigt viktigt, särskilt i början.

    Sedan vill jag tillägga, eftersom det kan ha en liten inverkan, att man kan ha överdriven oro för vissa saker under graviditeten. Du kan ju försöka ha det i bakhuvudet lite grann.

    Jag tror din läkare är noggrann och att det inte kommer att finnas någon större anledning till oro. Du ska se att du kommer att rekommenderas någon särskild diet och kanske något kosttillskott för att komma tillrätta med dina värden.

  • Dendäranonym95
    Tow2Mater skrev 2020-10-12 20:48:19 följande:

    B12-vitaminbristanemi formodligen , som kollas med benmargsprov. Tror inte det var cancer han var orolig for.

    svenska.yle.fi/artikel/2013/10/10/b12-vitaminbrist-orsaker-symptom-och-diagnos


    Med ett riktigt benmärgsprov? För jag uppfatta de som att de var via blodprov för han sa inget om ett riktigt benmärgsprov utan att jag bara ska lämna blodprov på vc såfort som möjligt
  • Dendäranonym95
    Dendäranonym95 skrev 2020-10-12 21:25:15 följande:

    Med ett riktigt benmärgsprov? För jag uppfatta de som att de var via blodprov för han sa inget om ett riktigt benmärgsprov utan att jag bara ska lämna blodprov på vc såfort som möjligt


    Jag är inte gravid nu. Jag var gravid år 2012 då bristen upptäcktes
  • Dendäranonym95
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-12 21:22:32 följande:

    Äter du extra folsyra nu när du är gravid, eller kombivitaminer för gravida? Det är väldigt viktigt, särskilt i början.

    Sedan vill jag tillägga, eftersom det kan ha en liten inverkan, att man kan ha överdriven oro för vissa saker under graviditeten. Du kan ju försöka ha det i bakhuvudet lite grann.

    Jag tror din läkare är noggrann och att det inte kommer att finnas någon större anledning till oro. Du ska se att du kommer att rekommenderas någon särskild diet och kanske något kosttillskott för att komma tillrätta med dina värden.


    Jag är inte gravid nu. Jag var gravid år 2012 när bristen upptäcktes
  • Anonym (Anonym)
    Dendäranonym95 skrev 2020-10-12 21:36:00 följande:
    Jag är inte gravid nu. Jag var gravid år 2012 när bristen upptäcktes
    Aha, såg inte det i texten faktiskt.
Svar på tråden Orolig!