• Stjärnan92

    Följas åt? Provera & letrozol

    Hej!

    I september fick jag äntligen vår tid till fertilitetsutredningen, efter 9 månaders väntan på den tiden.

    Jag och min sambo har försökt bli gravida sen dec -18, så snart 2 år. Idag 15/10 gjorde vi sista undersökningen och gick igenom provsvar, allt såg bra ut och läkaren trodde inte att det skulle bli några problem för oss. Och det får vi ju hoppas på. Det läkaren kom fram till var att jag förmodligen inte har ägglossning - åtminstone väldigt sällan. Och att jag även har oregelbunden mens. Fick som svar att jag har "super äggstockar" och ett amh värde på 110 ????

    Så idag den 15/10 började jag med provera och så blir det letrozol sen. Är det någon med som börjar med det idag, och kanske vill följas åt här för o se hur det går? Det hade varit kul ????

  • Svar på tråden Följas åt? Provera & letrozol
  • Stjärnan92
    Pcostjejen skrev 2020-11-18 17:27:20 följande:

    Körde du på med stickor? Jag förstår helt känslan av att bli helt koko, man googlar på allt och hoppas hela tiden att det man läser ska stämma in på en!!

    Jag tog första tabletten på andra kuren letrozole idag, hoppas på att det blir ett fint och starkt ägg!!


    Ja jag körde på, o om jag inte gjort fel så fick jag positivt på båda ÄL testerna nu ikväll, tänk om de stämmer!?

    Åh kul, ja hoppas de blir ett stort o bra ägg! <3

  • CairoCarro

    Hej, jag hoppar gärna in här :) Jag ska till läkaren imorgon och ta basvärden och sedan börja med letrozol.. Har förmodligen bara väldigt mild PCOS, ägglossar oftast men ganska oregelbundet i cykeln, så läkaren ville sätta mig på detta för att vi ska kunna ha bättre koll på tajming och så. Sedan ska jag kolla äggledarna på måndag också. 

    Har ni fått mycket biverkningar? Mitt AMH var över medel för min ålder, men känns bisarrt lågt när man jämför med er, herrejösses! Mitt var bara strax under 4.. Skrattande Kommer kännas skönt att börja ta något som kanske kan hjälpa en men ärligt talat så känner jag mig inte så optimistisk just nu, haha. 

  • Pcostjejen
    Stjärnan92 skrev 2020-11-18 21:48:40 följande:

    Ja jag körde på, o om jag inte gjort fel så fick jag positivt på båda ÄL testerna nu ikväll, tänk om de stämmer!?

    Åh kul, ja hoppas de blir ett stort o bra ägg! <3


    Men wow!!! Så kul! Började du med proveran och testade ändå? Så häftigt när man ändå får en känsla och den stämmer som för dig med sen ägglossning! Hoppas det tar sig för er!!! <3

    Ja jag hoppas verkligen också det, det känns som alla runt mig bara ploppar ut bebisar hela tiden så börjar bli lite otålig haha!
  • Pcostjejen
    CairoCarro skrev 2020-11-18 22:15:20 följande:

    Hej, jag hoppar gärna in här :) Jag ska till läkaren imorgon och ta basvärden och sedan börja med letrozol.. Har förmodligen bara väldigt mild PCOS, ägglossar oftast men ganska oregelbundet i cykeln, så läkaren ville sätta mig på detta för att vi ska kunna ha bättre koll på tajming och så. Sedan ska jag kolla äggledarna på måndag också. 

    Har ni fått mycket biverkningar? Mitt AMH var över medel för min ålder, men känns bisarrt lågt när man jämför med er, herrejösses! Mitt var bara strax under 4..  Kommer kännas skönt att börja ta något som kanske kan hjälpa en men ärligt talat så känner jag mig inte så optimistisk just nu, haha. 


    Du är så välkommen! :)

    Åh vad kul att få sätta igång med letrozole! Jag har inte känt några biverkningar förutom att jag samlade på mig lite vätska under tiden jag åt dem, annars märkte jag ingenting. Men vet att många får huvudvärk av dem och i så fall rekommenderar de att man tar dem på kvällen så man kan gå och lägga sig direkt efter :)

    Ja det är så skönt att kunna göra något konkret för att ta sig framåt, hoppas att november är turmånaden för oss alla <3
  • Pcostjejen
    barnlängtan2021 skrev 2020-11-17 17:17:09 följande:

    Var på vul igår och hade ett ägg på 24 mm, fick ovitrelle igår eftermiddag. Idag framåt eftermiddagen så har jag börjat få ont i ena äggledaren så det är väl på G och lossna nu om det inte redan gjort :)


    Åh vad kul! Håller tummarna!!!!
  • Stjärnan92
    Pcostjejen skrev 2020-11-19 00:47:58 följande:

    Men wow!!! Så kul! Började du med proveran och testade ändå? Så häftigt när man ändå får en känsla och den stämmer som för dig med sen ägglossning! Hoppas det tar sig för er!!! <3

    Ja jag hoppas verkligen också det, det känns som alla runt mig bara ploppar ut bebisar hela tiden så börjar bli lite otålig haha!


    Ja jag började med proveran, o så var jag nyfiken ifall de skulle ge utslag sent. O de verkar de ju ha gjort. Men så läste jag på fler ställen att om man blir gravid o tar provera kan de ge missbildningar på fostret. Men en del skriver att de inte gör de vilket gör mig orolig. Men tror dock inte att de kommer ta sig ändå för kunde inte låta bli o prova. (A) Men om de inte händer något så jag börjar med letrozolen sen så ska jag säga till läkaren om den kan va så sen, så att jag kan få ett extra vul runt dag 20 också ifall de blir samma visa den här gången haha

    Ja känner de här med, antingen går de ut med att de är gravida eller så ploppar dem ut. Min närmsta kollega är gravid ska ha i januari, är ju glad för hennes skull, men man blir ändå inte de för att de går så lätt för andra att bli gravida:(
  • Stjärnan92
    CairoCarro skrev 2020-11-18 22:15:20 följande:

    Hej, jag hoppar gärna in här :) Jag ska till läkaren imorgon och ta basvärden och sedan börja med letrozol.. Har förmodligen bara väldigt mild PCOS, ägglossar oftast men ganska oregelbundet i cykeln, så läkaren ville sätta mig på detta för att vi ska kunna ha bättre koll på tajming och så. Sedan ska jag kolla äggledarna på måndag också. 

    Har ni fått mycket biverkningar? Mitt AMH var över medel för min ålder, men känns bisarrt lågt när man jämför med er, herrejösses! Mitt var bara strax under 4..  Kommer kännas skönt att börja ta något som kanske kan hjälpa en men ärligt talat så känner jag mig inte så optimistisk just nu, haha. 


    Ja välkommen :D!

    Jag har faktiskt inte fått en enda biverkning. Haft lite huvudvärk lite då o då men de fortsatte efter kuren så tror de bara va jag o inte nån biverkning ;)

    Medel för din ålder, hur gammal är du? :) <3 jag är 28!
  • CairoCarro
    Pcostjejen skrev 2020-11-19 00:52:33 följande:
    Du är så välkommen! :)

    Åh vad kul att få sätta igång med letrozole! Jag har inte känt några biverkningar förutom att jag samlade på mig lite vätska under tiden jag åt dem, annars märkte jag ingenting. Men vet att många får huvudvärk av dem och i så fall rekommenderar de att man tar dem på kvällen så man kan gå och lägga sig direkt efter :)

    Ja det är så skönt att kunna göra något konkret för att ta sig framåt, hoppas att november är turmånaden för oss alla <3
    Stjärnan92 skrev 2020-11-20 08:33:38 följande:
    Ja välkommen :D!

    Jag har faktiskt inte fått en enda biverkning. Haft lite huvudvärk lite då o då men de fortsatte efter kuren så tror de bara va jag o inte nån biverkning ;)

    Medel för din ålder, hur gammal är du? :) <3 jag är 28!
    Tack! :) Nu har jag fått sätta igång med kuren.. tog första tabletterna igår, och ska äta i fem dagar sedan göra ultraljud den 29:e. Hur stark dos får ni ta? Hur gör ni sedan, får ni även ta en spruta för att trigga ägglossning eller kör ni utan? 

    Skönt att ni inte haft biverkningar, jag har heller inte känt nåt alls än så länge :) Jag är 32, så lite, lite efter mina bästa barnskapar år haha. 

  • barnlängtan2021
    CairoCarro skrev 2020-11-20 22:04:48 följande:

    Tack! :) Nu har jag fått sätta igång med kuren.. tog första tabletterna igår, och ska äta i fem dagar sedan göra ultraljud den 29:e. Hur stark dos får ni ta? Hur gör ni sedan, får ni även ta en spruta för att trigga ägglossning eller kör ni utan? 

    Skönt att ni inte haft biverkningar, jag har heller inte känt nåt alls än så länge :) Jag är 32, så lite, lite efter mina bästa barnskapar år haha. 


    Hoppar in lite här :) Jag tog en tablett om dagen CD3-7 och var på ultraljud CD14. Hade då ett ägg på 24 mm och fick en spruta samma eftermiddag :)
  • CairoCarro
    barnlängtan2021 skrev 2020-11-20 22:11:02 följande:
    Hoppar in lite här :) Jag tog en tablett om dagen CD3-7 och var på ultraljud CD14. Hade då ett ägg på 24 mm och fick en spruta samma eftermiddag :)
    Wow, 24mm är ju ett superresultat vad jag förstått :) Jag fick ta 2 tabletter om dagar men de är 2,5mg styck så sånt kanske är olika :) Var är du i din cykel nu? 
Svar på tråden Följas åt? Provera & letrozol