Inlägg från: Anonym (Skidmamman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skidmamman)

Att lära fyraåring åka skidor

Än är det tid kvar, men vi började resonera kring huruvida det var dags att lära fyraåringen åka slalom i vinter och enades kring att det nog var bra tid. Jag tyckte då att fyraåringen självklart ska ha utrustning på sig. Om den är hyrd/köpt/lånad spelar ingen roll. Men pjäxor och riktiga, korta slalomskidor tycker jag var lämpligt. Maken å sin sida, tycker att det funkar utmärkt att lära sig med leklängdskidorna barnet redan har, sådana där man fäster runt skon med ett spännband.

Ni som lärt barn åka skidor, visst är den tanken helt galen? I min värld är det som upplagt för att döda lusten och de till att barnet verkligen inte vill åka skidor mer.
    Visst är han helt ute och cyklar?

• Svar på tråden Att lära fyraåring åka skidor
  • Anonym (Skidmamman)
    fjanten skrev 2020-10-15 20:04:04 följande:

Brorsan började lära sig åka slalom med såna längdskidor när han var 4. Jag var 3 samma vinter och lärde mig åka i hyrd, ordentlig utrustning. Min bror vägrade pjäxorna, det var varför han inte hade ordentlig slalomutrustning.

Fick upp lusten hos oss båda. Vi båda åkte sedan slalom alla säsonger i vår barndom, och nu i vuxen ålder med lite längre avstånd till ordentliga backar blir det vartannat/vart tredje år.

Så det MÅSTE ju inte vara dödsdömt, men jag hade nog också hyrt utrustning. Mina föräldrar (framförallt min pappa, f.d. instruktör) ska börja lära mina barn åka denna vinter (de blir 4 och 5, och jag kommer vara höggravid och min man är apdålig på att åka) - och vi kommer hyra till barnen!

Det här ska jag inte visa för maken

• Anonym (Skidmamman)
    Anonym (Vanja) skrev 2020-10-15 20:07:38 följande:

Jag började lite smått med min tvååring förra säsongen. Då handlade det mest om att testa utrustningen och glida över plan mark, men för mig var det viktigt med riktig utrustning. Jag tänker att det är en del av själva upplevelsen. Om ni tänkt skidskola/skidlekis så tror jag att de har krav på riktig utrustning.

I år tänkte vi testa att stå på skidor och glida ner för backar som nästan är planmark.
    Kjell2 skrev 2020-10-15 20:08:10 följande:
    Vad är det för skidåkning ni vill lära barnet, längdåkning eller slalom?

Är det slalom öva i backe med skalomskidor

Är det längdåkning öva i spår med längdskidor

Att kunna och vara van vid längdåkning är inte fel innan slalomträning.
    Nu är det slalom som gäller.

• Anonym (Skidmamman)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-10-15 20:10:49 följande:

Vill barnet åka eller vill föräldrarna att barnet vill?

Barnet har ju aldrig åkt. Någon gång måste man testa.
  • Anonym (Skidmamman)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-10-15 20:14:46 följande:
    Alltså vill föräldrarna mer än barnet ......
    Haha, vad spelar det för roll för frågeställningen tycker du?
  • Anonym (Skidmamman)
    Tow2Mater skrev 2020-10-15 20:20:52 följande:

Att "testa att stå på skidor och glida ner för backar som nästan är planmark" låter inte som slalom. Ta med er barnet till barnslalombacken och lar honom åka. Man måste ha lite lutning for att kunna åka just slalom, borja med att visa hur man "plogar" sig ner t ex.

Ja, så har vi tänkt göra. Barnbacken här är dock väldigt plan.
  • Anonym (Skidmamman)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-10-15 20:26:09 följande:
    Att det verkar som om ni föräldrar vill. Oklart vad barnet vill.
    Barnet ska väl inte åka för att föräldrarna vill.
    Men hur ska barnet veta om de vill när man aldrig testat? Ungen visste inte att han älskade pulkaåkning innan vi introducerade det heller.
  • Anonym (Skidmamman)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-10-15 20:34:19 följande:
    Absolut - men har någon frågat barnet? Verkar ju bara som att föräldrarna vill.
    Ungen kanske verkligen vill men det framgår ingenstans alls.
    Nej, vi pratar aldrig med vårt barn. Vi tvingar med ungarna medan de skriker och gråter och vrålar att de inte vill. Så är det absolut...

Vad tror du själv, om du tänker till lite?
  • Anonym (Skidmamman)
    Studentpappa skrev 2020-10-15 20:52:07 följande:

Gå på lekskidor kan man göra hemma, det är bra för känslan och balansen. Ska barnet lära sig åka skidor behövs utrustning för det, är han sjukt snål så kan du ju berätta att det nästan är gratis att hyra till så små barn.

Att backen är flack är perfekt, det bästa är en backe som slutar med platt eller motlut så barnet stannar av sig själv. Fokusera på att barnet kan bromsa först. Att köra med sele i för stora backar där ungen bara hänger i selen är enligt mitt tycke värdelöst, åk rullband eller gå upp en bit och sedan får barnet åka ner, nöt på tills en viss kontroll finns och sedan kan man öka successivt. Acceptera att barnet blir trött fort i början, räkna inte med mer än 1-2h, allt över är bonus.

Jag har nog haft ett par hundra barn i skidskola när jag var yngre, men jag sätter likväl mina egna barn i skidskola varje år. Det ger mycket att åka i grupp, så det kan jag varmt rekommendera.

Vi tänkte oss skidskola när vi kommer iväg till fjälls. Nu är den en mindre anläggning i närheten av fritidshuset och där erbjuds inga skidskolor, förutom alpinklubben som inte tar emot fyraåringar.

Jag hade funderat på det där med sele, bra att du tog upp det!
  • Anonym (Skidmamman)
    Xlr8 skrev 2020-10-15 21:14:57 följande:

Har väl lärt drygt 1000 ungar att åka skidor.

Barnet ska ha riktiga grejer punkt.

Om något ska du köpa en ny hjälm för att kunna prova ut den som passar bäst.

Skippa stavar och vill du att han lär sig snabbast möjligt så ingen jävla sele på ungen!!!!!

Nu kommer många säga att dom använde det på sina ungar och det gick så bra bla bla bla.

Vi skidlärare ser saker ni inte ser och framförallt ser vi så många skidåkare. Lite surt att se en unge harva med sele 1-2 säsonger då 1 eller 2 dagar hade gjort ticket utan sele, bara för att föräldrarna är slut I huvudet och extremt lata.

Lär dig själv omgående att åka baklänges, ploga baklänges, vända runt från fram till bak å tvärtom.

Du plogar baklänges med ungen framför dig.

Ev hålla i händerna.

Ungen ska inte ha stavar.

Nej, stavar vet jag "förbjudet". Hjälm har vi redan. I den här familjen har man ordentlig hjälm när man dras i pulka (eventuellt, något försiktigare än genomsnittet...)

Själv lärde jag mig åka (förvisso riktigt bra) av min far som mest påminde om pappan i Sällskapsresan och "tyngden på dalskidan". Jag är, om än duktig på skidor, usel på hur fasiken man lär barn från början.
  • Anonym (Skidmamman)

Skidskola blir det som sagt när vi åker till fjällen. Nu upptäckte vi en mindre skidanläggning i närheten av fritidshuset och de tillhandahåller ingen skidskola. Däremot närhet, vilket gör att vi kan åka hyfsat ofta, men då med oss föräldrar.

LFF skrev 2020-10-16 09:45:09 följande:

Vi satte våra tvillingar i skidskola när de var 4 år. Hyrde självklart utrustning till dem. Hur kul är det att inte ha korrekt utrustning när man ska lära sig något nytt? Skulle dock aldrig i helsike köpa utrustning till barnen eftersom de inte kommer kunna ha den nästkommande säsong eftersom de växer.

Lite så tänker jag också och jag funderar en smula på hur min man vuxit upp egentligen. Han måste haft fyra nummer förstora skridskor, glappande fotbollsskor och farfars gamla trälängdskidor...
Svar på tråden Att lära fyraåring åka skidor