• Anonym (Mysan)

    Ni som anser att organiserade fritidsaktiviteter är viktiga, se hit!

    Vore det inte optimalt med en fysisk, en som stimulerar musik/konstdelen i hjärnan, samt en som stimulerar det logiska tänkandet (mattegrupp, schack, el dyl)?

    Om det nu är viktigt för att stimulera, menar jag. Då är det väl bra att ha flera olika som stimulerar flera olika delar av hjärnan så att hela hjärnan får jobba?

    Bara en tanke...

  • Svar på tråden Ni som anser att organiserade fritidsaktiviteter är viktiga, se hit!
  • Vildbi

    Klassisk musik i öronen medan man löser Rubiks kub springandes i uppförsbacke.

    Ny sport. Kallas Classic Rubik Hill.

  • terfje

    Jätte bra tanke dock tror jag mer på att min lilla dotter får själv bestämma lite grann vilka fritidsaktiviteter hon kommer vara intresserad av. Spela roll om det är två fysiska sporter eller musik.

  • Kexsmula

    Jag tillhör visserligen inte målgruppen till din frågeställning, men jag tycker att det är så jävla tramsigt att hetsa människor med att deras ungar prompt MÅSTE ha en organiserad fysisk aktivitet. Det låter i mina öron helt pantat att det skulle vara bättre att ha en organiserad sport man måste gå till än t. ex. en aktivitet som stimulerar det estetiska.

    Om mina föräldrar tvingat mig till en fysisk aktivitet som ung/tonåring hade jag slagit totalt bakut och bett dem ta aktivitet och köra den rätt upp i arslet.

    Har helt enkelt aldrig varit intresserad av varken träning eller någon sport, tränade kampsport något år eftersom jag tyckte det var lite roligt, men tröttnade sedan. Gillade dock drama och inspirationsteater väldigt mycket och kan tycka att unga i gemen har mer nytta av det än någon sport - fast sådant är ju självklart individuellt.

  • Tow2Mater

    Har de slutat med allt i skolan nuförtiden och det är bara sexualundervisning kvar, eller?

    Fritiden ska de få ägna till just det de själva vill.

  • Kexsmula
    Tow2Mater skrev 2020-10-20 23:52:22 följande:

    Har de slutat med allt i skolan nuförtiden och det är bara sexualundervisning kvar, eller?

    Fritiden ska de få ägna till just det de själva vill.


    Exakt min åsikt, därav namnet FRItid.
  • Vildbi

    Min dotter har en kompis som antingen inte kan leka alls, eller tvingas avbryta leken mitt i pga att kompisen måste stressa iväg till fotbollen, innebandyn eller teatern.

    Jag tycker så fruktansvärt synd om henne varje gång hennes föräldrar ringer hem henne. Hennes besvikna blick och hur skratten och den goda stämningen bara sjunker undan och hon moloken går hemåt.

    Den fria leken är mycket, mycket viktigare än organiserade aktiviteter. Barn som alltid har allt uppstyrt och organiserat kommer aldrig kunna utvecklas som fria individer.

  • Anonym (Q)

    Det beror på vad barnet får tillfredsställt genom skola och på hemmafronten/med kompisar. Finns det luckor så kan man behöva komplettera genom aktiviteter. Har barnet sedan ett specifikt behov eller intresse så är det också en bra idé.

  • Anonym (Tränaren)

    Någon idrott tycker jag att alla barn för hålla på med på fritiden. Alla är så otroligt stillasittande idag så det behövs.

Svar på tråden Ni som anser att organiserade fritidsaktiviteter är viktiga, se hit!