Inlägg från: Mangan |Visa alla inlägg
  • Mangan

Bottenvåning olämpligt?

Hej

Vi bor pappa, mamma, dotter, son i en 3:a. Det har börjat bli trångt i lägenheten sedan sonen (nu 1.5 år) föddes. Vi har fått erbjudande om byte till en 4:a i samma område. ?Problemet? är att den ligger på bottenvåningen: balkongen nästan touchar gräsmattan utanför huset. Har hört att det kan finnas vissa nackdelar med att bo på bottenvåningen. (Lukt från soprummet, oväsen från cykel/tvättrum, inbrottsrisk.) Några som har erfarenhet av att bo på bottenvåningen? Fördelar? Nackdelar?

Mangan
  • Svar på tråden Bottenvåning olämpligt?
  • Mangan

Jag var nog lite otydlig. Lägenheten har utsikt åt tre håll. Marknivån på ena sidan av lägenheten ligger en nivå lägre ner. Porten ligger också en nivå ner, i ena hörnet av lägenheten. Man kommer nog inte störas så mkt av folk som går in/ut genom den.

Området får betraktas som lugnt (Guldheden i Gbg), här bor bra folk. Tätbebott dock. Inbrottsrisken borde vara liten. En tjuv skulle få många ögon på sig, både av förbipasserande och grannar. Inte rädd för öppet att sova med öppet fönster. Uteplats finns inte men det är vi inte noga med. Huset ligger nära väg och trottoar. Men på vägen kör bara folk som bor i området; huvudleden ligger ett kvarter bort.
    Mangan
  • Mangan

Det är stor skillnad på 8-våningshus (som detta handlar om) och radhus. Inga lägenheter här har egna entréer, uteplatser eller trädgårdar eller ligger exakt i markplanet. Det är inte lika isolerat och barnsäkert/tryggt som ett radhusområde, som jag själv växte upp i och som jag själv tycker är det ideala boalternativet när man har småbarn. Funkar inte att släppa ut småbarn här, även om det finns en del mindre gräsmattor. Man kan inte ta sig in via dom små balkongerna. En inbrottstjuv måste vara vig och spänstig.

Insynen kan vi leva med. Lite krukväxter mm förminskar det problemet. Kyligt golv påstod en kompis kunde vara ett problem.

Bära prylar och mat från bil till lägenhet är tidskrävande och omständigt där vi bor nu. Skulle gå mkt lättare i den ev nya lägenheten, vilket är den största fördelen med den tycker jag.

Mangan
Svar på tråden Bottenvåning olämpligt?