• Fri 16 Oct 2020 19:28
    2360 visningar
    19 svar
    19
    2360

    Hur stor kontantinsats BÖR man lägga?

    Hej, är eventuellt inne på att köpa min första bostadsrätt och har några frågor angående bolånet och hur stort lån man BÖR ta. Kort summerat: Jag är en student = får inte ta lån men det kan pappa lösa då han är i princip skuldfri och inte har något emot att ta ett lån "åt" mig.
    Jag är inne på att köpa en lägenhet som just nu är ute för 895 000 kr, räknar dock med att den kommer gå för ca 1 000 000 kr. Jag vet att man MÅSTE lägga en kontantinsats på minst 15% (alltså 150 000kr på 1 000 000-lägenheten). Men jag har fonder/aktier på AVANZA för ca 500 000kr och min fråga är då egentligen hur ni tycker att jag ska göra:
    Lägga en så liten kontantinsats som möjligt och leva med att man får betala mer i ränta varje månad eller pytsa in lite mer i kontantinsats vilket leder till ett mindre lån? Hur hade ni gjort? Vill helst inte bli helt pank och lägga alla pengar jag har på kontantinsatsen men en mellanväg på ca 25% kanske kan vara en idé?
     
  • Svar på tråden Hur stor kontantinsats BÖR man lägga?
  • Fri 16 Oct 2020 20:58
    #4
    brallison skrev 2020-10-16 19:30:28 följande:

    Jag skulle också höja kontantinsatser till minst 250.000 och därmed ta mindre bolån - man vet ju aldrig hur framtiden ska se ut, så ju mindre lån man har desto bättre.

    Nej så är det ju, det finns ju dock en risk/chans att aktierna går bättre än det man betalar i ränta på lånet. 


    Anonvm skrev 2020-10-16 19:31:30 följande:

    Se till totalekonomin.

    Har du bättre avkastning på dina fonder än vad du betalar i ränta på lånen så är det givetvis en bättre affär att betala så låg kontantinsats som möjligt.

    Förutsatt att du inte en vacker dag få för dig att konsumera upp kapitalet i fonderna....


    Jo precis, bara svårt att förutse hur fonderna kommer gå hehe. Har ca 25% upp i år men det betyder ju inte att det kommer fortsätta så. 


    Aniiee skrev 2020-10-16 20:00:32 följande:

    Lägg en så stor kontatinsats att ränta+amortering på lånet blir max lika mycket för avgiften till föreningen, men så klart gäna hälften eller mindre, beroende på hur hög avgiften är.


    Avgiften är låg, 2125 kr. Svårt att säga vad ränta + amortering blir men borde bli runt 2,3-2,4k i månaden om jag lånar 1 000 000 och lägger kontantinsats på 15%.  Lägger jag en kontantinsats på 25%blir det ganska exakt 2000 kr för ränta+amortering, givet att jag amorterar 2%. 



  • Sat 17 Oct 2020 10:17
    #9
    Emerencia skrev 2020-10-16 23:07:52 följande:
    Det är väl visst intressant vad som ska betalas in varje månad. Det är inte direkt något lyxliv att vara student med 10 papp i månaden om man inte kan jobba extra.

    Att stå med både 2% amortering, ränta och hyra kan vara svårt som student. Jag hade en hyra på 4.000 månaden och det var precis att jag fick runt allt med mat, böcker, transport och någon form av liv i 5 år.

    Det är en jäkla skillnad att betala 2% amortering eller ha det amorteringsfritt. 2% är ju 1.666 extra som ska in i månaden av dessa ynka 10 man får. Ränta på säg (nu gör jag bara ett snabbt överslag) 2% är ju ytterligare 1.666 som ska in, nu är summan uppe i runt 3.300. Hyra på säg 1.700 (det är billigt) så måste TS betala 5.000 för sin bostad. Det är halva CSN. 5.000 att klara sig på som student är väldigt snålt. Man vill väl ändå kunna leva studentlivet lite utan att behöva knapra morötter varje kväll.
    Låter rimligt. Räknade lite snabbt med bolånekalkylen på SBAB.

    Om vi räknar på ett lån med snittränta på ca 1.64%:

    Lägger jag 15% kontant på ett lån på 1 000 000 blir räntekostnaden ca 800kr/månad + amortering 1420 kr = totalkostnad 2220 kr

    Om jag istället lägger 30% kontantinsats blir räntekostnaden ca 650kr/månad OCH jag har möjligheten att amortera endast 585kr/mån = totalkostnad 1235 kr (1820 kr om jag amorterar 2%

    Blir alltså ca 1000 kr "mindre" varje månad, men amorterar då bara 1%. Eller 400kr mindre/mån om jag amorterar 2% på det mindre lånet, vilket jag förmodligen skulle göra?
    Men precis som ni säger så är det väl rätt rimligt att anta att dessa 150 000kr kommer öka med mer pengar än så varje månad om dem istället får ligga och mysa inne på AVANZA?

    Lutar väl mest åt att lägga en så låg kontantinsats som möjligt OM det inte är så att räntan blir väldigt mycket lägre vid lägre belåningsgrad. Man har väl alltid möjligheten att skjutsa en klumpsumma i lånet i efterhand. 
  • Sat 17 Oct 2020 13:55
    #12
    Emerencia skrev 2020-10-17 13:01:11 följande:
    Hur kan du säga att det inte är viktigt att få ihop utgifter och inkomster varje månad? Om TS får in 10 men har utgifter på 12 varje månad går TS back 2 i månaden. Man måste tänka på sitt liv på lång och kort sikt. Vad händer om TS inte klarar sina studier, blir sjuk eller annat. Man är extremt utsatt som student, det är viktigt att ha så lite utgifter som möjligt. Egentligen ska man inte stå med bolån ensam som student. 500.000 i buffert kan snabbt försvinna vid problem.

    Det är klart att det är viktigt att inte gå back alltför mycket hehe. Men det är helt ärligt inget jag har några problem med i det stora hela, jag skiljer mig väl från många studenter i det avseende att jag faktiskt (enligt mig då) har rätt mycket pengar undanstoppat. Alltså, om jag backar 2000 kr i månaden resten av min studietid som är ca 20 månader så kanske det betyder att mina tillgångar kommer vara ish 40 000 kr lägre. MEN av dessa 2000kr back går ju 1500kr tillbaka till mig på något sätt via amortering och att lånet krymper, istället för att man ska gå +-0 i en sliten studentkorridor. 

Svar på tråden Hur stor kontantinsats BÖR man lägga?