Inlägg från: MeandHim |Visa alla inlägg
  • MeandHim

Sambon förstör min sömn!

Min sambo snarkar som ett helt rockband! Sover han på soffan utanför sovrummet kan jag vakna av hans snarkningar, trots att jag har öronproppar och stängd dörr!

Det andra som nästan är mer irriterande är hans jävla ryckningar! Ni vet när man håller på att somna och hela kroppen rycker till, så kan han hålla på i TVÅ timmar... kanske längre men efter två timmar är jag så jävla irriterad att jag lägger mig på barnens rum.

Vi har barn sen tidigare, ska ha bebis i januari och flytta ihop i samma veva. VAD kan man göra åt detta? Jag blir knäpp om jag inte får sova!

Kan tillägga att vi har en ny dyr säng som ska minska vibrationer från tex partner när man vänder sig om, men när han rycker så rycker det i hela sängen ändå.

Snälla hjälp om Nån har tips?!

• Svar på tråden Sambon förstör min sömn!
  • MeandHim
    BuoBä skrev 2020-10-13 22:51:18 följande:

Skicka honom till vårdcentralen för utredning!

Rally12 skrev 2020-10-13 23:15:29 följande:

Hej!

Kan kanske vara sömnapné.Det är nog bra att utreda så han får behandling .Hoppas ni får hjälp

Ja jag har funderat på om det kan vara det för ibland låter det SÅ högt och jag tror han har små andningsuppehåll ibland.
  • MeandHim
    Gizmo skrev 2020-10-14 07:59:22 följande:

Om han har testat alla hjälpmedel som finns, är det enda som hjälper att gå ned i vikt - om han nu är överviktig.

Nej han är inte överviktig, snarare åt det smalare hållet. Men väldigt Mkt stress om det kan vara en orsak kanske?
  • MeandHim
    LadyJane skrev 2020-10-13 22:55:15 följande:

Det enda och självklara rådet!

Ts vad tänker du själv, att något mystiskt örtte ska förbättra situationen? För jag antar att ni provat ungefär allt och lite till...

Han har varit hos läkare för benen för många år sen och fick som svar att det var ?restless legs? men tycker det blivit väldigt Mkt värre... kanske är det stress som gör att han typ ligger på spänn?!
  • MeandHim
    amaliaj skrev 2020-10-14 21:24:34 följande:

Stackars din sambo, han måste ju vara helt slut av att aldrig få sova ordentligt. Konstigt att han inte själv söker vård. Sömnapne kan vara riktigt farligt. Peppa honom att söka hjälp och vara rädd om sin hälsa.

(Och att du bara tänker på dig själv och hur synd det är om dig när din sambo helt uppenbart har hälsoproblem får dig att framstå som rätt oempatisk faktiskt).

Om någon får sova så är det han, tro mig. Han kan sova flera timmar på dagarna. Dessutom så lägger ju jag mig (gravid med extremt kraftigt illamående, foglossning och gud vet vad) i barnens rum så att han kan få sova ut i vår säng. Dessutom sover han väldigt djupt så om Nån är utvilad så är det han.

Men ska absolut få honom att söka hjälp.
  • MeandHim
    Themis skrev 2020-10-14 20:07:35 följande:

Han kan ju ha polyper/täppt i näsan också som gör att han munandas och det låter extra- det finns en massa olika metoder man kan testa för att minska det.

Om du inte får sova ens när du FÅR sova för bebisen så kommer du ju att psyka ur fullkomligt när barnet kommer annars, så ta tag i detta nu.

Polyper har jag inte tänkt på, kan ju faktiskt vara så.

Och ja, det är det är rädd för, jag kommer bli knäpp utan sömn!
  • MeandHim
    Räkan77 skrev 2020-10-14 21:35:35 följande:

Fast mannen har ju under lång tid haft möjlighet att kolla upp sina problem men uppenbarligen inte gjort det. Då är det lite svårt att tycka synd om honom. Om det visar sig att det inte finns något att göra, ja då är det synd om honom. TS däremot är fast i nåt hon inte kan läsa om inte mannen tar sitt ansvar, så i det här läget tycker jag mer synd om henne faktiskt.

Tack! Ja han är ju enormt jävla stönig när det kommer till det mesta, framförallt sjukvård. Har bett honom söka hjälp huuur många ggr som helst men det är som att prata med en vägg! Ska visa honom den här tråden kanske det hjälper.
  • MeandHim
    bananmilkshake skrev 2020-10-15 22:22:50 följande:

Herregud, har vi samma sambo? Min snarkar också och rycker så sängen skakar. Jag är otroligt lättväckt och vaknar av minsta lilla. Har öronproppar varje natt men som du säger så hörs det ju rakt igenom och dessutom får jag sån fruktansvärd värk i öronen av dom efter några timmar att jag måste ta ur dom, eller tar ur dom i sömnen och sen förstås vaknar av snarkningarna. 

Vi har ett gästrum mittemot sovrummet men det försvinner ju lätt några timmars sömn på att byta sovplats, tända en lampa, behöva bädda lite snabbt och sen försöka somna om. Vi har inga barn än men jag fasar för tanken på att vi då typ aldrig mer kommer kunna sova ihop för jag måste ligga i ett annat rum. 

Samma här, får oxå ont i öronen av öronproppar. Köpte några rosa som vax på apoteket vilket har funkat rätt bra, däremot smälter dom lite av kroppsvärmen efter ett tag :p

Men ja, sjukt störande!!!
  • MeandHim
    Litorina skrev 2020-10-16 08:55:59 följande:

Silikonproppar är snällare mot öronen. I alla fall för mig. De ska inte tryckas in i hörselgången. Men din sambo behöver så klart också söka vård.

Jag tjatade i många år på min sambo att gå till läkaren. Han kom iväg först efter att en övernattande gäst sa åt honom. Sen fick han tonsillerna bortopererade och det blev mycket bättre.

Ja, jag har dom öronpropparna, enda som funkar på mig :)

Kanske var bra att någon annan än ?den som bara tjatar? säger till. Skönt att det blev bättre, ska be dom kika på det :)
  • MeandHim
    Lione81 skrev 2020-10-16 22:30:20 följande:

Han kan mycket väl ha andningsuppehåll och det i sin tur orsakar skarpa snarkningar.

Det finns hjälp att få. Istället för att dåliga vibbar, så föreslårar jag att du pratar med din sambo.

Finns ett ställe i Avesta dit man får åka och sova över. Så utredar dom ev. problem med snarkningar.

Man får en mask man har på sig under natten.

Det är vanligare än vad du kan tro, folk som snarkar extremt högt.

Ett litet tips ifrån mig. Testa om han slutar om han ligger på mage.

Annars kontakta VC!

Hoppas ni får bukt på problemet.

Tack för tips!

Han snarkar även om han ligger på mage, funkar bäst om han ligger på sidan men han brukar rulla tillbaka till rygg igen.fick tips om tyngdtäcke för benen oxå, ska ta och kolla upp allt detta och säga till honom. Han har Nån läkartid framöver så då får han ta upp allt :)
  • MeandHim
    Räkan77 skrev 2020-10-18 22:18:57 följande:

Upplever han inte själv att han sover dåligt? Kan iofs vara svårt att veta när det gått så läng tid.

Nej han tycker att han sover som en stock och lider inte av det så länge inte jag knuffar på honom eller väcker honom.
  • MeandHim
    Wald skrev 2020-10-18 22:09:09 följande:

...

Min man snarkar sjukt mycket. Han är 42 år och i fint fysiskt skick så han borde inte låta så hemskt.

Jag har tjatat på honom i över 20 år att han ska söka hjälp men han vägrar. Så han fick flytta ut ur sovrummet och numera (sen snart 20 år... ) ligger han i ena änden av huset och jag och barnet i den andra. Ibland hör jag honom genom alla isolerade väggar. Hua. Grejen är att om jag INTE hör honom blir jag jätteorolig och tror att han har dött istället.

Be din man att söka hjälp. Hoppas att ni slipper samma sätt som vi.

Dessa stöniga män Haha!

Nu ska vi ju flytta så i värsta fall får han sova på nedervåningen i soffan :p Han fyller snart år och då ska jag faktiskt köpa ett tyngdtäcke i present och se om det kan bli bättre :)
  • MeandHim
    Themis skrev 2020-10-20 18:57:28 följande:

Normen är att man söker hjälp om man snarkar så att andra störs, då det kan bero på allvarliga hälsoproblem. Inte minst för att snarkare ofta klagar jämt och ständigt att de är så trötta för att de inte får fullvärdig sömn. Varför ska man leva livet så och vara jobbig mot sin omgivning i åratal helt i onödan?

Jag hade lika lite haft tålamod med det som med en människa som går och gnäller över att en bruten arm gör ont och inte går till doktorn.

Håller med!
  • MeandHim
    Minniemm skrev 2020-12-09 15:47:34 följande:

Jag har samma problem! Han vägrar att gå och kolla upp det. Han har testat en spray som hjälper ibland men inte alltid. 

Det enda som oftast hjälper är brusreducerande hörlurar och en avslappnande podd. Har hittat en ny podd som Spotify rekommenderade. Den är perfekt att somna till. Som en lugn och fin godnattsaga "Henry läser Wikipedia"

open.spotify.com/show/7dAPJzVs3YNJh3k3rHItPH

Annars brukar jag lyssna på spellistor med typ Yoga-musik.

Vet att detta inte är en permanent lösning men inget annat hjälper och man måste ju få sova!!!

Ett annat alternativt är separata sovrum ????

Han har sovit i barnens rum sen i somras :p

Var hos läkaren och tog prover men inte hört Nåt så antar att det inte var Nåt avvikande annars hade dom väl hört av sig.... han vägrar ringa och kolla själv. Han dubblade dosen på sina antidepressiva och har blivit lite piggare.

Tack för tips om podd och musik, ska testa :)
Svar på tråden Sambon förstör min sömn!