• Anonym (Rädd)

Dödsångest och så rädd att min man ska dö

Jag har nog mer eller mindre alltid varit rädd för döden men ju äldre jag blir desto värre blir det. Jag är livrädd att man ska upptäcka att jag har cancer tex. Men än värre är det att min man är mycket äldre än mig och nått den åldern då såna sjukdomar blir vanligare. Jag kan få sån ångest och rädsla att han ska dö ifrån mig att jag nästan känner mig beredd på att ta ut skilsmässa för att inte behöva vara med om det.

Känner mig rätt ensam om att känna så här alla man frågat svarat alltid att de absolut inte är rädda för döden. Hur vanligt är det egentligen att vara rädd för döden?

• Svar på tråden Dödsångest och så rädd att min man ska dö
  • Anonym (Rädd)
    Anonym skrev 2020-10-17 16:48:56 följande:

Det har stor betydelse, och du får ju kallt räkna med att han blir gammal och gaggig långt innan dig.

Men alltså jag dör nä det har ingen betydelse för dig hur gamla vi är och alla kan nog räkna ut att han kommer, om naturen får ha sin gång bli gammal före mig ingen har påstått något annat eller vad ville du komma fram till?
  • Anonym (Jennie)

15 år är inte så stor skillnad ändå, tänk om de blir 90 och 75 år, 75åringen kanske går bort först. Oväntat kanske men sånt händer ju.

• Anonym (Jennie)

Eller tänk 100 och 85 :D

• Anonym (My)

Ingen har varit död,så det är klart lite skrämmande .Men tänker mest på mina barn som behöver.Jag vill inte lämna dom i stor sorg.

• Anonym
    Anonym (Jennie) skrev 2020-10-17 18:45:51 följande:

15 år är inte så stor skillnad ändå, tänk om de blir 90 och 75 år, 75åringen kanske går bort först. Oväntat kanske men sånt händer ju.

15 år är en gigantiskt åldersskillnad.

Sånt inser man inte förrän man, som den yngre, börjar känna av åldern.
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (My) skrev 2020-10-17 18:50:17 följande:

Ingen har varit död,så det är klart lite skrämmande .Men tänker mest på mina barn som behöver.Jag vill inte lämna dom i stor sorg.

Nä det är nog därför jag är mest rädd med för att det är något ingen kan förklara för mig hur det känns och är. Men jag är nog mer rädd för vägen till döden alltså om man blir sjuk så man vet att man ska dö och ligger o plågas och dödsångesten man ska gå igenom när ögonblicket är kommet.

Min mans farmor sa i flera år innan hon dog att hon var klar med livet och ville dö, jag har verkligen svårt att tänka mig att jag någonsin kommer att vara där så jag känner mig nöjd och välkomnar döden

Nä det vill man ju inte och definitivt inte medan de fortfarande är barn så de fortfarande behöver en
  • Anonym (My)
    Anonym (Rädd) skrev 2020-10-17 20:25:27 följande:

Nä det är nog därför jag är mest rädd med för att det är något ingen kan förklara för mig hur det känns och är. Men jag är nog mer rädd för vägen till döden alltså om man blir sjuk så man vet att man ska dö och ligger o plågas och dödsångesten man ska gå igenom när ögonblicket är kommet.

Min mans farmor sa i flera år innan hon dog att hon var klar med livet och ville dö, jag har verkligen svårt att tänka mig att jag någonsin kommer att vara där så jag känner mig nöjd och välkomnar döden

Nä det vill man ju inte och definitivt inte medan de fortfarande är barn så de fortfarande behöver en

For man inte lugnande om man ligger på sjukhus döende?Min vän var med när hennes pappa dog på sjukhuset.Det var lugnt och ingen panik .
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (My) skrev 2020-10-18 09:40:33 följande:

For man inte lugnande om man ligger på sjukhus döende?Min vän var med när hennes pappa dog på sjukhuset.Det var lugnt och ingen panik .

Jo det får man nog men jag vet ändå flera so sagt att deras anhöriga haft ångest o varit väldigt oroliga innan de gått bort
  • Anonym
    Anonym (Rädd) skrev 2020-10-17 18:15:06 följande:
    Men alltså jag dör nä det har ingen betydelse för dig hur gamla vi är och alla kan nog räkna ut att han kommer, om naturen får ha sin gång bli gammal före mig ingen har påstått något annat eller vad ville du komma fram till?
    Jag vill komma fram till att det du är rädd för kommer att hända.

Sen är 50 ingen ålder i sig, men att ha en partner i den åldern när man bara är 35 låter nästan bisarrt.

Att du inleder din kommentar som du gör fick mig att skratta! 
  • Anonym (My)
    Anonym (Rädd) skrev 2020-10-18 10:42:30 följande:

Jo det får man nog men jag vet ändå flera so sagt att deras anhöriga haft ångest o varit väldigt oroliga innan de gått bort

Ja,det kan inte vara nån bra känsla.Samtidigt vet man aldrig vad som händer i livet.Men det finns många som blir gamla.
Svar på tråden Dödsångest och så rädd att min man ska dö