• JOc
    Sun 18 Oct 2020 16:19
    542 visningar
    6 svar
    6
    542

    Min syster samt kompis pushar att köpa/ta över deras saker

    Hej!
    Jag väntar vårt första barn med BF i slutet av februari. Vi har medveten väntat med att köpa saker för att vi vill vänta med det till närmare inpå och efter att barnet har kommit (vi har dock köpt vagn då vi fastnade för en modell som får en paus i tillverkningen inför nya standarden, och därför blev vi rädda att dem som fanns på lager skulle sälja ut). 

    Jag upplever att både min vän och min syster pushar att vi ska ta deras saker till vårt barn. De fortsätter att pusha trots att jag vänligt men tydligt säger att det antingen inte är vad vi är ute efter, eller helt enkelt är för tidigt för oss att ha hemma rent känslomässigt (ifall något skulle hända). Min sambos syster förstod och backade direkt vid ett påpekande, men min ena kompis och min syster verkar snarare ta illa vid sig och verkar inte alls förstå trots att jag säger att det är för tidigt för oss.

    Det har handlat om en barnvagn som är city/allround-anpassad när vi bor bokstavligen i skogen, samt kläder för två år framöver (som även är rosa, vilket jag snällt sagt att jag kanske inte i första hand tänkt att vårt barn ska ha - vi vet att det antagligen är en flicka). Det har även pratats om spjälsäng och skötbord. Ett litet sidospår är att jag, efter att ha sagt nej till vagnen, också hört från en annan vän att den vännen pratade nedlåtande om att "hon är så snurrig som inte vet vad hon vill ha". Vilket såklart dels gjorde mig jättebesviken men också gjort att jag inte ens velat säga att vi därpå köpte en annan vagn.

    Är det fler som upplevt liknande? Hur tacklar man det? Jag har inga svårigheter att säga ifrån men känner inte att jag orkar göra det gång på gång - finns det något bättre sätt att säga det på? 

    Nu är det här verkligen ett lyxproblem att kunna få eller köpa saker begagnat från sina nära, det förstår jag verkligen! Tanken är heller inte att vi ska köpa allt nytt, men det är bara för tidigt för oss att göra det nu.

  • Svar på tråden Min syster samt kompis pushar att köpa/ta över deras saker
  • JOc
    Sun 18 Oct 2020 16:45
    #2

    Bra idé!
    Jag upplever det dock som att dem vill ge bort och sälja sakerna just till oss för att hjälpa till, och sen tar illa upp när jag säger att det är för tidigt/inte vad vi är ute efter (dem tycker ju att deras saker är bäst, så därför verkar dem inte förstå varför jag inte skriker av lycka direkt)

Svar på tråden Min syster samt kompis pushar att köpa/ta över deras saker