• Anonym (Ledsen)

    Svärfar är kanske sjuk och min man kan inte hantera det.

    Min svärfar är eventuellt sjuk. Han har symptom på att hans cancer kommit tillbaka och han har undersökts i dagarna. Familjen är så klart orolig, det är jag också och jag har stor förståelse för att min man tycker att situationen är jobbig och tuff.

    Men min man kan inte hantera oro. Han blir rent elak mot mig. Hans oro kanaliseras i syrliga kommentarer precis hela tiden. Idag har han anmärkt på allt jag gjort. Jag glömde en trasa framme efter storstädning, vilket han gjorde till en jättegrej. När jag inte höll med honom om en sak blev han sur och kallade mig surkärring. Han suckar och stönar och biter ihop käkarna över allt jag gör. Så här beter han sig absolut inte i vanliga fall.

    Jag försöker ha förståelse för att situationen är tuff, men min man vägrar erkänna att han är orolig. "DET ÄR INGET JAG GÅR OCH TÄNKER PÅ", fräste han när jag frågade senast. Han mår bra. Det är inga problem. Det är fint.

    Jag blir så jäkla trött på det här. Om svärfar nu har cancer igen, är prognosen dyster. Vår relation kommer inte att klara att han dör. Jag ser inte hur min mans rädsla och sorg kan fungera i ett famljeliv.

    Hur når man fram? Det går inte att prata med honom, för det är inget fel på honom. Det är jag som måste skärpa mig. Han är inte orolig. Det finns inget att oroa sig över. Men det gör det ju, det förstår jag också. Jag försöker vara förstående och accepterande, men någon gräns finns ju!

  • Svar på tråden Svärfar är kanske sjuk och min man kan inte hantera det.
  • Anonym (ppp)

    Men om han påstår att hans tjurighet inte har med oro att göra, hantera det så då- Säg åt honom att han verkligen inte har någon rätt att bli sur på dig pga en disktrasa eller kalla dig fula saker! 

    Tids nog inser han säkert sin oro, och då kanske ni kan prata om saken på ett annat sätt, men för nu - oavsett så ska man inte kalla den man älskar för elaka saker. 

  • Anonym (J)

    Säg till honom att nu får du sluta vara så spydig o otrevlig mot mig, jag blir ledsen då. 

    Eller erbjud honom att städa själv..

  • Anonym (Sambo)

    Min sambo reagerade likadant när hans pappa fick tillbaka cancern.

    Till sist fick jag nog (vi har en väldigt bra relation, detta var under beskedet och ca 1 vecka efter) när han skällde på mig då jag köpt fel blöjstorlek..

    Skrek åt honom hur jag kände och hur han betedde sig och när han är villig att få stöd så finns jag där, men att han innan dess håller käften med alla negativa kommentarer åt mig.

    Han bröt ihop och allt släppte. Allt var ju bara en fasad. Sen är det ju så att de vi känner oss trygga och bekväma med kan vi skälla och gorma mer åt (rättfärdigar inte beteendet! Men till viss del stämmer det enligt mig)

    Hoppas din man släpper garden och släpper in dig. Jag tycker du ska säga ifrån. Skrik det bara till han... jag älskar dig och finns för dig men du ska inte avreagera all din ilska på mig... typ..

  • Anonym (A)
    Anonym (ppp) skrev 2020-10-18 18:10:56 följande:
    Men om han påstår att hans tjurighet inte har med oro att göra, hantera det så då- Säg åt honom att han verkligen inte har någon rätt att bli sur på dig pga en disktrasa eller kalla dig fula saker! 

    Tids nog inser han säkert sin oro, och då kanske ni kan prata om saken på ett annat sätt, men för nu - oavsett så ska man inte kalla den man älskar för elaka saker. 
    Håller med
  • Anonym (Evilina)

    -JA JAG FATTAR VÄL ATT DU MÅR DÅLIGT OCH JAG ÄLSKAR DIG MEN DU KAN INTE TA UT DIN ORO PÅ MIG VARJE DAG FÖR DÅ FÅR DU SNART GAPA ÅT VÄGGEN I EN TVÅA ISTÄLLET!

    Bli arg, om det är det som krävs. De flesta män blir kraftigt förvånade då. 

Svar på tråden Svärfar är kanske sjuk och min man kan inte hantera det.