• annmk

    Bortviftat som hälsoångest :(

    Hej

    Jag skrev ett inlägg här för några månader sen. I rädsla för att vara gravid, då detta inte var något jag skulle vara beredd på. Jag har nu släppt den tanken för länge sen då jag kom till en läkare som totalt uteslöt graviditet och min mens kom tillbaka.

    Men till saken hör att mitt illamående har funnits kvar. Tillsammans med en enorm trötthet och de andra symtom jag hade under perioden jag trodde jag var gravid ?konstiga muskelryckningar? överallt på kroppen. Sluddrar när jag pratar. Konstig känsla kring käke, nacke, axlar med ett slags illamående som nästan sitter kring struphuvudet och under käkarna mer än i magen. Jag vet inte vad jag ska göra. Har förklarat det här för läkare men de avfärdar det snabbt som hälsoångest. Går till psykolog då jag har social fobi som jag går i behandling för och även generaliserad ångest/oro. Det senare är dock inget som påverkar mig så himla mycket idag och går ej i behandling för det. Men förstår om läkarna ser min journal och kanske tänker att allt bara är psykiskt.

    När jag kommer till min psykolog föreslog hon att jag skulle leka med tanken att det inte är nåt och släppa det. Hur skulle jag känna då?

    Men till saken hör att jag känner ju alla symtom ändå trots att jag försöker låtsas att de inte finns. Och det gör inte saken bättre att inte veta var de kmr eller härstammar ifrån. Jag har börjat studera på heltid nu och måste även söka jobb under tiden då jag hoppade av min förra utbildning för två år sen och då ej blir behörig till csn. Så jag behöver verkligen veta vad det här är så jag kan ha en chans att förbättra det. För att orka med min vardag.

    Vad bör jag göra? Känns jobbigt och pinsamt att kontakta läkaren igen då hon även konsulterat med en annan läkare som också tyckte att det lät som jag har hälsoångest. Men det de inte verkar förstå är att jag tvingas leva med symtom jag inte har förklaring till.

    När jag kom till läkaren gjorde de inte mer än att lyssna på hjärta och lungor, i princip. Hade varit nöjd om de kunde jobba mer efter uteslutningsmetoden. Det känns nu som att jag inte har något att gå på. Och hos min psykolog har vi bollat kring tankarna att det kan bero på stress och ångest. Då jag bland annat jobbade på ett väldigt hektiskt jobb under ett års tid och parallellt har haft personliga problem. Men jag har liksom inte fått något konstaterad diagnos därifrån heller så jag har liksom ingenting att gå på?

    Läkaren gick direkt in i ett mode av att lugna mig och nästan terapisamtala med mig när jag kom dit. Då visste jag direkt att hon hade läst min journal från psykiatrin. Jag känner mig faktiskt uppriktigt ledsen. Vet inte hur jag ska göra, känns som jag försöker förklara att ja jag kanske tidigare har haft viss hälsoångest för vissa saker men det här är ju ändå regelrätta symtom. Och jag ska alltså låtsas att de inte finns, eller vadå? De påverkar mitt liv jättemycket. Och gör så jag inte orkar lika mycket som jag gjort tidigare. Jag kan inte heller äta ordentligt då jag förlorat så gott som all min aptit. Och så ska jag plugga och söka jobb på det här?

    Min psykolog säger att det finns folk som går med kraftig smärta i flera år och läkarna hittar ändå ingen förklaring. Att man kan känna saker som inte är farliga eller går att hitta rent medicinskt.

    Men jag tycker ändå det här är konstigt. Ska jag bara låtsas som att allt inte finns, även om jag knappt blivit undersökt? Jag vet inte hur de gör sin bedömning men hade liksom varit nöjd om jag fått ett svar. T.ex stress/ångest hos psykiatrin eller annat hos läkaren. Förlåt för jättelångt inlägg! Jag känner bara att det här känns hopplöst. Bara för att man haft hälsoångest nån gång i sitt liv så ska väl inte det göra så att inte riktiga symtom kollas upp? Det var symtomen som kom först, inte tankarna eller nån inbillning

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-10-15 11:00
    Vill även tillägga att jag vill tacka alla i gruppen som stöttade mig men även gav mig ett logiskt perspektiv på min situation i mitt förra inlägg. Det betydde jättemycket. Jag var så orolig då

  • Svar på tråden Bortviftat som hälsoångest :(
  • Fjäril kär

    Hälsoångest kan ge fysiska symptom som just illamående, yrsel etc. Det borde din läkare ha förklarat. Ångest ger ju riktiga symptom. Att ha ångestproblematik är ju en diagnos och den är ju klart kopplad till de olika symtom du känner.

    När min panikångest slår till får jag starkt illamående och ont i magen och jag kan oftast få diarréer eller kräkas. Jag kan få migrän av stark stress. Är jag orolig över något som då ger mig ångest så får jag fysiska symptom som yrsel, hjärtklappning, huvudvärk, utbrott av klåda och eksem.

  • Pimpinellan

    Byt vårdcentral. Helst till en privat. Privat vård är så gott som alltid bättre både på bemötande och behandling.  Innan en läkare börjar dilla om hälsoångest måste ju annat uteslutas. Även de med psykiska besvär och ångest kan ju få fysiska sjukdomar!  Det finns ju massor med prover man bör ta. Bla på sköldkörteln. Ge dig inte!

  • Anonymous31

    En läkare som jag träffade gav mig tabletter mot magkatarr vid enorm magsmärta.

    Magen blev inte helt undersökt.
    Smärtan fortsatte och det visade sig sedan när jag åkte in akut, att jag hade gallsten OCH en inflammerad buspottskörtel.
    Så min smärta var extrem.

    Många läkare kollar inte noga vad som är felet, så du kan mycket väl ha något som läkaren inte kollat upp.

  • Anonymous31
    Anonymous31 skrev 2020-10-15 13:21:29 följande:

    En läkare som jag träffade gav mig tabletter mot magkatarr vid enorm magsmärta.

    Magen blev inte helt undersökt.
    Smärtan fortsatte och det visade sig sedan när jag åkte in akut, att jag hade gallsten OCH en inflammerad buspottskörtel.
    Så min smärta var extrem.

    Många läkare kollar inte noga vad som är felet, så du kan mycket väl ha något som läkaren inte kollat upp.


    bukspottskörtel*
  • annmk

    Tack för era svar. Det betyder mycket att få andras synpunkter. Nu återstår att se hur jag ska göra. Jag tog prover på vårdcentralen i våras för att kolla upp vitaminvärden (haft d-vitaminbrist) och då såg allt bra ut. Ska försöka se vad jag kan göra åt det här. förhoppningsvis kan jag få hjälp att få till en förändring, på något sätt.

    Men jag skäms faktiskt för att prata med läkare igen. Och skäms för att spärra min journal för jag vill inte att min psykolog ska ta illa upp eftersom det är hon som antecknar från våra samtal. Dessa känslor låser fast mig i ett snurr runt runt. Borde nog bara strunta i det

  • Avenia

    Typiska borreliasymtom!

    Det finns facebookgrupper om borrelia, gå med i någon och fråga.

  • momjanet

    Du har inte tänkt tanken att det faktiskt skulle kunna vara så att dina symptom beror på hälsoångest?

  • annmk
    momjanet skrev 2020-10-16 21:35:10 följande:

    Du har inte tänkt tanken att det faktiskt skulle kunna vara så att dina symptom beror på hälsoångest?


    Mja, alltså jag resonerar väl lite så att det var symtomen som kom före ångesten. Jag har ju haft det såhär länge men när symtomen blivit för påträngande så har jag såklart fått ångest för att jag inte vet vad de beror på. Kanske har vanlig ångest som ger dessa symtom. Men tycker det är för ihärdigt och håller i under för långa stunder för att det skulle vara något sånt. 
  • momjanet
    annmk skrev 2020-10-18 23:05:19 följande:
    Mja, alltså jag resonerar väl lite så att det var symtomen som kom före ångesten. Jag har ju haft det såhär länge men när symtomen blivit för påträngande så har jag såklart fått ångest för att jag inte vet vad de beror på. Kanske har vanlig ångest som ger dessa symtom. Men tycker det är för ihärdigt och håller i under för långa stunder för att det skulle vara något sånt. 
    Du har inte tänkt att det kan vara tvärt om, att det är ångest som ger symptomen?
    För det är otroligt vanligt vis psykisk ohälsa att det första symptomen är fysiska. Den deprimerade blir tex trött. Man tror då ofta att tröttheten beror på något annat än psyket, något mer "godkänt" och att tröttheten sedan  ger en depression. Visst KAN det vara så men det vanligaste är att det är tvärt om, att tröttheten beror på depressionen.

    Tänker att det är samma sak för dig, du har en ångestproblematik som ger en massa fysiska symptom.
  • momjanet
    annmk skrev 2020-10-18 23:05:19 följande:
    Mja, alltså jag resonerar väl lite så att det var symtomen som kom före ångesten. Jag har ju haft det såhär länge men när symtomen blivit för påträngande så har jag såklart fått ångest för att jag inte vet vad de beror på. Kanske har vanlig ångest som ger dessa symtom. Men tycker det är för ihärdigt och håller i under för långa stunder för att det skulle vara något sånt. 
    Vad är viktigast, det du tror eller det läkarna och expertis vet om ångestproblematik?
    Vad väger tyngst, alltså vad är det man (du) ska lyssna på, din egen övertygelse eller det fakta som finns?

  • annmk

    Jag missade att säga att jag haft en hård knöl i nacken i över ett åts tid, precis på vänster sida där lymfkörteln sitter. Oöm. En sköterska jag kom till sa att det var en lymfkörtel. Andra sa att hon inte alls visste men att ?det nog inte är något farligt?. Jag har aldrig någonsin i hela mitt liv haft en knuta/knöl någonstans så för mig är det skrämmande.

    Har tarmcancer på min farfars sida, han gick bort i 50-årsåldern. Min morbror dog i en hjärntumör när han var 18. Jag ska försöka tänka positivt men det är lite läskigt när de inte vet vad det är och jag även fått andra konstiga symtom

  • annmk
    momjanet skrev 2020-10-22 11:22:11 följande:

    Vad är viktigast, det du tror eller det läkarna och expertis vet om ångestproblematik?

    Vad väger tyngst, alltså vad är det man (du) ska lyssna på, din egen övertygelse eller det fakta som finns?


    Alltså, så länge jag får en riktig förklaring på mina symtom så är det lugnt. Nu känns det som att jag står i ett mittemellanland och varken vet det ena eller det andra. Ingen har ställt någon tydlig diagnos utan de säger bara att de inte vet vad det är
  • annmk
    annmk skrev 2020-10-23 23:46:01 följande:

    Jag missade att säga att jag haft en hård knöl i nacken i över ett åts tid, precis på vänster sida där lymfkörteln sitter. Oöm. En sköterska jag kom till sa att det var en lymfkörtel. Andra sa att hon inte alls visste men att ?det nog inte är något farligt?. Jag har aldrig någonsin i hela mitt liv haft en knuta/knöl någonstans så för mig är det skrämmande.

    Har tarmcancer på min farfars sida, han gick bort i 50-årsåldern. Min morbror dog i en hjärntumör när han var 18. Jag ska försöka tänka positivt men det är lite läskigt när de inte vet vad det är och jag även fått andra konstiga symtom


    Kan även tillägga att läkaren jag gick till sa att hon inte var någon expert och inte var den bästa att rådgöra kring knölen vilket gjorde mig ännu mer orolig då jag gått under så lång tid och inte fått ett ordentligt svar på vad det är för nåt
  • annmk
    momjanet skrev 2020-10-19 07:44:02 följande:

    Du har inte tänkt att det kan vara tvärt om, att det är ångest som ger symptomen?

    För det är otroligt vanligt vis psykisk ohälsa att det första symptomen är fysiska. Den deprimerade blir tex trött. Man tror då ofta att tröttheten beror på något annat än psyket, något mer "godkänt" och att tröttheten sedan  ger en depression. Visst KAN det vara så men det vanligaste är att det är tvärt om, att tröttheten beror på depressionen.

    Tänker att det är samma sak för dig, du har en ångestproblematik som ger en massa fysiska symptom.


    Jo, så kan det mycket riktigt vara ! Jag har tagit några dagar och försökt lugna ner mig nu
Svar på tråden Bortviftat som hälsoångest :(