• Fri 16 Oct 2020 19:28
    2360 visningar
    19 svar
    19
    2360

    Hur stor kontantinsats BÖR man lägga?

    Hej, är eventuellt inne på att köpa min första bostadsrätt och har några frågor angående bolånet och hur stort lån man BÖR ta. Kort summerat: Jag är en student = får inte ta lån men det kan pappa lösa då han är i princip skuldfri och inte har något emot att ta ett lån "åt" mig.
    Jag är inne på att köpa en lägenhet som just nu är ute för 895 000 kr, räknar dock med att den kommer gå för ca 1 000 000 kr. Jag vet att man MÅSTE lägga en kontantinsats på minst 15% (alltså 150 000kr på 1 000 000-lägenheten). Men jag har fonder/aktier på AVANZA för ca 500 000kr och min fråga är då egentligen hur ni tycker att jag ska göra:
    Lägga en så liten kontantinsats som möjligt och leva med att man får betala mer i ränta varje månad eller pytsa in lite mer i kontantinsats vilket leder till ett mindre lån? Hur hade ni gjort? Vill helst inte bli helt pank och lägga alla pengar jag har på kontantinsatsen men en mellanväg på ca 25% kanske kan vara en idé?
     
  • Svar på tråden Hur stor kontantinsats BÖR man lägga?
  • Fri 16 Oct 2020 20:58
    #4
    brallison skrev 2020-10-16 19:30:28 följande:

    Jag skulle också höja kontantinsatser till minst 250.000 och därmed ta mindre bolån - man vet ju aldrig hur framtiden ska se ut, så ju mindre lån man har desto bättre.

    Nej så är det ju, det finns ju dock en risk/chans att aktierna går bättre än det man betalar i ränta på lånet. 


    Anonvm skrev 2020-10-16 19:31:30 följande:

    Se till totalekonomin.

    Har du bättre avkastning på dina fonder än vad du betalar i ränta på lånen så är det givetvis en bättre affär att betala så låg kontantinsats som möjligt.

    Förutsatt att du inte en vacker dag få för dig att konsumera upp kapitalet i fonderna....


    Jo precis, bara svårt att förutse hur fonderna kommer gå hehe. Har ca 25% upp i år men det betyder ju inte att det kommer fortsätta så.