Anonym (H) skrev 2020-10-20 16:35:09 följande:
Anonym (T) skrev 2020-10-20 00:24:17 följande:
Jag skulle inte välja bottenvåning, om jag hade andra alternativ. Anledningen är enkel - jag går på statistik, inte på känsla och egna erfarenheter.
"Folksams granskning visar att 70 procent av lägenhetsinbrotten drabbar bottenvåningen. Det är mer än fyra gånger vanligare med inbrott på bottenvåningen än på andra våningen, och risken minskar ju högre upp i huset man bor. Vid inbrott på bottenvåningen är det också mer än dubbelt så vanligt att tjuvarna kommer in från utsidan via fönster eller altandörr, än att de bryter upp lägenhetens ytterdörr".
Man kan skaffa fönstrergaller om man inte har någon annan invändning mot bottenvåning.
Definitivt. Men då jag själv är sorten som gillar att ha utsikt utan galler och som även vill ha fönster, samt balkongdörrar, öppna så mycket som möjligt under sommarhalvåret är det inget alternativ. Om inte just alternativ saknas, då. I så fall får man ju ta vad man får och göra det bästa av situationen.
Men det är ändå viktigt att förklara att det ÄR betydligt högre inbrottsrisk på bottenvåning. Och att det av den anledningen inte är "optimalt" om man har små barn. Då är det mer optimalt att kunna sova tryggt om nätterna. Tycker jag, då. Men alla resonerar olika.