• MeandHim

Sambon förstör min sömn!

Min sambo snarkar som ett helt rockband! Sover han på soffan utanför sovrummet kan jag vakna av hans snarkningar, trots att jag har öronproppar och stängd dörr!

Det andra som nästan är mer irriterande är hans jävla ryckningar! Ni vet när man håller på att somna och hela kroppen rycker till, så kan han hålla på i TVÅ timmar... kanske längre men efter två timmar är jag så jävla irriterad att jag lägger mig på barnens rum.

Vi har barn sen tidigare, ska ha bebis i januari och flytta ihop i samma veva. VAD kan man göra åt detta? Jag blir knäpp om jag inte får sova!

Kan tillägga att vi har en ny dyr säng som ska minska vibrationer från tex partner när man vänder sig om, men när han rycker så rycker det i hela sängen ändå.

Snälla hjälp om Nån har tips?!

• Svar på tråden Sambon förstör min sömn!
  • Themis

Han kan ju ha polyper/täppt i näsan också som gör att han munandas och det låter extra- det finns en massa olika metoder man kan testa för att minska det.

Om du inte får sova ens när du FÅR sova för bebisen så kommer du ju att psyka ur fullkomligt när barnet kommer annars, så ta tag i detta nu.

Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • amaliaj

Stackars din sambo, han måste ju vara helt slut av att aldrig få sova ordentligt. Konstigt att han inte själv söker vård. Sömnapne kan vara riktigt farligt. Peppa honom att söka hjälp och vara rädd om sin hälsa.

(Och att du bara tänker på dig själv och hur synd det är om dig när din sambo helt uppenbart har hälsoproblem får dig att framstå som rätt oempatisk faktiskt).

• Räkan77
    amaliaj skrev 2020-10-14 21:24:34 följande:

Stackars din sambo, han måste ju vara helt slut av att aldrig få sova ordentligt. Konstigt att han inte själv söker vård. Sömnapne kan vara riktigt farligt. Peppa honom att söka hjälp och vara rädd om sin hälsa.

(Och att du bara tänker på dig själv och hur synd det är om dig när din sambo helt uppenbart har hälsoproblem får dig att framstå som rätt oempatisk faktiskt).

Fast mannen har ju under lång tid haft möjlighet att kolla upp sina problem men uppenbarligen inte gjort det. Då är det lite svårt att tycka synd om honom. Om det visar sig att det inte finns något att göra, ja då är det synd om honom. TS däremot är fast i nåt hon inte kan läsa om inte mannen tar sitt ansvar, så i det här läget tycker jag mer synd om henne faktiskt.
  • MeandHim
    amaliaj skrev 2020-10-14 21:24:34 följande:

Om någon får sova så är det han, tro mig. Han kan sova flera timmar på dagarna. Dessutom så lägger ju jag mig (gravid med extremt kraftigt illamående, foglossning och gud vet vad) i barnens rum så att han kan få sova ut i vår säng. Dessutom sover han väldigt djupt så om Nån är utvilad så är det han.

Men ska absolut få honom att söka hjälp.
  • MeandHim
    Themis skrev 2020-10-14 20:07:35 följande:

Han kan ju ha polyper/täppt i näsan också som gör att han munandas och det låter extra- det finns en massa olika metoder man kan testa för att minska det.

Om du inte får sova ens när du FÅR sova för bebisen så kommer du ju att psyka ur fullkomligt när barnet kommer annars, så ta tag i detta nu.

Polyper har jag inte tänkt på, kan ju faktiskt vara så.

Och ja, det är det är rädd för, jag kommer bli knäpp utan sömn!
  • MeandHim
    Räkan77 skrev 2020-10-14 21:35:35 följande:

Fast mannen har ju under lång tid haft möjlighet att kolla upp sina problem men uppenbarligen inte gjort det. Då är det lite svårt att tycka synd om honom. Om det visar sig att det inte finns något att göra, ja då är det synd om honom. TS däremot är fast i nåt hon inte kan läsa om inte mannen tar sitt ansvar, så i det här läget tycker jag mer synd om henne faktiskt.

Tack! Ja han är ju enormt jävla stönig när det kommer till det mesta, framförallt sjukvård. Har bett honom söka hjälp huuur många ggr som helst men det är som att prata med en vägg! Ska visa honom den här tråden kanske det hjälper.
  • bananmilkshake

Herregud, har vi samma sambo? Min snarkar också och rycker så sängen skakar. Jag är otroligt lättväckt och vaknar av minsta lilla. Har öronproppar varje natt men som du säger så hörs det ju rakt igenom och dessutom får jag sån fruktansvärd värk i öronen av dom efter några timmar att jag måste ta ur dom, eller tar ur dom i sömnen och sen förstås vaknar av snarkningarna. 

Vi har ett gästrum mittemot sovrummet men det försvinner ju lätt några timmars sömn på att byta sovplats, tända en lampa, behöva bädda lite snabbt och sen försöka somna om. Vi har inga barn än men jag fasar för tanken på att vi då typ aldrig mer kommer kunna sova ihop för jag måste ligga i ett annat rum. 

• Litorina
    bananmilkshake skrev 2020-10-15 22:22:50 följande:

Herregud, har vi samma sambo? Min snarkar också och rycker så sängen skakar. Jag är otroligt lättväckt och vaknar av minsta lilla. Har öronproppar varje natt men som du säger så hörs det ju rakt igenom och dessutom får jag sån fruktansvärd värk i öronen av dom efter några timmar att jag måste ta ur dom, eller tar ur dom i sömnen och sen förstås vaknar av snarkningarna. 

Vi har ett gästrum mittemot sovrummet men det försvinner ju lätt några timmars sömn på att byta sovplats, tända en lampa, behöva bädda lite snabbt och sen försöka somna om. Vi har inga barn än men jag fasar för tanken på att vi då typ aldrig mer kommer kunna sova ihop för jag måste ligga i ett annat rum. 

Silikonproppar är snällare mot öronen. I alla fall för mig. De ska inte tryckas in i hörselgången. Men din sambo behöver så klart också söka vård.

Jag tjatade i många år på min sambo att gå till läkaren. Han kom iväg först efter att en övernattande gäst sa åt honom. Sen fick han tonsillerna bortopererade och det blev mycket bättre.
  • bananmilkshake
    Litorina skrev 2020-10-16 08:55:59 följande:
    Silikonproppar är snällare mot öronen. I alla fall för mig. De ska inte tryckas in i hörselgången. Men din sambo behöver så klart också söka vård.

Jag tjatade i många år på min sambo att gå till läkaren. Han kom iväg först efter att en övernattande gäst sa åt honom. Sen fick han tonsillerna bortopererade och det blev mycket bättre.
    Ja, såna man bara täpper till utanpå hörselingången? Jag har såna! Har tänkt många vakna nätter att jag ska prova dom, men glömmer alltid bort. Tack för tipset, ska genast leta fram dom. :) 

Ja, jag får prata med honom. Han är läkare själv så det är lite ironiskt, tydligen är dom sämst av alla på att söka vård när dom behöver. Samtidigt snarkar han inte jättehögt egentligen, men jag vaknar så otroligt lätt, av allt. 
  • MeandHim
    bananmilkshake skrev 2020-10-15 22:22:50 följande:

Samma här, får oxå ont i öronen av öronproppar. Köpte några rosa som vax på apoteket vilket har funkat rätt bra, däremot smälter dom lite av kroppsvärmen efter ett tag :p

Men ja, sjukt störande!!!
Svar på tråden Sambon förstör min sömn!