• Anonym (Anni)

Elvin?

Vad tycker ni om namnet Elvin? Har så svårt att känna av vad för sorts namn det är egentligen? Har det använts länge i Sverige, någon som vet?

Om man ställer Elvin mot Elis, Emil och Elton? Vilket föredrar ni?

• Svar på tråden Elvin?
  • BuoBä

Från namnsöket på scb.se:

"Visste du att:

Medelåldern för tilltalsnamnet Elvin är 8 bland kvinnor och 8 år bland män"

Så det är ett nytt "modenamn". Jag tycker det låter som man glömt M:et i Melvin, men skulle säkert vänja mig om jag kände en Elvin.

Elis är ett underskattat äldre namn, Emil är klassisk.

Elton är också ett namn som blivit populärt nyligen. Det är ingen personlig favorit, men ett normalt namn i dagens årskullar.

• Anonym (Anni)
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-10-14 22:17:35 följande:

Emil

Tack för svar :). Ja Emil är fint! Rädd för att det ska uppfattas som lite tråkigt bara? Väldigt vanligt..
  • Anonym (Anni)
    BuoBä skrev 2020-10-14 22:24:43 följande:

Från namnsöket på scb.se:

"Visste du att:

Medelåldern för tilltalsnamnet Elvin är 8 bland kvinnor och 8 år bland män"

Så det är ett nytt "modenamn". Jag tycker det låter som man glömt M:et i Melvin, men skulle säkert vänja mig om jag kände en Elvin.

Elis är ett underskattat äldre namn, Emil är klassisk.

Elton är också ett namn som blivit populärt nyligen. Det är ingen personlig favorit, men ett normalt namn i dagens årskullar.

Tack för att du tog dig tid att söka när inte jag gjorde det :D. Det är alltså ett nytt namn.. fick för mig att det funnits längre bak i tiden..
  • BuoBä
    Anonym (Anni) skrev 2020-10-14 22:27:04 följande:

Tack för att du tog dig tid att söka när inte jag gjorde det :D. Det är alltså ett nytt namn.. fick för mig att det funnits längre bak i tiden..

En googling gav svaret att det är ett gammalt engelsk namn som har förekommit i Sverige sen 1860-talet, men det har ökat starkt i popularitet och ligger nu på top100 för namn på nyfödda.
  • BuoBä

Med nytt så menade jag inte att namnet var nyuppfunnet, utan att det var nytt som modenamn. Det passar in i trenden med engelsk-klingande namn som Liam, Melvin, Kevin, Milton...

• Anonym (O)

Ska döpa min framtida som till det så alla får gärna låta bli det namnet då jag inte vill att det ska bli poppis lol :)

• Anonym (Anni)
    Anonym (O) skrev 2020-10-14 22:52:10 följande:

Ska döpa min framtida som till det så alla får gärna låta bli det namnet då jag inte vill att det ska bli poppis lol :)

Ok då.. jag tar Emil istället då :)
  • Anonym (O)
    Anonym (Anni) skrev 2020-10-14 22:55:32 följande:

Ok då.. jag tar Emil istället då :)

Haha tack! :)
  • Anonym (O)

Min kille heter Emil, det är också fint tycker jag.

Svar på tråden Elvin?