• Mangan

    Bottenvåning olämpligt?

    Hej

    Vi bor pappa, mamma, dotter, son i en 3:a. Det har börjat bli trångt i lägenheten sedan sonen (nu 1.5 år) föddes. Vi har fått erbjudande om byte till en 4:a i samma område. ?Problemet? är att den ligger på bottenvåningen: balkongen nästan touchar gräsmattan utanför huset. Har hört att det kan finnas vissa nackdelar med att bo på bottenvåningen. (Lukt från soprummet, oväsen från cykel/tvättrum, inbrottsrisk.) Några som har erfarenhet av att bo på bottenvåningen? Fördelar? Nackdelar?


    Mangan
  • Svar på tråden Bottenvåning olämpligt?
  • Anonym (Anonym 666)

    Det enda olämpliga jag kan se är inbrottsrisk och fönstertittare i så fall, men inbrottsrisken lär vara noll om ni bor i lägenhetshus och man kan dra ner persiennerna på kvällen.

  • Jemp

    Nackdel: Mer insyn,

    Fördel: kan vara lättare att ta sig ut.

    Övriga nackdelar du nämner är inget jag märkt av.

  • Anonym (Marie)

    Jag hade gärna bott på bottenplan, särskilt när vi hade små barn. 
    Nu valde vi radhus istället för att komma åt det, eftersom det fanns så få lägenheter generellt till försäljning och inga alls på bottenplan.

  • fjanten

    Bottenplan är väl optimalt när man har småbarn? Man riskerar inte att störa neråt så att säga. Man slipper trappor/hiss med vagn, barn, shoppingpåsar o.s.v. Hade det varit dåligt att bo på bottenplan hade väl ingen bott i hus/radhus Är du orolig för inbrott så installera larm? Är du rädd för soplukt - kolla vars i anslutning till lägenheten som sopor slängs..?

    Vi bodde på vindsvåning utan hiss när andra barnet kom. Det hade nog betydligt fler nackdelar tänker jag

  • Mangan

    Jag var nog lite otydlig. Lägenheten har utsikt åt tre håll. Marknivån på ena sidan av lägenheten ligger en nivå lägre ner. Porten ligger också en nivå ner, i ena hörnet av lägenheten. Man kommer nog inte störas så mkt av folk som går in/ut genom den.


    Området får betraktas som lugnt (Guldheden i Gbg), här bor bra folk. Tätbebott dock. Inbrottsrisken borde vara liten. En tjuv skulle få många ögon på sig, både av förbipasserande och grannar. Inte rädd för öppet att sova med öppet fönster. Uteplats finns inte men det är vi inte noga med. Huset ligger nära väg och trottoar. Men på vägen kör bara folk som bor i området; huvudleden ligger ett kvarter bort.
    Mangan
  • Gryntroll

    Om området är tryggt och ingångar, tvättstuga och sopprum inte är precis i anslutning så skulle jag också säga att det snarare är en fördel med småbarn.

    Kan man dessutom göra så att man kan komma ut från balkongen/altanen så är det ytteligare plus. Perfekt efter en promenad att kunna dra upp vagnen och sedan låta barnet sova vidare utomhus.

  • Anonym (-)

    Med tanke på hur skrämmande dåligt brandskyddet är i många hus så skulle jag nog ändå tycka att bottenplan är ett stort plus. Så länge det inte är ett dåligt område, men då hade jag nog inte velat bo där oavsett..

  • Mangan

    Det är stor skillnad på 8-våningshus (som detta handlar om) och radhus. Inga lägenheter här har egna entréer, uteplatser eller trädgårdar eller ligger exakt i markplanet. Det är inte lika isolerat och barnsäkert/tryggt som ett radhusområde, som jag själv växte upp i och som jag själv tycker är det ideala boalternativet när man har småbarn. Funkar inte att släppa ut småbarn här, även om det finns en del mindre gräsmattor. Man kan inte ta sig in via dom små balkongerna. En inbrottstjuv måste vara vig och spänstig.

    Insynen kan vi leva med. Lite krukväxter mm förminskar det problemet. Kyligt golv påstod en kompis kunde vara ett problem.

    Bära prylar och mat från bil till lägenhet är tidskrävande och omständigt där vi bor nu. Skulle gå mkt lättare i den ev nya lägenheten, vilket är den största fördelen med den tycker jag.


    Mangan
  • Anonym (T)

     Jag skulle inte välja bottenvåning, om jag hade andra alternativ. Anledningen är enkel - jag går på statistik, inte på känsla och egna erfarenheter. 

    "Folksams granskning visar att 70 procent av lägenhetsinbrotten drabbar bottenvåningen. Det är mer än fyra gånger vanligare med inbrott på bottenvåningen än på andra våningen, och risken minskar ju högre upp i huset man bor. Vid inbrott på bottenvåningen är det också mer än dubbelt så vanligt att tjuvarna kommer in från utsidan via fönster eller altandörr, än att de bryter upp lägenhetens ytterdörr".

  • Corrie
    Anonym (T) skrev 2020-10-20 00:24:17 följande:

     Jag skulle inte välja bottenvåning, om jag hade andra alternativ. Anledningen är enkel - jag går på statistik, inte på känsla och egna erfarenheter. 

    "Folksams granskning visar att 70 procent av lägenhetsinbrotten drabbar bottenvåningen. Det är mer än fyra gånger vanligare med inbrott på bottenvåningen än på andra våningen, och risken minskar ju högre upp i huset man bor. Vid inbrott på bottenvåningen är det också mer än dubbelt så vanligt att tjuvarna kommer in från utsidan via fönster eller altandörr, än att de bryter upp lägenhetens ytterdörr".


    Detta. Bottenvåningen är till för att undvikas.
  • Anonym (H)
    Corrie skrev 2020-10-20 16:23:33 följande:

    Detta. Bottenvåningen är till för att undvikas.


    Anonym (T) skrev 2020-10-20 00:24:17 följande:

     Jag skulle inte välja bottenvåning, om jag hade andra alternativ. Anledningen är enkel - jag går på statistik, inte på känsla och egna erfarenheter. 

    "Folksams granskning visar att 70 procent av lägenhetsinbrotten drabbar bottenvåningen. Det är mer än fyra gånger vanligare med inbrott på bottenvåningen än på andra våningen, och risken minskar ju högre upp i huset man bor. Vid inbrott på bottenvåningen är det också mer än dubbelt så vanligt att tjuvarna kommer in från utsidan via fönster eller altandörr, än att de bryter upp lägenhetens ytterdörr".


    Man kan skaffa fönstrergaller om man inte har någon annan invändning mot bottenvåning.
  • Anonym (MinnsVadDeStalFrånOss!)

    Det beror på området. Nu är ju visserligen större delar av Sverige ett "utsatt område", men det finns ju grader i det hela. Beväpna dig med vad som är lagligt i vilket fall. Gällande sophus så är det olika. Här luktar det mest på bottenvåningen på den sida av sophuset där dörren är. På andra sidan leds lukten uppåt av ventiler, dvs upp på tredje våningen där vi bor. Gällande brandsäkerhet så är ju bottenvåningen bra. Om inget litet lönsamt pojkstreck får för sig att kasta in något brinnande förstås. Har man barn kan det vara en fördel att de kan gå in och ut själva, men ddt betyder också att deras kompisar kan klampa in när och hur som helst. Jag hade inte valt bottenplan av den anledningen.

  • Anonym (T)
    Anonym (H) skrev 2020-10-20 16:35:09 följande:
    Anonym (T) skrev 2020-10-20 00:24:17 följande:

     Jag skulle inte välja bottenvåning, om jag hade andra alternativ. Anledningen är enkel - jag går på statistik, inte på känsla och egna erfarenheter. 

    "Folksams granskning visar att 70 procent av lägenhetsinbrotten drabbar bottenvåningen. Det är mer än fyra gånger vanligare med inbrott på bottenvåningen än på andra våningen, och risken minskar ju högre upp i huset man bor. Vid inbrott på bottenvåningen är det också mer än dubbelt så vanligt att tjuvarna kommer in från utsidan via fönster eller altandörr, än att de bryter upp lägenhetens ytterdörr".


    Man kan skaffa fönstrergaller om man inte har någon annan invändning mot bottenvåning.
    Definitivt. Men då jag själv är sorten som gillar att ha utsikt utan galler och som även vill ha fönster, samt balkongdörrar, öppna så mycket som möjligt under sommarhalvåret är det inget alternativ. Om inte just alternativ saknas, då. I så fall får man ju ta vad man får och göra det bästa av situationen.

    Men det är ändå viktigt att förklara att det ÄR betydligt högre inbrottsrisk på bottenvåning. Och att det av den anledningen inte är "optimalt" om man har små barn. Då är det mer optimalt att kunna sova tryggt om nätterna. Tycker jag, då. Men alla resonerar olika.
  • Hyllemor

    Innan ni bestämmer er, så bör ni kolla vilka nackdelar som kan finnas med att bo i just den lägenheten vid bottenplan. Jag har själv bott vid bottenplan vid två tillfällen med barn.


    Ironiskt nog var det lägenheten i bottenplan med en uteservering intill som fungerade bäst, eftersom fönstren var helt ljudisolerade. Jag märkte i stort sett aldrig att det var liv och rörelse utanför (jag satte fönsterfilm på halva fönstret)


    Det andra stället, däremot, där det var gräsmatta utanför - och där jag trodde att det skulle vara lugnt och skönt, var däremot katastrof. Grannarna gick förbi hela tiden, kändes det som, och glodde ogenerat in genom fönstret, och ungarna spelade fotboll utanför så att bollen for rakt på fönstret vid flera tillfällen.


    Mitt tips är alltså att titta och fundera när du är på visning:


    - Hur är det med insyn? Går det att täcka en bit av fönstret utan att det blir mörkt?
    - Hur väl isolerade är fönstren? Är det trafik eller annat utanför som stör?
    - Hur låter det när folk springer i trapphuset? Stör det? Vart ligger tvättstugan i förhållande till lägenheten?
    - Finns det säkerhetsdörr och andra anordningar, för att minska inbrott?

  • Anonym (T)
    Anonym (MinnsVadDeStalFrånOss!) skrev 2020-10-20 16:43:04 följande:

    Det beror på området. Nu är ju visserligen större delar av Sverige ett "utsatt område", men det finns ju grader i det hela. Beväpna dig med vad som är lagligt i vilket fall. Gällande sophus så är det olika. Här luktar det mest på bottenvåningen på den sida av sophuset där dörren är. På andra sidan leds lukten uppåt av ventiler, dvs upp på tredje våningen där vi bor. Gällande brandsäkerhet så är ju bottenvåningen bra. Om inget litet lönsamt pojkstreck får för sig att kasta in något brinnande förstås. Har man barn kan det vara en fördel att de kan gå in och ut själva, men ddt betyder också att deras kompisar kan klampa in när och hur som helst. Jag hade inte valt bottenplan av den anledningen.


    "Nu är ju visserligen större delen av Sverige ett utsatt område". Vad har du fått det ifrån? Själv bor jag mitt i ett hyreshusområde i Stockholm, känner inte på minsta sätt att mitt område är "utsatt". Dock brukar vänner från landet tro det. "Va, åker du tunnelbana på kvällen! Är inte det livsfarligt? Och hur kan du spela innebandy i TENSTA!". Ja, nu har jag ju åkt tunnelbana från och till i tjugo år, och inte ens sett någon som varit upprörd. Så bilden av att folk blir påhoppade och skjutna till höger och vänster är såklart gravt överdriven. Men med det sagt är det såklart jobbigt för de som verkligen bor i utsatta områden. Och de som råkar ut för angrepp. Deras situation ska självfallet respekteras och tas på fullt allvar.
  • Anonym (radhusångest)

    Jag avverkade 9 år i radhus och det var lite nervöst för inbrott. Typ inte ha barskåpet synligt i vardagsrummet, alltid lämna lampor tända när man är borta, be grannar tömma brevlådan osv.

    Vi bodde hus-i-hus med en ganska trång innergård och ändå gick tjuvar in mitt på ljusa dagen genom grannens köksfönster och bar ut deras stora platt-TV därigenom utan att någon hemmavarande förälder eller pensionär såg nåt skumt.

    Och en annan sak: 

    1. När man bor på bottenvåningen drösslar alla i familjen in mer grus och annat än om det är några trappor först innan de når ytterdörren- just saying!

    2. Hoppas ni gillar spindlar.

Svar på tråden Bottenvåning olämpligt?