Inlägg från: Anonym (L) |Visa alla inlägg
  • Anonym (L)

Att bara ibland skriva ner sina känslor på sociala medier - Är det patetisk och omanligt om det kommer ifrån en man?

Jag anser att det är helt förlegat att fundera på om det är manligt att visa känslor. Jag gillar mentalt starka män som inte bryr sig om vad andra tycker och alltså kan skriva om känslor utan problem.

Att göra det på facebook är lite dubbelt. Ibland är det ett uppenbart fiskande och andra gånger kan det vara värdefullt att dela erfarenheter som andra också har. Jag har sett många fina exempel på det. Man känner sig mindre ensam med sina känslor om någon annan har upplevt något liknande.

Om jag uppfattar inlägget som ärligt och uppriktigt så brukar jag skriva något stöttande. Om det känns fejk och fiskande brukar jag bara ignorera det.

• Anonym (L)
    Anonym (jaha) skrev 2020-10-16 13:56:58 följande:

Jag gillar mentalt starka kvinnor, men varför ställs det inte samma krav på mental styrka på kvinnor som på män?

Tänker du på ensamma mammor som har två jobb för att försörja sina barn eftersom pappan drog eller kvinnan som måste fly med barnen från mannen som hotar att slå ihjäl henne till hemlig ort och börja om från scratch, eller kvinnor som överlever våldtäkter och skuldbeläggs för att de var för fulla/utmanande/sent ute, eller tonårstjejen som måste gå tillbaka till skolan efter att hennes ex har spridit nakenbilder av henne över hela nätet, eller kvinnor som måste leva med svåra förlossningsskador eftersom sjukvården anser att det är sådant man får ta, eller kvinnliga journalister, debattörer och politiker vars inbox fylls av hot om våldtäkt och förslag på vad som borde göras med deras fittor, eller alla kvinnor som måste leva med risken att bli överfallna på löprundan eller våldtagna på dejten eller väg hem från jobbet.

Är det vad du menar när du skriver att det inte ställs samma krav på mental styrka hos kvinnor?
Svar på tråden Att bara ibland skriva ner sina känslor på sociala medier - Är det patetisk och omanligt om det kommer ifrån en man?