Inlägg från: Anonym (Straffar sig alltid) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Straffar sig alltid)

Att bara ibland skriva ner sina känslor på sociala medier - Är det patetisk och omanligt om det kommer ifrån en man?

Vet inte om det är patetiskt eller omanligt, men det är dumt för en man att göra så.

För sådant kommer man förr eller senare få kastat i ansiktet, bli skambelagd, straffad och kritiserad för. Det känns bra att tala ut och dela med sig. För stunden. Men det där du delade med dig av kommer någon lägga på minnet och använda mot dig vid tillfälle.

Har lärt mig denna läxa men det tog några gånger. Att män skall dela med sig av sina känslor, öppna sig och tala ut är en fälla. Lyssna inte på folk som säger sådant. Lyssna inte heller på den omedelbara positiva känslan du får när du gör det, den där lättnadskänslan. Den försvinner.

Tala inte ut, skriv inte ner dina känslor. Visa dig aldrig svag. Även om folk uppmuntrar dig till det och hävdar att det är farligt att hålla sånt inom sig. Ja det är det, men inte alls lika farligt som att dela med sig av det.

Anonym (könsneutralt) skrev 2020-10-15 10:57:38 följande:

Personligen förstår jag mig inte på att lägga ut sitt känsloliv på sociala media  vare sig man är man eller kvinna.  Det är ingen dagbok det handlar om utan att vända ut och in på sig inför mängder av ytliga bekanta. Bottennappet var väl en kompis som "kände sig ensam i tvåsamheten". Eh? kul för din man att du lägger ut era bekymmer för kreti och pleti att läsa.

Det absolut värsta bottennappet jag beskådat i realtid via facebook, var när en tjejkompis grälade med sin mamma helt öppet under ett par timmar med kommentarer fram och tillbaks. Det började med något i stil med "Ha en underbar morsdag alla mammor utan min mamma". Sedan svarade mamman på det, vad fan menar du med det? sedan inlägg på inlägg tills det eskalerade i fula ord kärring, hora, Både mamma och dotter kallade varandra det. Grova personangrepp. Du var ful redan som bebis osv osv. Sådär fram och tillbaks i timtal. 

Verkligen helt absurt surrealistiskt. Kunde bara inte titta bort heller. Som det där om att titta på en tågkrasch. skickade "Lugna dig bara ta bort hela inlägget" till henne men fick inga svar.
    Anonym (jaha) skrev 2020-10-15 19:01:45 följande:
    Ja vad är tjej och killfärg egentligen om barn själva får välja utan föräldrarnas egna fördomar med i bilden?

Väljer barnen själva tjej eller kill färg eller blandar de hejvilt eftersom de inte har föräldrarnas fördomar?

Om de själva inte väljer enligt mallen, kan man då påstå att de är kill eller tjej färg?

Ditt svar säger inte ett skit, kan du förtydliga? Varför får kvinnor gnälla men inte män?
    Varför kvinnor får gnälla men inte män är naturligtvis orättvist. Men då jag vet hur mycket det straffar sig att gnälla som man (Av kvinnor och andra män) och hur mycket man förlorar på att ha gnällt istället för att istället varit tyst så vill jag bestämt avråda alla män från att gnälla, tala ut, öppna sig osv.

Att visa sig svag, prata ut om sina problem osv osv. är en sån sak som inte behöver straffa sig direkt för en man, tvärtom kan det kännas befriande att öppna sig och berätta vad man känner. Andra kan tom berömma dig för det och uppmuntra dig att fortsätta göra det. Men det är en tillfällig vinst mot något som straffar sig rejält över tid.
    Anonym (jaha) skrev 2020-10-15 19:07:03 följande:
    Jag tycker sån diskussioner snarare är ganska uppfriskande eftersom de speglar verkligheten betydligt bättre än alla "titta vilket perfekt liv jag har" som annars dominerar facebook. Uppfriskande med en reallity check då och då.

Det finns väl till och med forskning som visar att folk blir jävligt deppiga av facebook eftersom alla enbart postar positiva saker om sitt liv men aldrig negativa saker och då får folk för sig att alla andra lever lyckliga liv och det är bara deras liv som suger till och från.
    Kan hålla med delvis. Men jag känner dottern: Hon är en sån som vill ha ett perfekt liv och visa det via sociala medier. Det är viktigt för henne.

Men ibland kan hon inte hålla sig och då blir det sådär. Vilket gör det ännu värre än någon som konstant skulle ge reality checks :/
Svar på tråden Att bara ibland skriva ner sina känslor på sociala medier - Är det patetisk och omanligt om det kommer ifrån en man?