• Anonvm

Så här totalitär är Familjeliv jämfört med Flashback

Modereringen av FamiljeLiv är verkligen EXTREM!

Jag har fått en del inlägg borttagna, o det är samma visa varje gång... Ingen motivering alls till varför, de förklarar inte ens vad det var som inlägget bröt mot. När man då, som man uppmanas att göra, skickar en fråga till supporten så möts man enbart av ignorans....

Fick hela kontot låst för ett tag sedan, gick inte att logga in alls. Får inte ens en förklaring till varför. Jag vet ärligt inte ens vilket av alla de inlägg jag gjorde dagen innan som var så hemskt att de ansåg det befogat att låsa hela kontot permanent... Samma visa här, alla mail till supporten ignoreras...

• Anonvm
    LadyJane skrev 2020-10-13 17:35:59 följande:

Det är bara patetiskt att sitta och grina över borttagna inlägg och raderade konton.
    Alla vet att borttagna inlägg beror på att man bryter mot reglerna, oftast för att man uttrycker sig jävligt dumt gentemot någon annan. Alla vet också att familjeliv är bakbundna som inte kan svara i sådana här trådar om varför osv.
    Därför försöker man grina ut hur dum modereringen är.

Så pinsamt och så gammalt...

Och raderade konton skulle jag tala tyst om eftersom det handlar om återupprepade regelbrott som tex systematisk trollning...

Att iaf förklara och kanske även motivera en smula till varför man som moderator väljer att radera ett inlägg eller spärra ett konto är ju självklarheter. Att i efterhand ignorera frågor är bara extremt ryggradslöst.

Givetvis är ju detta i viss mån "trollande" av mig eftersom det är ganska uppenbart vilka ämnen som inte får diskuteras här. O vilka åsikter som är oönskade....
  • Anonvm
    LadyJane skrev 2020-10-13 18:34:05 följande:
    Den diskussionen har medlemmar fört här på familjeliv i 10-15 år...
    Så nej, det är inte en självklarhet för det är så det funkar HÄR.
    Du har såklart helt rätt, jag menade förstås att så fungerar det överallt annars, på alla andra forum.

Det är just detta som får Familjelivs moderering att vara så ankärkningsvärd.
  • Anonvm
    LadyJane skrev 2020-10-13 18:59:54 följande:
    Men dra vidare till annat forum då?

Det är allvarligt menat för det är precis samma sak som med dysfunktionella arbetsplatser. Du kan aldrig förändra en urknäpp chef och arbetsplatsen kommer hellre sparka dig än chefen. Det bästa du kan göra i det läget är att A - hålla käft och acceptera. Eller B - dra vidare till en nytt och bättre jobb.
    Vilken härlig inställning.

Man är alltså bara välkommen om delar åsikter med alla andra? Samt uttrycker sig på ett sätt så att ingen upplever att det kränker/sårar deras känslor?

Sen menar somliga att samhället håller på att bli mer o mer politiserat.... Tänka sig...
  • Anonvm
    Anonym (snuttefilt) skrev 2020-10-13 19:35:05 följande:
    Men fortsätt öva tills du lyckas behålla ett nick i alla fall en vecka. Sen kan vi öka på det gradvis efter att du gått i pension.

You can do it!!
    Jag har varit mycket aktiv online på fler forum än vad jag kan minnas sedan gymnasietiden runt -95.

Kontot här på familjeliv som blev låst har jag haft och använt sen -05...

Nu fick jag ett flertal inlägg raderade och kontot låst på mindre än 3veckor, trots att jag inte gjort några förändringar i varken min retorik, eller mitt sätt att uttrycka mig.

Min gissning är att det tillkommit nån ny "avtryckar-kåt" moderator som vill flexa musklerna lite. Annars råkade väl nån av mina åsikter eller formuleringar kränka "fel" medlem helt enkelt.
  • Anonvm
    LadyJane skrev 2020-10-13 21:18:16 följande:
    Eh?

Hur kom du fram till det där?
    Det beteende Familjeliv moderering praktiserar sätter så utpekande fingret på precis det som är den stora orsaken till den stora splittring i samhället som är på upphällning...

De som säger "fel saker" o de som "tänker fel" de ska med alla medel tystas, man vill inte höra något som ifrågasätter, eller gud förbjud motbevisar något, som i din egen världsuppfattning är sanning.

Man vill bara omge sig av likasinnade som hela tiden med varje andetag bekräftar sin egen världsuppfattning.

Mentaliteten man möts av här nu att "du o dina tankar passar inte in här, dra nån annanstans" det kommer givetvis inte modereras bort...
  • Anonvm
    LadyJane skrev 2020-10-13 22:16:32 följande:
     Som jag skrev, det är beklagligt att du tycks ha så stora problem med det.
    Vad har anser du personligen är kränkande eller på annat sätt oacceptabelt av det jag skrivit?
    Anonym (Mim) skrev 2020-10-13 22:35:00 följande:
    Om du uttrycker en åsikt som uppfattas kränkande av flera personer, kan du räkna med att de personerna kommer att motarbeta dig. Du kan inte kräva av de personerna att de ska stötta dig och din åsikt, för då är det du som inskränker åsiktsfriheten.
    Givetvis ska ingen stötta en åsikt som de inte håller med om, vem har påstått det?
    Om du finner någon som uttrycker en åsikt som avviker ifrån din egen så bör du givetvis argumentera mot den, på ett sakligt sätt.
    Däremot anser jag inte att någon ska behöva ta hänsyn till huvida deras åsikter, argument eller faktapresentation upplevs kränkande eller sårande av mottagaren.

Det är inte på något sätt rimligt att någon alls ansvarar för någon annans uppfattningar eller upplevelser, det blir väldigt snart en absurd tankevurpa.

De som ev inte vill läsa det jag skriver kan helt enkelt ge tusan i att läsa vad jag skriver.
    Detta är något jag själv praktiserar dagligen på denna sida....
  • Anonvm
    Anonym (Lite salt) skrev 2020-10-14 19:18:04 följande:

vara tillåtet att skriva öppet rasistiska, kvinnofientluga eller drogförhärligande inlägg? 

Personligen uppskattar jag ett forum där sånt begränsas.

Men rent mans-hat i klartext är förstås helt ok eftersom du hänger här?

Märkligt det där att det tydligen spelar en avgörande roll viken grupp man kränker med sina åsikter eller uttalanden.
    En del grupper är helt ok att attackera och ösa skit över, men nåde den som har en åsikt som de grupper som du själv sympatiserar med uppfattar som kränkande?

Jämlikhet och "lika villkor" brukar annars vara denna typ av individers slagord.
  • Anonvm
    Anonym (Mim) skrev 2020-10-14 11:22:25 följande:
    Att du, när du skriver på FL, behöver följa deras regler är inte konstigare än att du behöver följa specifika regler inom en viss idrott. Ingen skulle skrika Diktatur! för att man inte får hålla en fotboll med händerna.
    Att föra dialoger i skrift  är inte på något sätt en exact vetenskap.

Att man enligt reglerna i fotboll inte får ta i bollen med händerna, är en mycket konkret och enkel regel, den är inte på något sätt öppen för tolkning.

Men om man få ett diskussionsforum sätter som regler att:
    1. Du får inte skriva något som gör någon annan ledsen.
    2. Du får inte vara dum mot någon annan.
    3. Du får inte skriva något som någon annan kan uppfatta som kränkande.

Dessa regler är inte på något sätt varken konkreta eller glasklara, det finns en otroligt stor gråzon, som dessutom är högst personlig.
    Då är det minsta man som moderator kan göra att iaf precisera VAD det var man skrev som bröt mot reglerna när man raderar ett inlägg. Samt även i viss mån klara av att motivera och argumentera varför man anser att så är fallet. 

Att man sen som användare får finna sig i att absolut inte hålla med i moderatorns bedömning är något helt annat.
  • Anonvm
    Anonym (Mim) skrev 2020-10-14 20:57:52 följande:
    På vilket sätt är manshat okej på familjeliv? Kan du ge något exempel?
    Jag såg en tråd senast igår där en kvinna skrev rakt ut i klartext att hon höll sina barn hemma ifrån förskolan pga att hon vägrade låta de manliga pedagogerna byta blöja på sina barn.

Inlägget passerade nästan helt utan notis, det var nån enstaka som bet ifrån, men inlägget ligger fortfarande kvar...
  • Anonvm
    momjanet skrev 2020-10-14 21:12:54 följande:
    Nu har jag inte läst den tråden men som du skriver, ämnet, är ju inte manshat tänker jag.
    Så om jag skulle skriva att jag håller mina barn hemma ifrån förskolan eftersom det praktiserar en del invandrare på förskolan o jag tillåter inte dem att byta blöja på mina barn.... det är inte rasism eller invandrarfientligt?
  • Anonvm
    momjanet skrev 2020-10-14 21:31:17 följande:
     Det är först när eller om hon berättar varför det kan bli mansfientligt.

Det är först när eller om du förklarar varför.

"För att de inte är svenskar".
    Då blir det rasistiskt.

Förstår du nu hur jag tänker?
    Jag förstår inte ens lite hur du tänker. Men jag vet vad du försöker med.

Om någon vägrar låta någon annan byta blöja på sina barn enabrt pga att denna någons grupptillhörighet så är det LÅNGT ifrån ok, oavsett hur man motiverar det, oavsett vilken grupptillhörighet det gäller.

Men av ren nyfikenhet, hur skulle jag kunna motivera mitt fiktiva uttalande om att jag inte tillåter invandrare byta blöja på mina barn på ett sätt som inte gör det rasistiskt?
  • Anonvm
    Anonym (Mim) skrev 2020-10-14 21:31:32 följande:
    det står att man ska bemöta varandra med respekt. Skilj på sak och person i diskussioner och gå aldrig till personangrepp. Rasistiska eller främlingsfientliga inlägg eller länkar till sajter där sådant förekommer accepteras inte. Undvik onödiga konflikter och tjafs som förstör för andra osv..
    Det jag läser är:
    Du bör inte ha en avvikande åsikt, om du inte håller med någon annan så vara bara tyst.
    Tänk på att fakta kan såra känslor, o det är inte snällt att såra känslor.
    Skriv för tusan inget kritiskt/ifrågasättande om invandring, migration eller de problem som det ev kan föra med sig.
    Om du inte har nått snällt att säga så är det bättre att inte säga nånting alls.
  • Anonvm
    momjanet skrev 2020-10-14 21:44:50 följande:
    Du sitter och tänker på tråden tänker jag. Du lägger in tolkningar och åsikter från den tråden.
    Jag skrev att jag inte läst tråden och bara utgått från de två meningarna som du skrivit. Inget annat.
    Men av ren nyfikenhet, hur skulle jag kunna motivera mitt fiktiva uttalande om att jag inte tillåter invandrare byta blöja på mina barn på ett sätt som inte gör det rasistiskt?
  • Anonvm
    momjanet skrev 2020-10-14 21:54:41 följande:
    Det är inte rasistiskt att skriva "Jag låter inte invandrarna som jobbar på förskolan byta blöja på mina barn"
    Men det är rasistiskt att skriva "Jag låter inte invandrare byta blöja på mina barn".

Det handlar om skiftningar i språket!
    Tack för att du utbildar mig.

Men då är det helt ok med uttalanden i stil med:
    Alla invandrare som begår brott skall utvisas och nekas återinträde i detta land ?

För övrigt så var den tråden jag refererade till en lista med punkter som denna kvinna ansåg fel med förskolan som hon haft barnen på tidigare.
    Just den punkten jag hängde upp mig på:
    "De har män som byter blöjor på barnen"

Hjälp mig förstå.
  • Anonvm
    momjanet skrev 2020-10-14 22:37:12 följande:
    Ja, jag tycker att det är ok eftersom det är vad som sker i praktiken i många fall.

När det gäller männen på förskolan så formulerar du dig annorlunda denna gång på ett sätt som jag finner är diskriminerade. Har hon dessutom inga andra skäl än att det är män så är det diskriminerande. Det hade inte varit diskriminerande om hon angett något giltigt skäl som till exempel att samtliga män har misshandlat henne och därför får de inte byta blöjor.

Så tänker jag i alla fall.
    momjanet skrev 2020-10-14 22:40:13 följande:

Det hade varit rasistiskt att skriva "Alla invandrare ska utvisas för de begår bara brott".
    Men vad diskuterar vi ens för då? Vi är ju ruggande överens.

• Anonvm
    momjanet skrev 2020-10-14 22:37:12 följande:
    Ja, jag tycker att det är ok eftersom det är vad som sker i praktiken i många fall.
    Att något stämmer överens med vad som händer i praktiken påverkar väl på inget sätt hur vida mitt uttalande är rasistiskt eller inte? Det faktumet tillför precis ingenting.

Blir det mer eller mindre "fel" att ha en åsikt eller göra ett uttalande beroende på hur det stämmer överens med vad som sker i praktiken?

Här är ytterligare en godbit ifrån samma inlägg jag refererade till tidigare:
    "I skötrummet satt en massa bilder uppsatta vid skötbädden på ljushyade bebisar som kramades med mörkhyade bebisar. Blev uppenbart att det låg en tanke bakom bildernas placering."

Men även det är tydligen inte mot familjelivs regler....

• Anonvm
    mari123 skrev 2020-10-15 12:27:54 följande:
    Fast nog får man väl göra ner oss SD-anhängare även här på FL utan problem?
    Självklart får man det, då hatar du ju mot en grupp som det är ok/PK att hata...
    Likaså män som grupp är ok att hata mot, om du preciserar dig så att du undantar män med invandrarbakgrund... Deras grupptillhörighet som invandrare trumfar på nått sätt deras grupptillhörighet som män, inga frågor på det tack, jag vet inte riktigt hur det fungerar....

Så här har ju vårt samhälle sett ut och fungerat senaste åren, tack och lov verkar detta vansinne nu gå mot sitt slut....
Svar på tråden Så här totalitär är Familjeliv jämfört med Flashback