• Anonym (Skidmamman)

Att lära fyraåring åka skidor

Än är det tid kvar, men vi började resonera kring huruvida det var dags att lära fyraåringen åka slalom i vinter och enades kring att det nog var bra tid. Jag tyckte då att fyraåringen självklart ska ha utrustning på sig. Om den är hyrd/köpt/lånad spelar ingen roll. Men pjäxor och riktiga, korta slalomskidor tycker jag var lämpligt. Maken å sin sida, tycker att det funkar utmärkt att lära sig med leklängdskidorna barnet redan har, sådana där man fäster runt skon med ett spännband.

Ni som lärt barn åka skidor, visst är den tanken helt galen? I min värld är det som upplagt för att döda lusten och de till att barnet verkligen inte vill åka skidor mer.
    Visst är han helt ute och cyklar?

• Svar på tråden Att lära fyraåring åka skidor
  • fjanten

Brorsan började lära sig åka slalom med såna längdskidor när han var 4. Jag var 3 samma vinter och lärde mig åka i hyrd, ordentlig utrustning. Min bror vägrade pjäxorna, det var varför han inte hade ordentlig slalomutrustning.

Fick upp lusten hos oss båda. Vi båda åkte sedan slalom alla säsonger i vår barndom, och nu i vuxen ålder med lite längre avstånd till ordentliga backar blir det vartannat/vart tredje år.

Så det MÅSTE ju inte vara dödsdömt, men jag hade nog också hyrt utrustning. Mina föräldrar (framförallt min pappa, f.d. instruktör) ska börja lära mina barn åka denna vinter (de blir 4 och 5, och jag kommer vara höggravid och min man är apdålig på att åka) - och vi kommer hyra till barnen!

• Anonym (Vanja)

Jag började lite smått med min tvååring förra säsongen. Då handlade det mest om att testa utrustningen och glida över plan mark, men för mig var det viktigt med riktig utrustning. Jag tänker att det är en del av själva upplevelsen. Om ni tänkt skidskola/skidlekis så tror jag att de har krav på riktig utrustning.

• Anonym (Anna)

Slalomskidor och pjäxor funkar för 4-åringar. Började redan vid 3 år med våra. Hyr gärna så det blir rätt storlek och rätt inställningar.

• Kjell2
    Anonym (Skidmamman) skrev 2020-10-15 19:55:57 följande:

Än är det tid kvar, men vi började resonera kring huruvida det var dags att lära fyraåringen åka slalom i vinter och enades kring att det nog var bra tid. Jag tyckte då att fyraåringen självklart ska ha utrustning på sig. Om den är hyrd/köpt/lånad spelar ingen roll. Men pjäxor och riktiga, korta slalomskidor tycker jag var lämpligt. Maken å sin sida, tycker att det funkar utmärkt att lära sig med leklängdskidorna barnet redan har, sådana där man fäster runt skon med ett spännband.

Ni som lärt barn åka skidor, visst är den tanken helt galen? I min värld är det som upplagt för att döda lusten och de till att barnet verkligen inte vill åka skidor mer.

Visst är han helt ute och cyklar?

Vad är det för skidåkning ni vill lära barnet, längdåkning eller slalom?

Är det slalom öva i backe med skalomskidor

Är det längdåkning öva i spår med längdskidor

Att kunna och vara van vid längdåkning är inte fel innan slalomträning.
  • Anonym (Skidmamman)
    fjanten skrev 2020-10-15 20:04:04 följande:

Brorsan började lära sig åka slalom med såna längdskidor när han var 4. Jag var 3 samma vinter och lärde mig åka i hyrd, ordentlig utrustning. Min bror vägrade pjäxorna, det var varför han inte hade ordentlig slalomutrustning.

Fick upp lusten hos oss båda. Vi båda åkte sedan slalom alla säsonger i vår barndom, och nu i vuxen ålder med lite längre avstånd till ordentliga backar blir det vartannat/vart tredje år.

Så det MÅSTE ju inte vara dödsdömt, men jag hade nog också hyrt utrustning. Mina föräldrar (framförallt min pappa, f.d. instruktör) ska börja lära mina barn åka denna vinter (de blir 4 och 5, och jag kommer vara höggravid och min man är apdålig på att åka) - och vi kommer hyra till barnen!

Det här ska jag inte visa för maken

• Anonym (C)

Självklart ska barnet ha riktigt utrustning! Även om jag inte tror att det dödar lusten att lära sig så blir det mycket roligare med riktig utrustning, även för en 4-åring.

Min son fick även riktiga längdskidor med riktiga pjäxor när han var 4 år.

• Anonym (Skidmamman)
    Anonym (Vanja) skrev 2020-10-15 20:07:38 följande:

Jag började lite smått med min tvååring förra säsongen. Då handlade det mest om att testa utrustningen och glida över plan mark, men för mig var det viktigt med riktig utrustning. Jag tänker att det är en del av själva upplevelsen. Om ni tänkt skidskola/skidlekis så tror jag att de har krav på riktig utrustning.

I år tänkte vi testa att stå på skidor och glida ner för backar som nästan är planmark.
    Kjell2 skrev 2020-10-15 20:08:10 följande:
    Vad är det för skidåkning ni vill lära barnet, längdåkning eller slalom?

Är det slalom öva i backe med skalomskidor

Är det längdåkning öva i spår med längdskidor

Att kunna och vara van vid längdåkning är inte fel innan slalomträning.
    Nu är det slalom som gäller.

• Anonym (Hmm)

Vill barnet åka eller vill föräldrarna att barnet vill?

• Anonym (Skidmamman)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-10-15 20:10:49 följande:

Vill barnet åka eller vill föräldrarna att barnet vill?

Barnet har ju aldrig åkt. Någon gång måste man testa.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Skidmamman) skrev 2020-10-15 20:13:03 följande:
    Barnet har ju aldrig åkt. Någon gång måste man testa.
    Alltså vill föräldrarna mer än barnet ......
Svar på tråden Att lära fyraåring åka skidor