• Rumpnissen007

    Hur identitetsvänstern har kapat språket

    Jag ska hålla mig kortfattad. Vänstern, de som älskar identitet över allt annat, harm via sina vänner i media, introducerat följande ord:

    hen
    partner

    Syftet med hen är att göra allting könsneutralt, en önskan som bottnar i en övertygelse om att kön enbart är en social konstruktion, och att samhället kan välja hur de ska forma män respektive kvinnor.

    Syftet med partner är att få bort orden flickvän, pojkvän, man och hustru. Detta bottnar i en övertygelse om att försöka normalisera HBTQ-personer så att de inte ska framstå som den minoritet de faktiskt är.

    Naturligtvis ska folk få använda vilka ord de vill, men den här tråden är till för oss som är konservativa och väl införstådda hur media och identitetsvänstern försöker använda språket för att normalisera sina egna värderingar.

    Är du konservativ bör du inte använda ordet hen alls, och ordet partner bör endast användas i sammanhang med affärspartners och liknande.

  • Svar på tråden Hur identitetsvänstern har kapat språket
  • Anonym (FYI)

    Ordet hen kom redan 1966, syftet var att man kunde använda det när man inte visste vilket kön som avsågs, om det var irrelevant eller behövde osynliggöras. Alltså inte i grunden en diskussion om kön som social konstruktion, som du hävdar. Det var först 2013 ordet förankrades mer i folks medvetande kring diskussionerna om lika värde och lika rättigheter för HBTQ-människor, och alltså fortfarande inte för att dekonstruera kön utan snarare att de personer med flytande eller osäker eller ingen könsidentitet ska ha ett pronomen. Har du problem med det eller?

    Det finns på samma sätt inte heller något ondskefullt syfte bakom ordet partner utan även där är det främst till användande inom samkönade/icke-könade relationer, där man inte vill använda ordet man eller hustru eftersom det inte stämmer in. Det vore som att kalla en kråka för fisk. Har du problem med det eller?

    Det är alltså inga vänstervridna påhitt bakom de här orden utan helt enkelt språkliga konstruktioner för att ge icke-cis-personer ett synliggörande i samhället. Har du problem med det eller?

    De här sakerna begriper de flesta som inte bott vid en stubbe med foliehatten som enda skydd mot den förfärliga hen-vågen.

  • Rumpnissen007
    Anonym (FYI) skrev 2020-10-13 12:07:05 följande:

    Ordet hen kom redan 1966, syftet var att man kunde använda det när man inte visste vilket kön som avsågs, om det var irrelevant eller behövde osynliggöras. Alltså inte i grunden en diskussion om kön som social konstruktion, som du hävdar. Det var först 2013 ordet förankrades mer i folks medvetande kring diskussionerna om lika värde och lika rättigheter för HBTQ-människor, och alltså fortfarande inte för att dekonstruera kön utan snarare att de personer med flytande eller osäker eller ingen könsidentitet ska ha ett pronomen. Har du problem med det eller?

    Det finns på samma sätt inte heller något ondskefullt syfte bakom ordet partner utan även där är det främst till användande inom samkönade/icke-könade relationer, där man inte vill använda ordet man eller hustru eftersom det inte stämmer in. Det vore som att kalla en kråka för fisk. Har du problem med det eller?

    Det är alltså inga vänstervridna påhitt bakom de här orden utan helt enkelt språkliga konstruktioner för att ge icke-cis-personer ett synliggörande i samhället. Har du problem med det eller?

    De här sakerna begriper de flesta som inte bott vid en stubbe med foliehatten som enda skydd mot den förfärliga hen-vågen.


    Jomen då var det ingen som hört talas om det. Du förstår väl vad jag menar när jag skriver det jag gör. Och vad har allas lika värde med ordet att göra?

    Jag säger inte att det finns ondskefulla syften, utan att identitetsvänstern försöker normalisera sina värderingar.
  • Anonym (eee)
    Rumpnissen007 skrev 2020-10-13 12:10:09 följande:
    Jomen då var det ingen som hört talas om det. Du förstår väl vad jag menar när jag skriver det jag gör. Och vad har allas lika värde med ordet att göra?

    Jag säger inte att det finns ondskefulla syften, utan att identitetsvänstern försöker normalisera sina värderingar.
    Du ska inte fara med osanningar och bara hitta på vad du anser är den sanna historiken, du har fel i ditt inlägg.
    Du verkar heller inte alls ha förstått syftet med tex ordet hen. Men du vill väl inte förstå. 

    Vi kan lika gärna säga  i sammanhanget ta upp att det finns ord som SD och andra högerfalanger försökt implementera och normalisera i vårt språkbruk, tex invällare ett "tjusigt" ord som enbart används på högerextrema siter, när deltagarna pratar om invandrare. Snacka om att medvetet välja en ordbas och vrida det till ett annat sammanhang och vips - nya ord, nya konnotationer. 
  • Bjoer
    Rumpnissen007 skrev 2020-10-13 12:10:09 följande:
    Jag säger inte att det finns ondskefulla syften, utan att identitetsvänstern försöker normalisera sina värderingar.
    Vilken politisk inriktning försöker inte normalisera sina värderingar? Det är väl lite hela syftet med att sprida sin politik, eller?

    Sen är ju hen och partner praktiska ord när man pratar allmängiltigt eller om en person med okänt kön (för att man t.ex. inte vet vem det är).
  • Anonym (Partnerbyte)

    Ts verkar vettig och hen har absolut en poäng.

    (Obs! Är 100% heteroman, men min pojkvän är däremot bög.)

  • Anonym (Apan)

    Upplever även att orden mamma och pappa håller på att försvinna mer och mer och istället ersättas med föräldrar/förälder/vårdnadshavare... 

  • Ascendere
    Anonym (Partnerbyte) skrev 2020-10-13 14:11:07 följande:

    Ts verkar vettig och hen har absolut en poäng.

    (Obs! Är 100% heteroman, men min pojkvän är däremot bög.)


    ???? ????????
  • Ascendere
    Anonym (Partnerbyte) skrev 2020-10-13 14:11:07 följande:

    Ts verkar vettig och hen har absolut en poäng.

    (Obs! Är 100% heteroman, men min pojkvän är däremot bög.)


    SkrattandeGlad
  • Anonym (micke)
    Anonym (Partnerbyte) skrev 2020-10-13 14:11:07 följande:

    Ts verkar vettig och hen har absolut en poäng.

    (Obs! Är 100% heteroman, men min pojkvän är däremot bög.)


    GladSkål
  • Anonym (FYI)
    Rumpnissen007 skrev 2020-10-13 12:10:09 följande:
    Jomen då var det ingen som hört talas om det. Du förstår väl vad jag menar när jag skriver det jag gör. Och vad har allas lika värde med ordet att göra?

    Jag säger inte att det finns ondskefulla syften, utan att identitetsvänstern försöker normalisera sina värderingar.
    Jo folk hade visst hört talas om det men det var inte lika brett använt som det är idag. Du förstår väl vad jag menar när jag skriver det jag gör? Allas lika värde är i högsta grad aktuellt eftersom hen är ett pronomen som verkar för inklusion av icke-binära och liknande människor i samhället. Har du några problem med det?

    Tycker du verkligen att humanitet, inklusion, att få tillhöra ett sammanhang och att få en identitet som icke-binär (eller liknande) är värderingar som du inte vill stå bakom?? Vad har du för problem med det?
  • Anonym (Partnerbyte)
    Ascendere skrev 2020-10-13 15:08:37 följande:
    Anonym (micke) skrev 2020-10-13 15:36:55 följande:
    Skål och hurra för hen! :P
  • Anonym (micke)
    Anonym (FYI) skrev 2020-10-13 17:02:47 följande:
    Jo folk hade visst hört talas om det men det var inte lika brett använt som det är idag. Du förstår väl vad jag menar när jag skriver det jag gör? Allas lika värde är i högsta grad aktuellt eftersom hen är ett pronomen som verkar för inklusion av icke-binära och liknande människor i samhället. Har du några problem med det?

    Tycker du verkligen att humanitet, inklusion, att få tillhöra ett sammanhang och att få en identitet som icke-binär (eller liknande) är värderingar som du inte vill stå bakom?? Vad har du för problem med det?
    problemet som uppstår är när en mycket liten grupp människor ( 1000 personer
    är en uppskattning enligt sveriges radio ) vill att 9 miljoner niohundranittionio tusen andra människor skall ändra sitt språkbruk ?

  • Anonym (FYI)
    Anonym (micke) skrev 2020-10-13 17:17:08 följande:
    problemet som uppstår är när en mycket liten grupp människor ( 1000 personer
    är en uppskattning enligt sveriges radio ) vill att 9 miljoner niohundranittionio tusen andra människor skall ändra sitt språkbruk ?
    Vilken slags gruppering är det då? Har du länk till SR?

    Enligt undersökning av FHM från 2015 kom man fram till att ca 0,4 % av Sveriges befolkning är eller har varit transpersoner, i runda slängar alltså ca 40 000 personer. Och du tycker att den "mycket lilla" gruppen ska marginaliseras då, eller? För även om inte precis varenda en av dem använder hen så lär det vara bra många fler än 1000 personer.

    Samma undersökning visade att så många som 8 % av Sveriges befolkning (alltså ca 800 000 personer) var homo-, bi- eller hade annan sexualitet än varken homo/bi/hetero, det finns säkert ett antal av dem som också identifierar sig med hen.

    forte.se/app/uploads/2018/11/unga-hbtq-personers-halsa_se_ta.pdf
  • Anonym (FYI)
    Anonym (micke) skrev 2020-10-13 17:17:08 följande:
    problemet som uppstår är när en mycket liten grupp människor ( 1000 personer
    är en uppskattning enligt sveriges radio ) vill att 9 miljoner niohundranittionio tusen andra människor skall ändra sitt språkbruk ?
    Förutom att titta på siffror kan man också konstatera att det handlar om respekt och människovärde att använda ett pronomen som dessa människor kan identifiera sig med och känna sig bekväm med. Har du problem med det?
  • Anonym (Göteborgare)

    Men hur ska jag förhålla mig till TS, rumpnisse, är det en han, hon eller kanske hen?
    Jag kallar mina ungar för kycklingar eftersom de är små och jag vill använda det PK ordet hen eller höna på svenska.

  • Anonym (exaaakt med tre a)

    Exakt. Därför är det viktigt att ta tillbaka/avdramatisera ord. Vik inte när du kallas rasist. Skämta om det istället. Ingen kallar mig rasist längre sedan jag själv, med glimten i ögat, benämner mig "hemsk rasist fascist nazist". Blir du inte rädd kan de inte nå dig. 

  • Anonym (Ultrakonservativ)

    "Hen" är skrattretande. "Partner" köper jag dock.

  • Anonym (Skorpan)

    Hade alla varit språkkonservativa så hade vi fortfarande pratat på samma vis som på vikingatiden. Har du tänkt på det?

    Språket utvecklas hela tiden. Nya ord införs och gamla ord glöms bort. Jag förstår att det kan vara jobbigt för någon som har svårt med förändringar. Tyvärr är förändringar en del av livet och svåra att undvika. Kanske kan du få en samtalskontakt för att få hjälp med detta.

    Kram

Svar på tråden Hur identitetsvänstern har kapat språket