• Kokojumi

    Hypotyreos

    Hej! Jag i maj fick jag ett samtal om att jag hade en del dåliga värden. Var inte beredd på detta då jag tog prover av helt annan orsak. Jag förstår inte alls vad det är jag har? Dom pratade om hyper, sen hypo och någonting om autoimmun och akut tyreosis. Nu har jag en svullen och klart förstorad knöl på ena sidan halsen enligt läkaren. Den ska röntgas och tas biopsi på. VAD ÄR DET JAG HAR FÖR FEL? fattar ingenting... sista veckorna är jag jättetrött, huvudvärk, skakig till och från och vaknar blöt av svett på nätterna. Kan någon som kanske haft samma tolka detta? Tack tack tack på förhand!

    Första proveg

    S-t4 fritt= 22 pmol/L *

    S-TSH= 0,01 mU/L*

    B-hBA1c= 23 mmol/mol*

    S-T3 fritt= 7,4 pmol/L

    Efter ett par dagar (ingen medicin)

    S-TSH= 0,01 mU/L*

    S-T3 fritt= 7,4 pmol/L*

    TPO-ak= 1300 kE/L*

    Ca 2 månader senare, (14 dagar med 50 mg Levaxin)

    S-t4 fritt= 10 pmol/L *

    S-TSH 48 mU/L*

    Gårdagens prov (100 mg Levaxin sen 1,5 mån)

    S-TSH 4,8 mU/L*

    TPO-ak= 341 kE/L*

  • Svar på tråden Hypotyreos
  • Jag är bara jag

    Ditt TSH var ju först jättelågt och sen skyhögt om nu 48 stämmer. Även 4,8 är för högt. Jag var nere i TSH 0,04 en gång och då mådde jag verkligen inte bra.  Nåt är ju vajsing även om värdet gått ner så det är ju bra att de ska kolla upp dig mer.

  • Kokojumi
    Jag är bara jag skrev 2020-10-14 16:52:19 följande:

    Ditt TSH var ju först jättelågt och sen skyhögt om nu 48 stämmer. Även 4,8 är för högt. Jag var nere i TSH 0,04 en gång och då mådde jag verkligen inte bra.  Nåt är ju vajsing även om värdet gått ner så det är ju bra att de ska kolla upp dig mer.


    Ja allt stämmer, kopierat direkt från journalen. Eftersom att det var så väldigt högt sen så pratade han om autoimmun någonting... men deras språk är ju ej begripligt och denna läkare pratar så fort och så mycket att det inte finns en chans att hänga med. Det roliga är att han själv är medveten och säger "förstår du något av det jag säger?" så säger jag nej och då försöker han igen men de är lika omständigt igen med alla konstiga prover och ord.

    Vet du om det här med TPO något som hör till bara sköldkörteln eller kan det innebära något annat? Vad jag fattar är att det är något som bryter ner, men är det just sköldkörteln eller kan det vara andra saker?  En väns vän har haft struma och opererades men sa att hon aldrig hört om någon som fick göra röntgen och biopsi... blir ju väldigt fundersam och kanske konstigt nog nyfiken.
  • Jag är bara jag

    Kanske läge gå till en annan läkare om du verkligen inte förstår? Eller be honom skriva ner svaren på dina frågor? TPO känner jag enbart igen som nåt som kollas vid upprepade missfall. Och även TSH-nivåerna. Själv ätit Levaxin i många år pga infertilitet, men jag har liksom inget grundproblem som ju du verkar ha.

  • Kokojumi

    Jo jag får nog göra det snart, frustrerande. Så fertiliteten blir alltså drabbad också... mitt hjärta som skriker efter bebis igen! vad är de här för konstigt, den/det förstör ju för hela kroppen...

  • Jag är bara jag
    Kokojumi skrev 2020-10-15 09:03:49 följande:
    Jo jag får nog göra det snart, frustrerande. Så fertiliteten blir alltså drabbad också... mitt hjärta som skriker efter bebis igen! vad är de här för konstigt, den/det förstör ju för hela kroppen...

    Det kan påverka fertiliteten, men behöver inte göra det. Blir man däremot gravid och har ätit levaxin och haft problem med sköldkörteln måste man i regel höja dosen och kolla TSH regelbundet eftersom just högt TSH kan orsaka m.f.
  • Kokojumi

    Någon mer som besitter erfarenhet av dessa prover och vill ge mig något? Jag är inte en orolig eller rädd person men otroligt nyfiken så berätta hur ni haft det!!! :)

  • September63

    Hejsan

    Ett högt TPO betyder att du har antikroppar, som angriper sköldkörteln. Googla Hashimoto.

    Om du har Facebook, finns det några bra grupper du kan gå med i. Många där är duktiga på att tolka provsvar (i bland bättre än läkarna).

    Jag själv har både hypotyreos och högt TPO, alltså Hashimoto. Äter 75 Levaxin och mår bra av det.

    Grupperna jag är med i är, Sköldkörtel provsvar, Vi som lider av Hypotyreos, Sköldkörtelgruppen och Hashimotos sjukdom i Sverige

  • Kokojumi

    Hej! Tack för svar! Jag har läst om hashimotos och ser själv mycket likheter! Jag får väl ta och skaffa facebook igen då :)

  • molekyl
    Kokojumi skrev 2020-10-15 09:03:49 följande:

    Jo jag får nog göra det snart, frustrerande. Så fertiliteten blir alltså drabbad också... mitt hjärta som skriker efter bebis igen! vad är de här för konstigt, den/det förstör ju för hela kroppen...


    Jag skulle rekommendera dig att kolla in Jenny Koos a.k.a. Vulverine på FB, Instagram och hennes blogg. Hon har ett väldigt intressant webinar om sköldkörteln. 

    https://www.vulverine.se/blogg/skoldkortelns-roll-i-kvinnohalsa/

    Webinarierna kostar lite men väldigt mycket delar hon faktiskt med sig av gratis via de andra kanalerna. Kolla in! Jag tror verkligen att du skulle vara hjälpt av det. 


    Lycka till. 

  • blurb

    du verkar ha fått mkt bra info och tips redan i kommentarerna, men ville bara tipsa om en plattform som heter Medograf som riktar sig mot sjukdom och hälsa. där finns grupper och info om de flesta diagnoser. 

  • 10oktober
    Kokojumi skrev 2020-10-15 09:03:49 följande:

    Jo jag får nog göra det snart, frustrerande. Så fertiliteten blir alltså drabbad också... mitt hjärta som skriker efter bebis igen! vad är de här för konstigt, den/det förstör ju för hela kroppen...


    Vill bara lägga till att om du får ordning på dina värden med medicinering och/eller andra åtgärder (har dålig koll på Hashimotos så vet inte vad man gör åt det) så påverkar inte detta fertiliteten. Jag har opererat bort min sköldkörtel pga Graves sjukdom och blev gravid inom ett halvår efteråt :)

    Sköldkörteln styr din ämnesomsättning kan man säga, så du har rätt i att den påverkar hela kroppen. Det är därför det finns så många olika symptom för sköldkörtelsjukdom. När jag blev sjuk (hyper) hade jag hög puls, muskelsvaghet, dålig kondition, viktnedgång och svettningar som de tydligaste symptomen.
Svar på tråden Hypotyreos