Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Ouppfostrat barn, lata föräldrar eller diagnos?

Anonym (Orolig syster) skrev 2020-10-19 20:58:32 följande:
    Han fyllde 1år för en vecka sedan
    Ähhhh..... det enda sättet att hindra en 1-åring från att riva ner allt är att ta bort allt ur vägen. De allra flesta barn gör så. Min son brukade dra ut alla böcker ur bokhyllan. Vi fick sätta upp hinder för det. 
  • AndreaBD
    Anonym (Orolig syster) skrev 2020-10-19 21:27:08 följande:
    Men jag tycker att barnet far illa när det inte uppfostras ordentligt det är en form av vanvård
    En 1-åring har inte en tillräckligt utvecklad hjärna för att kunna vara "väluppfostrad". Det är normalt att så små barn kastar ner allt och inte lyssnar på ett "nej". 
  • AndreaBD
    Anonym (Orolig syster) skrev 2020-10-20 13:15:41 följande:
    Han kunde ha tittat på sin mamma och sett om hon nickade eller sa varsegod eller något
    En 3-åring kan det, kanske en 2-åring. Men absolut inte en 1-åring!
  • AndreaBD
    Anonym (Orolig syster) skrev 2020-10-20 14:13:48 följande:

Dessutom verkar han var väldigt sen han är inte pottränad, det enda ordet han kan säja är nej och han kan inte ens gå utan att håla i sig.

Men snälla! Man bör inte pottträna barn före 2-års-åldern, det är ingen större idé tidigare!

Och när det gäller talet så är det också fullständigt normalt. Jag har en son som sa ganska många ord med så där 14 månader, och en son som inte sa mer än fyra eller fem påhittade ord, tills han var 3 år! Sen lossnade det. 

Det är helt normalt att börja gå runt 1 år. Mina tre barn kunde gå fritt - utan att hålla i - med 16 månader, 12 månader, 9 månader. Det är väldigt olika och pojkar är senare än flickor (jo, den med 9 månader är en tjej). 
  • AndreaBD
    Anonym (Orolig syster) skrev 2020-10-20 14:28:11 följande:

När det gäller riva ner saker ska man självklart ha allt som barnet kan göra sig illa på utom räckhåll för barnet. Andra saker borde man inte låsa in, utan bara säja nej när barnet försöker dra ut sakerna

Och det funkar hos 0 % av barn i den åldern. Alltså ta vi och låser in eller sätter upp barrikader. 

Men jag börjar också tro att du inte är seriös. Det är ju lätt att googla fram i vilken åldern barn kan vad. Det skulle inte ta dig mer än några minuter att ta reda på detta. Och om man har ett syskonbarn och är så intresserad av dess välbefinnande, så lägger man väl några minuter på att ta reda på det mest grundläggande om barn? 
  • AndreaBD
    Anonym (Orolig syster) skrev 2020-10-20 15:36:40 följande:

Visste inte att curling var Så etablerat i Sverige som det tydligen är

Det är så i hela världen eftersom det inte skiljer sig på småbarns hjärnkapacitet. De är inte kapabla att göra det som du förväntar dig! Kan du inte förstå det?
  • AndreaBD
    Anonym (Orolig syster) skrev 2020-10-20 16:33:25 följande:
    Jag menar vanliga filmer som man kan se på bio det ska väll visa verkligheten även om historien är påhittad
    Är du autistisk, eller? En spelfilm spelar man inte under många veckor. Då kan man förstås filma barnet när det just inte gråter. Och nej, många spelfilmer visar inte verkligheten. 
  • AndreaBD
    Anonym (Orolig syster) skrev 2020-10-20 16:42:00 följande:
    Men när det bara är ett barn borde det gå bra? Jag skulle bara säja "kalle du får inte riva ut Kastrullerna, gör du det igen blir det ingen efterrätt. Du har ju massa roliga leksaker att leka med
    Men förstår du inte: Deras hjärna klarar inte att förstå sånt. Definitivt inte. Kanske i 4- 5- års-åldern, inte tidigare. 
  • AndreaBD
    Anonym (Orolig syster) skrev 2020-10-20 18:22:24 följande:
    Det säljs ju att det är viktigt med tidig dignosering för att barnet ska få rätt hjälp
    Du är visserligen inte ett dugg seriös, men har du tänkt på en sak: En personlighetsstörning kan bara vuxna ha. Man spekulerar inte ens om det när det gäller barn. Inte ens 10 eller 12-åringar. Ingen psykolog skulle ens fundera på det. 
  • AndreaBD
    SweeneyTodd skrev 2020-10-20 18:58:33 följande:
    Nu är ju TS ett troll(högst troligtvis, eller bara ett psykfall), men en psykolog kan faktiskt sätta en personlighetsstörning på någon under 18, även om det är fel/man inte ska göra så. Anledningen till att jag säger detta, är för att när jag var på BUP fick jag diagnosen osjälvständig personlighetsstörning. 
    Kanske på en 16 - eller 17-åring, men här pratar vi om en 1-åring! Och det är inte korrekt att ställa en sån diagnos under 18 år. 
  • AndreaBD
    SweeneyTodd skrev 2020-10-20 19:06:18 följande:
    Varför tror du att TS är autistisk? Bara undrar, menar inte att vara ohövlig.
    Det är vanligt med orealistiska uppfattningar hos folk med autism.
  • AndreaBD

Det lustiga är ju också att man förr i tiden pratade om en "narcisstisk fas" i utvecklingspsykologin. Just för att ALLA barn är så i den åldern. 

Svar på tråden Ouppfostrat barn, lata föräldrar eller diagnos?