• Anonym (Lisa)

    Fobi för blodprov

    Ska ta blodprov imorron och är så nervös så kan inte sova..... är mest rädd för att ta i handen eller foten.. jag vägrar det... är väldigt rädd för att ta i armvecket med och även i fingret... måste alltid ligga ner o andas och tänka på nåt positivt... brukar be om att den tunnaste nålen... har provat embla plåster innan man det hjälper inte. Det är inte smärtan jag är rädd för utan är rädd för situationen då det är obehaglig...

    Varje gång tar det dessutom lång tid, dom hittar inga kärl att sticka i, ofta kallar dom på fler sköterskor som får komma o hjälpa... även väldigt erfarna sköterskor klarar inte alltid sticka mig... dom lägger på nåt varmt vid armvecket så kärlen ska bli mer synliga... som spänner nåt band på min biceps för att dom ska komma fram... oftast så ber sköterskan mig spänna armen samtidigt som hon letar efter en blodådra. Oftast får hon sticka mig 3-4 gånger innan hon får tillräckligt med blod.... är helt kallsvettig och yr efteråt.. oftast brukar jag få ligga kvar 20 min om dom har tid, så jag får varva ner... brukar få saft eller vatten... oftast äter jag nåt sött innan för att inte svimma av nervositet... svimmade ofta som barn när jag tog blodprov då Jag var nervös...

    Har försökt jobba bort det här och även gått på kbt utan resultat... hur ska jag få bort denna fobi?? Nån som känner igen sig?? Verkar som alla tycker att det inte är nåt att vara rädd för

  • Svar på tråden Fobi för blodprov
  • Anonym (N)

    Hej, känner inte igen mig i just det där med att ha fobi för just blodprov, men däremot känner jag igen mig väldigt väl rent allmänt i det här med att ha fobier, rädslor samt känna obehag och skräck utav sånt som andra inte tycker är nåt alls liksom, såå  vad gäller det kan jag verkligen relatera...Hmm, har inte precis nåt råd att ge dig, men följer tråden av intresse för att själv kanske kunna ha nytta av nåt tips ifall du får några

    Hoppas det går bra för dig med proverna imorgon, Lycka till & Kram <3

    hoppas för övrigt även att du lyckas hitta nån lösning för din fobi tillslut,Kramar

Svar på tråden Fobi för blodprov