• Anonym (Hopplöstjej)

    Hjälp mig snälla!!

    HJÄLP!!

    Jag är i desperat behov av tips från er som gärna varit i liknande situation eller allmänt som har tips att ge mig.

    Jag har levt i ett 10årigt långt förhållande med min fru (är själv en kvinna) . Har under många år känt att förhållandet varit aningens kontrollerat då hon har ett sorts kontrollbehov. Har för det mesta fogat mig efter hennes vilja. Under många år har jag avstått från många aktiviteter som jag velat delta i men som hon på något sätt fått mig att gå miste om. Genom att ge mig dåligt samvete över att jag inte vill spendera kvällen med henne till exempel. Vet ej om det varit med avsikt eller om mitt samvete bara övervunnit till hennes fördel.

    Hon har fått mig att isolera mig från vänner och familj på ett sätt så jag valt henne och hennes familj framför min egna. På så sätt har jag tappat många fina relationer till vänner.

    Vi har ett barn (som jag burit) på snart 2 år tillsammans. I samband med barnets födelse insåg jag mycket av detta då jag kände mig ännu mer "fast och inlåst". Och kände för ca 8 månader sedan att det inte längre var ett förhållande jag är lycklig i därmed har mina kärlekskänslor för henne helt försvunnit. Har försökt "tvinga" mig till det och försökt på egen hand att förbise det som de tuffa småbarnsåren. Men sakta insett att det har nog funnits ett tvivel där sen långt tillbaka bara det att jag blundat för det. Jag känner mig kvävd och tillbakadragen i hennes sällskap och känner att jag inte får chans att varken utvecklas eller göra det jag vill och behöver.

    Nu till problemet. Hon vägrar acceptera ett uppbrott. Första gången jag sa att jag inte längre känner något. Blev hon såklart förkrossad. Det slutade med att jag flyttade ut. Tänkte att det ändå gick "smärtfritt".

    Sen började helvetet jag lever i just nu. Hon fick mig att ge henne ett försökt till. Propsa på att vi har det som skyldighet till vår son att kvarvara som en familj. (finns väl till viss del en sanning i det). Jag flyttade in igen efter en månad och efter det frågade hon tillslut om jag ens vill ha tillbaka känslorna. Efter ännu någon vecka gav jag nej till svar efter många tankegångar angående detta. Hon blir förkrossad igen och efter en lång utläggning om att jag förstör både vår familj och vår son så tar jag i ren frustration tillbaka det yttligare en gång. Vi har möte regelbundet med familjerådgivningen och jag skulle nu ge mitt "nya" svar i samband med möte med henne. Yttligare en gång gav jag nej till svar. Hon forserar ut ur huset mitt i mötet och jag går tillslut och lägger mig. När hon kommer in igen hotar hon att svälja en massa piller och ta sitt liv. Enligt henne för vår sons skull. Så han inte ska se henne såhär.

    Dagen efter så tänkte jag att nä nu jävlar orkar jag inte mer. Så jag ger henne ett förslag. Om att hon får välja. Hon får bestämma vem av oss som ska må dåligt. Så antingen är det slut eller så går vi all in och jag tvingar mig till ett förhållande med henne. Nästa möte med familjerådgivaren slutar med att hon säger att hon inte tänker tvinga mig, att hon ger tillbaka bollen i mina händer säger vilka villkor som gäller. Att om jag inte vill mer så accepterar hon det men hon kommer bara vilja ha kontakt om vår son och inte alls annars.

    Mitt val blev såklart att lämna. Jag ser inte någon annan utväg för stannar jag kommer känslorna aldrig komma tillbaka. För jag känner mig instängd och behöver luft. Så efter att vi varit ifrån varandra några dagar så skrev jag ett brev som jag sedan läste upp. För att få allt sagt utan att bli avbruten. Det slutade som ni säkert förstår i inte ett uppbrott. Istället ska vi nu bli delvis särbos. För hon hotar med att jag kommer förlora på det och att jag nästan aldrig kommer få träffa min son. Att han ska bo hos henne 3 av 5 veckor för att jag jobbar shift. (Vi bor avsides från en stad och sonen går på förskola i samma område som vi bor. Jag flyttar i såfall ca 35 minuter bort från dagiset.) Att jag förstör 3 liv, en familj och att vår son kommer ta skada av det. Tillslut efter en lång diskussion om allt får hon mig än en gång att gå med på att "försöka" på riktigt den här gången enligt henne men som delvis särbos.

    Jag är i sånt upplösningstillstånd att jag inte vet vars jag ska ta vägen. Mår otroligt dåligt i det här men vill inte förlora min son. Till råga på allt är hennes hälsa inte den bästa och hon går igenom en hel del utredningar angående lågt blodtryck, en skadad arm och mest troligast fel på livmodern. Så det trycker hon också väldigt mycket på och får mig att gå tillbaka för allt det här kommer nu som brev på posten. Allt samtidigt.

    Jag vet att hjälpmedel finns att tillgå vid vårdnadstvister och så men jag vill ha tips. Tips från er som varit i den här situationen. Finns det någon som kommit ur denna bergodalbana? Hur slutade det för er? Är ni tillsammans idag eller är det helt slut? Finns det ens en chans till försoning i detta eller är enda utvägen att bryta helt och få kämpa för min son resten av livet? Jag vill bara att han ska må bra och att han på något sätt tar så lite "skada" som möjligt av den här situationen. Eftersom att är i den känsligaste åldern och enligt det som sägs bör han se oss var tredje dag minst.

  • Svar på tråden Hjälp mig snälla!!
  • Anonym (Stina)

    Det här velandet måste du sluta med, det är bara grymt. Man kan inte om och om igen göra slut och sen ge med sig för att den andra parten blir förtvivlad. Ni har familjerådgivning - använd er av den för er separation. Ni verkar båda få väldigt mycket katastroftankar och leva helt i stunden men det får ni faktiskt sluta med och den enda som kan ta första steget där är du. När man gör slut så blir oftast den andra parten väldigt ledsen och arg. Det gör ont att bli lämnad. Det är en tuff tid men sen ser man mer klart på det hela. Det ni gör är att skjuta upp det oundvikliga och leva i misär för att ingen ska bli ledsen. Med familjeterapeuten som hjälp får ni komma fram till umgänge och boende för barnet. Och så flyttar du ut. Det här med att du kommer få kämpa för ditt barn i all framtid är katastroftankar, det är ytterst få av alla skilsmässor som slutar i vårdnadstvist och ännu färre som blir totalt kaos.

    Men verkligen: gå inte tillbaka en gång till. Det är oschysst mot alla inblandade.

  • Anonym (Suck)

    Jag fattar inte varför du inte tagit upp hur du känt från början, för flera år sedan, medan det fortfarande fanns en chans att lösa det. Men neeej, gå och lid i det tysta år efter år tills man till slut släpper bomben att man vill lämna och har känt så läääänge och att det inte finns något partnern kan göra längre. Ge inte den andra, dig själv och förhållandet en riktig ärlig chans att reda ut och klara av att fortsätta, det vore ju dumt eller -_- Du är inte ensam om att göra så här heller, det verkar extremt vanligt om man lyssnar och läser runt bland folk som gör slut. Så sjukt respektlöst både mot en själv, partnern och barnen som är inblandade.

    Nej, det finns inget annat sätt att lösa det hela på nu än att bryta all kontakt som inte har med sonen att göra. Hon har fortfarande känslor för dig och de kommer inte försvinna och det hela bara lösa sig huxflux. Hon behöver kapa kontakten med dig för att förhoppningsvis kunna gå vidare till slut framöver. Och ju mer kontakt ni har, och ju fler gånger du går tillbaka till henne, desto värre och mer långdraget kommer det bli för du skapar förhoppningar och gör henne besviken gång på gång. Du skapar en sorts trauma-bonding hos henne nu (vet du inte vad det är så läs på), och det kan göra en person besatt och helt uppslukad av dig och relationen för väldigt lång tid framåt även efter kontakten bryts.

  • Anonym (Hopplöstjej)

    (Stina) Tack för ditt svar! Som du säger ligger det mycket katastroftankar hos oss båda. Givetvis är det ingen dans på rosor direkt och det har jag heller inga tankar om. Däremot hade jag nog inte förväntat mig detta heller utan en mer "acceptans" över att när det är slut så är det slut. Mer aggression och inte hot om barnet och sitt eget liv. Så därför har det nog blivit som det blivit av rädslan för katastrofen.

  • Anonym (Hopplöstjej)

    (suck) Tack för ditt svar! En förklaring över mitt (och kanske många andras) agerande är att vi var väldigt unga när vi träffades. Jag har alltid varit "svag" och konflikträdd. Alltid velat göra andra till lags. Och faktiskt varit väldigt kär. För kärleken gör man det mesta och sedan blir det en vana. Att sedan känna att något inte känns rätt tar tid att förstå för det har ju alltid varit så. Sen att man växer som person när man blir äldre. Blir klokare och kanske tar sig vidare i livet. Får barn och till exempel byter jobb. Då kom iallafall jag till insikt i vad som skett under de senaste åren och att jag nu inte längre är lycklig. Jag försvarar det inte för det du säger hade varit ett bättre sätt att gå tillväga på. Men det är ju först nu jag insett allt det här. Har varit lyckligt ovetandes eller kanske dumdristigt förblindad fram tills det gick upp för mig vad jag känner. Vid tillfällena som jag blivit påverkad av dåligt samvete har jag givetvis inte "mått bra" men de har överskuggats av andra tillfällen då vi faktiskt varit lyckliga.

    Tack för informationen. Visste inte ens att detta fanns och det är nog precis det som har hänt. Det förklarar helt hennes beteende och nu förstår jag så mycket mer. Förstår att det måste få ett slut, att det bara skadar henne ännu mer och att hon aldrig kommer "acceptera" det.

  • elalaroné

    Klipp navelsträngen vännen! Du går tillbaka och lär göra det igen men det är inte schysst, är som att klia upp ett såt för dig, exet och barnet...
    Bestäm dig! Gå till en psykolog för detta är en KRIS och bör behandlas av prov (facket har ibland bra priser).
    Alla anpassar sig (är min livserfarenhet) till allt. Ditt barn och exet med, livet rullar på. Om 10 år är allt annorlunda.
    Se till att lämna, bygga ett nytt bo där barnet alltid är välkommet och säg tydligt "Använd aldrig vårt barn emot mig, då tar jag allt du har. Jag älskar hen ovärderligt så passar dig.!" Markera att barnet är en no go zone. Svara inte ens sen om hoten haglar.  Jag hade bara skärmdumpar eller allmänt för ofredande- bra vid bevis.
    Men, som sagt, ignorera i så fall. Lös det med barnet och alla kommer anpassa sig.
    Du gav det flera chanser, du gjorde ditt och det är duger- DET DUGER!!! Du kommer må bra igen, ge det till april 2021 och sedan så kommer allt bli bra igen om du står på dig :D

Svar på tråden Hjälp mig snälla!!