• Anonym (Panik)

    Någon som lärt sig hantera tvångstankar?

    Jag har haft tvångstankar sedan 14 års ålder. De kommer alltid på kvällarna innan sänggående. Aldrig dagtid. Det är ritualer som att kolla dörren, kolla att jag stängt garderober osv. Jag har gått i kbt och tränat bort massor av tvång mycket framgångsrikt,det har hållit i sig bra några år- men på senare tid har jag märkt att en tvångstanke är mer framträdande och nu börjar den bli riktigt jobbig. Jag måste nämligen kissa 5 ggr innan jag kan sova. De gånger det inte går så får jag panik på riktigt. Sitter på toa, försöker kissa,kommer inget,får panikångest,lägger mig, går upp igen efter 5 minuter,försöker,går inte,lägger mig-får ångest osv. Det tar ju någon timme. Försöker att tänka rationellt men hur mycket jag än försöker så ger jag efter för tvånget och istället för att acceptera att jag inte är nödig så lyder jag min panik och springer upp och ner. Min sambo blir såklart störd- tänkte först att han skulle låsa sovrumsdörren. Men då har vi en liten dotter som ibland är upp på toa. Min skräck är att inte somna alls om jag inte utför mitt tvång utan istället ligga vaken och tänka på det hela tiden. Nu vill jag desperat bli av med det. Hur ska jag tänka? Några tips? Fattar ju att det är helt ologiskt och det ger mig ångest bara att skriva om det.....

  • Svar på tråden Någon som lärt sig hantera tvångstankar?
  • Litenmenhård

    Jag har lärt mg att leva med det. Tack vare medicinering, men också bra nät. Mina kommer och går i perioder.

    Det är inte bara tvångstankar utan en del tics också.


    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Anonym (C)

    Är det att du glömmer bort att du gått på toa? För i så fall får du väl komma ihåg att du gått på toa och förstå att det är därför det inte kommer komma något inom typ 5 min. Sitt lite längre kvar på toan när du går och kissar för natten och jäkta inte igenom toabesöket försök att registrera att du går på toa.

    Eller så försöker du tänka att det inte spelar någon roll att gå på toa mer och försöker tänka på något annat som att lyssna på lugn musik eller något sådant.

    Jag är inte jätte drabbad av tvångstankar men kan få ångest ibland. Jag har då blivit så trött och utmattad av tvångstanken/ångesten att jag har blivit tvungen att ändra mina mentala scheman. Som till exempel när jag kände rädsla för tjuvar och det höll mig vaken och jag lyssnade efter misstänkta ljud och blev helt besatt av att vakta. Till slut fick jag tänka att det inte spelade någon roll om cykeln blev stulen och i så fall fick det väl vara så och så får man ta tag i det när det händer. Jag tänker att tvångstankar hör ihop med att ha kontroll. Du kanske behöver förstå ditt beteende och vad det är du tror att du ska kunna kontrollera. Det bästa kulle ju vara att du hitta ditt inre lugn och inte vara stressad över att du ska kontrollera något som du inte behöver ha kontroll över eller kunna vila i att inte ha kontroll.

    Du kanske är stressad just nu och därför har dina tvångstankar ökat?

  • Anonym (Panik)
    Anonym (C) skrev 2020-10-15 20:35:08 följande:

    Är det att du glömmer bort att du gått på toa? För i så fall får du väl komma ihåg att du gått på toa och förstå att det är därför det inte kommer komma något inom typ 5 min. Sitt lite längre kvar på toan när du går och kissar för natten och jäkta inte igenom toabesöket försök att registrera att du går på toa.

    Eller så försöker du tänka att det inte spelar någon roll att gå på toa mer och försöker tänka på något annat som att lyssna på lugn musik eller något sådant.

    Jag är inte jätte drabbad av tvångstankar men kan få ångest ibland. Jag har då blivit så trött och utmattad av tvångstanken/ångesten att jag har blivit tvungen att ändra mina mentala scheman. Som till exempel när jag kände rädsla för tjuvar och det höll mig vaken och jag lyssnade efter misstänkta ljud och blev helt besatt av att vakta. Till slut fick jag tänka att det inte spelade någon roll om cykeln blev stulen och i så fall fick det väl vara så och så får man ta tag i det när det händer. Jag tänker att tvångstankar hör ihop med att ha kontroll. Du kanske behöver förstå ditt beteende och vad det är du tror att du ska kunna kontrollera. Det bästa kulle ju vara att du hitta ditt inre lugn och inte vara stressad över att du ska kontrollera något som du inte behöver ha kontroll över eller kunna vila i att inte ha kontroll.

    Du kanske är stressad just nu och därför har dina tvångstankar ökat?


    Ja jag är stressad över jobbet så fullt rimligt att de kommer mer nu. Jag är fullt medveten att jag går 5 ggr (räknar dom) och inser hur sjukt det är men kan inte stå ut med ångesten som blir när jag inte gör tvånget. Detta springande på toa fram och tillbaka tills det går att klämma ut några droppar mattar ut.mig väldigt mycket. Plus panikångesten som då följer.
  • Rosahjorten

    Utveckla andra rutiner först, sen fasa ut tidigare

  • Anonym (kbt)

    Jag har gått i KBT i ungefär ett år för mina tvångshandlingar och tvångstankar samt svåra bacillskräck. Fick diagnosen OCD. 


    Är nästan helt "bra" idag tack vare detta. Har verkligen gjort underverk. Behandlingen var asjobbig men jag hade förmodligen levt helt isolerad idag om jag inte genomfört den.

Svar på tråden Någon som lärt sig hantera tvångstankar?